امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بستان آباد

#1
شهرستان بستان آباد درمحل شهر باستاني وگمشده اوجان بنا شده است. نام اوجان از قرن ششم به بعد در اكثر سفرنامه ها و كتابهاي تاريخي آمده است. حمدالله مستوفي در نزهه القلوب مي نويسد: آن را بيژن بن گيو بن گودرز ساخت. غازان خان امارتش را تجديد كرد. از سنگ و گچ بارو كشيد و شهر اسلام خواند و دارالملك ساخت.
هوايش سرد و آبش از كوه سهند جاري است . حاصلش غله و بقولات بود. ميوه‌ او جان از اقليم سفيد چهره و شافعي مذهب اند. فرمانروايان تركمنان و صفويه مدتها در قصر غازاني در اوجان مجالس عيش و نوش داشتند، اما در روزگار فرمانروايان بعدي آذربايجان حوادث و جنگهاي خونين متعددي اوجان را در معرض انهدام و ويراني قرار داد كه امروزه از آن همه آباداني و زيبايي فقط يك رودخانه و يك دهستان به نام اوجان در جغرافياي آذربايجان باقي مانده است.
جاذبه هاي طبيعي
غار آغ بولاق
اين غار در قسمت جنوبي روستاي قره چمن از توابع شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهاي استالاكتيت است. عرض دهانة غار حدود 2 متر است و دسترسي به آن از روستاي قره چمن امكان پذير است
قره چمن
آبگرم بستان آباد
صنايع و معادن
كارخانه های مهم صنعتی اين شهرستان را كارخانه های گچ،‌ صابون سازی، شيرينی پزی، پشم ريسی، چوب بری، كش بافی، آرد سازی و اطاق سازی تشکیل می دهند. معدن گچ و كارخانه بزرگ گچ آذربايجان در 4 كيلومتری شمال باختری بستان آباد قرار گرفته است. هم چنين معادن پوكه آهک ، سنگ، شن و ماسه نیز در حوالی بستان آباد وجود دارند.
کشاورزی و دام داری
آب کافی و هوای مساعد سبب رونق کشاورزی در شهرستان بستان آباد شده است. آب كشاورزی این منطقه از رودها و چشمه ها تامين می شود و محصولات گندم، جو، حبوبات و گياهان علوفه ای، تره بار، سيب، گلابی، و گردو از جمله عمده ترين محصولات كشاورزی شهرستان بستان آباد به شمار می آیند. دام داری به شيوه ی صنعتی و سنتی در این منطقه رايج است و شامل: پرورش گوسفند، بز، گاو، اسب و كندوی زنبورعسل است.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
نام بستان آباد به دلیل سرسبزی و خرمی این ناحیه به آن داده شده است. بستان در زبان آذری همان بوستان یا باغ معنا می شود و این منطقه به دلیل داشتن باغ های فراوان و خرمی بسیار به نام بستان آباد شهرت یافته است. شهرستان بستان آباد در محل شهر باستانی و گمشده اوجان بنا شده است. نام اوجان از قرن ششم به بعد در بیش تر سفرنامه ها و كتاب های تاريخی آمده است. فرمان روايان تركمانان و صفويه مدت ها در قصر غازانی در اوجان مجالس طرب داشتند اما در روزگار فرمان روايان بعدی آذربايجان، حوادث و جنگ های خونين متعددی اوجان را در معرض انهدام و ويرانی قرار داد كه امروزه از آن همه آبادانی و زيبايی تنها يک رودخانه و يک دهستان به نام اوجان در جغرافيای آذربايجان شرقی باقی مانده است. بستان آباد امروزی که گفته می شود بقایای آن شهر قدیمی است دربرگیرنده شهرها، بخش ها و روستاهای متعددی است و شغل مردمان آن کشاورزی و دام داری است.
مشخصات جغرافيايي
بستان آباد از شهرستان های استان آذربايجان شرقی در درازای خاوری 46 درجه و 50 دقيقه و در پهنای شمالی 37 درجه و 51 دقيقه و ارتفاع 1740 متری از سطح دريا و در 61 كيلومتری جنوب خاوری تبريز و در مسير عبوری ميانه به تبریز قرار گرفته است. آب و هوای بستان آباد؛ نسبتا سرد و خشک است. بستان آباد از شمال به هريس از باختر به تبريز از جنوب به هشترود و از خاور به سراب و ميانه محدود است. مسیرهای ارتباطی این شهرستان عبارتند از:
-راهی در مسير جاده ی اصلی ميانه – تبريز به سوی شمال باختری به درازای 61 كيلومتر و به درازای 109 كيلومتر به سوی جنوب خاوری تا ميانه .
– راهی از شهرستان بستان آباد به سوی خاور تا شهر سراب ايجاد شده كه 73 كيلومتر درازا داشته و پس از 82 كيلومتر ديگر به شهر اردبيل می رسد.

بستان آباد 1

بستان آباد 1
پاسخ
 سپاس شده توسط صالح02
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان