امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سیه رود

#1
سيه‌رود يکي از شهرهاي استان آذربايجان شرقي است که در بخش سيه‌رود شهرستان جلفا واقع شده‌است. اين شهر در کناره جنوبي رودخانه ارس و در شمال کوه کيامکي‌داغ قرار گرفته‌است.

اين شهر مرکز اداري بخش سيه‌رود بوده و صاحب بخشداري مي‌باشد. در آن سوي ارس و در مقابل سيه‌رود، شهر اردوباد که يکي از شهرهاي جمهوري آذربايجان مي‌باشد، قرار گرفته‌است. جاده مرزي جلفا-پارس‌آباد از سيه‌رود مي‌گذرد.

جمعيت شهر سيه‌رود برپايه نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسکن مرکز آمار ايران در سال 1385 خورشيدي بالغ بر 1354 نفر بوده‌است که از اين جهت سومين شهر کم‌جمعيت استان آذربايجان شرقي پس از شهرهاي نظرکهريزي و خمارلو محسوب مي‌گردد. بر همين اساس شمار خانوارهاي ساکن اين شهر در اين سال بالغ بر 366 خانوار بوده‌است. همچنين شمار افراد باسواد سيه‌رود بالغ بر 983 نفر و شمار افراد بي‌سواد بالغ بر 229 نفر بوده‌است.

اهالي سيه‌رود مسلمان و پيرو مذهب شيعه دوازده‌امامي هستند. زبان آنان همانند ساکنان ساير نواحي منطقه آذربايجان، زبان ترکي آذربايجاني مي‌باشد.

همچنين اهالي زبان فارسي را به‌دليل رسمي‌بودن و تدريس آن در مدارس به‌راحتي درک کرده و قادر به سخن‌گفتن به اين زبان مي‌باشند؛ البته پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي به‌دليل نفوذ نيروهاي اين حکومت در منطقه و رفت‌وآمد روزانه آن‌ها در سطح شهرها و روستاها، اهالي سيه‌رود و به‌خصوص افراد مسن، به زبان روسي نيز تا حدودي آشنايي دارند. شغل اکثر اهالي شهر کشاورزي و دامداري مي‌باشد؛ به‌طوري که آلوي سيه‌رود در سراسر آذربايجان شهرت پيدا کرده‌است و قسمتي از اين محصول جنبه صادراتي دارد و به خارج از کشور صادر مي‌شود.

سیه رود 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ♫♫ nesa ♫♫
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان