امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اندیمشک

#1
اندیمشك در كنار خرابه‌های شهر قدیم (لور) و (اری‌ترین) احداث گردیده است. لور شهری آباد بود كه جغرافی‌نویسانی چون اصطخری و مقدسی از آن نام برده‌اند.
گویا شهر لور تا قرون وسطی از آبادی بهره‌مند بود و پس از آن رو به ویرانی نهاده است. اندیمشك در دوره قاجاریه و در حكومت حاج صالح‌خان مكری با ساختن قلعه‌ای اهمیت پیدا كرد و صالح‌آباد نامیده شد، سپس به اندیمشك تغییر نام یافت. مردم این شهر در گذشته در كپرها، چادرهای ساده و بعدها در خانه‌های گلی زندگی می‌كردند. ولی امروزه رشد و توسعه قابل توجهی یافته است.
مراكز ديدنی
 شهر لورساسانی
 چشمه عین خوش
 چشمه دهلران
 منطقه حفاظت شده کرخه
 دریاچه سد كرخه
کشاورزی و دام داری
شغل اصلی مردم انديمشك كشاورزی می باشد. محصول عمده اين بخش غلات ديمی بوده و گندم، جو، انار، انجير، سيب، گردو و انگور هم از ديگر محصولات اين شهرستان است.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان انديمشك از شهرستان های استان خوزستان است كه ازنظرجغرافيايی در 48 درجه و 21 دقيقه ی درازای خاوری و 32 درجه و 27 دقيقه ی پهنای شمالی و در ارتفاع 150 متری از سطح دريا واقع شده واز شمال به استان لرستان، از جنوب به دزفول و شوش و از باختر به استان ايلام محدود می شود. اين شهرستان در جلگه واقع شده و آب وهوای آن گرم و خشك است. آب آشاميدنی شهر انديمشك در نمونه آب شناسی در ايران كم نظير و بی‌مانند شناخته شده و بهترين نوع آب طبيعی و زلال در اين سامان وجود دارد.شهرستان انديمشك از نظر موقعيت راه های شوسه، اصلی و مركزی دارای اهميت بوده و راه های آن عبارتنداز:
آزاد راه انديمشك – دزفول به درازای 10 كيلومتر
جاده آسفالته اصلی انديمشك – سد دز به درازای 25 كيلومتر
بزرگراه انديمشك – اهواز به درازای 152 كيلومتر
جاده آسفالته انديمشك – دهلران به درازای 170 كيلومتر
جاده آسفالته انديمشك – پل دختر به درازای 105 كيلومتر
جاده آسفالته انديمشك – دره شهر در استان ايلام به درازای 135 كيلومتر
راه آهن سراسری نيز از اين شهر عبور می كند.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
انديمشك که واژگون شده «هندی مشك» است كه در كنار خرابه های شهر قديم «لور» و «اری ترين» ساخته شده است. لور شهری آباد بوده كه مورخين نيز از آن نام برده اند، اما از قرون و سطی به بعد از آبادی آن کاسته شده و پس از آن رو به ويرانی نهاده است. در روزگار فتح‌علي‌شاه قاجار شخصی به نام حاج صالح خان مكری(حكمران شوشتر و دزفول) در كنار ويرانه های باستانی شهر لور دژی ساخت و آنرا قلعه «صالح آباد» ناميد، تا اين كه در اواخر دوره قاجاريه روستای صالح آباد در 2 كيلومتری اين دژ بوسيله ايل «سگوند» ساخته شد كه شامل سياه چادرها و كپرهای اين ايل و برخی از مهاجران لر بختياری بود. اما ديری نگذشت كه راه آهن سراسری جنوب افتتاح شد و سياه چادرها و كپرها از ميان رفته و صالح آباد، انديمشك ناميده شد. از اين روزگاران انديمشك راه گسترش و پيشرفت را پيمود. شهر انديمشك شهری توريستی و از نظر موقعيت راه های شوسه، اصلی و مركزی مهم می باشد، زيرا تنها شهری است كه استان خوزستان، لرستان و كرمانشاهان را به هم ارتباط می دهد. در سمت شمال خاوری شهر، دشتی باير است كه از قديم مردم به آن لور گفته اند و همان سرزمينی است كه به نام ايلام از آن ياد می شود.


اندیمشک 1

اندیمشک 1
پاسخ
 سپاس شده توسط صالح02
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان