امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سقوط پرواز شماره 114 خطوط هوایی عربی لیبی توسط رژیم صهیونیستی در سال 1973

#1
سقوط پرواز شماره 114 خطوط هوایی عربی لیبی توسط رژیم صهیونیستی در سال 1973
مقدمه
پرواز 114 خطوط هوایی عربی لیبی (LN114) یک برنامه منظم پروازی از طرابلس به قاهره از طریق بنغازی بود. یک هواپیما از این خط در سال 1973 توسط جت های جنگنده اسرائیلی سرنگون شد.
در ساعت 10:30 21 فوریه 1973 هوواپیمای بوئینگ 727-224 طرابلس را ترک کرد و به علت شرایط بد آب و هوایی و از کار افتادن تجهیزات در حدود ساعت 13:44 (1:44 به وقت محلی) در شمال مصر گم شد. این هواپیما بعد از مدتی وارد حریم هوایی شبه جزیره سینا که در اشغال اسرائیل بود شد و بعد از زمانی توسط دو فروند F-4 Phantom اسرائیلی رهگیری و بعد از خود داری از همکاری با آنها سقوط کرد. از 113 نفر افراد حاضر 5 نفر شامل کمک خلبان نجات پیدا کردند.
شرح واقعه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سقوط پرواز شماره 114 خطوط هوایی عربی لیبی توسط رژیم صهیونیستی در سال 1973 1
خط هوایی 114 که به هواپیمای بوئینگ 727-224 با کد رجیستر 5A-DAH مجهز بود در مسیر بین المللی مسافربری طرابلس – بنغازی – قاهره در حال سرویس دهی بود. این هواپیما حامل 9 خدمه بود. خلبان فرمانده 42 ساله هواپیما با نام Jacques Bourges به همراه 4 خدمه دیگرفرانسوی بودند. همه خدمه تحت قراردادی بین ایر فرانس و هواپیمایی لیبی قرار داشتند. بعد از یک توقف کوتاه در بنغازی در شرق لیبی هواپیما مسیر را با 113 نفر به سمت قاهره ادامه داد.
همینطور که هواپیما به سمت شمال مصر می رفت یک طوفان شن عظیم در زیر خدمه را مجبور به اعتماد کامل به وسایل جهت یابی کرد. بعد زمانی کوتاه حدود 13:44 خلبان به شک افتاد که او به علت خرابی قطب نما در جهت یابی اشتباه کرده است : او نمی توانست برج کنترل ترافیک هوایی را پیدا کند و نمی توانست مکان فعلی هواپیما را با قطعیت بگوید. او نگرانیش را به برج کنترل هوایی قاهره گزارش نداد. در عوض در ساعت 13:52 او اجازه فرود را از قاهره دریافت کرد. تحت فشار یک باد قوی هواپیما به سمت شرق کشیده شد و بر فراز کانال سوئز به پرواز در آمد. صحرای سینا ( در شرق کانال) در جنگ شش روزه سال 1967 به اشغال اسرائیلی ها در آمده بود. نیروهای نظامی رژیم صهیونیست (IDF) در آماده باش کامل بودند و اسرائیل در آن زمان در حالت جنگی با مصر قرار داشت. با این حال این مشکوک بود که چرا هیچ موشک مصری به هواپیما شلیک نشد و هیچ میگی نیز برای رهگیری هواپیما اسکرمبل نکرده بود. همچنین هواپیما در حال نزدیک شدن به فضای محرمانه بالای نیروگاه هسته ای دیمونا بود. جایی که اسرائیل در حال تولید سلاح های هسته ای بود و در باره آن مراکز بسیار حساس بود.
در ساعت 13:54 پرواز 114 وارد فضای بالای صحرای سینا در ازتفاع 20000 پایی (6100 متری) بود. دو دقیقه بعد دو هواپیمای فانتوم نیروی هوایی اسرائیل برای رهگیری هواپیمای مسافربری اسکرمبل شدند. خلبانان جنگنده های اسرائیلی سعی در ارتباط دیداری با خدمه هواپیما کردند و تلاش کردند با دست هایشان با آنان ارتباط برقرار کنند. با تغییر بال ها و شلیک تیر اخطار قصد در بردن هواپیما به پایگاه هوایی رفیدیم (Rephidim Air Base) کردند. پاسخ خدمه 727 بصورت انکار و رد درخواست تفسیر شد. 727 برگشت به سمت غرب و خلبانان اسرائیلی این را به منزله فرار تفسیر کردند.
خلبانان فنتوم با توپ 20 میلیمتری شروع به شلیک کردند. شلیک ها سطوح کنترلی و سیستم های هیدرولیک و ساختار بال های هواپیما را نابود کردند. پرواز 114 در حالی که سعی در فرود اضطراری می کرد در محوطه ای پوشیده از دانه های شن سقوط کرد. به دنبال یک انفجار در ارابه فرود سمت راست در حین برخورد 108 نفر از 113 نفر کشته شدند.
اتفاقات بعدی
کمک خلبان نجات پیدا کرد و بعدا گفت که خدمه پرواز می دانستند که جت های اسرائیلی می خواهند که آنها را وادار به فرود کنند اما رابطه بین اسرائیل و لیبی آنها را مجبور به تصمیمی برخلاف این دستور کرد. بر خلاف گفتار کمک خلبان دولت لیبی بیان کرد که حمله بدون هیچ اخطاری اتفاق افتاد. نیروی هوایی اسرائیل ادعا کرد که پرواز 114 یک تهدید امنیتی بود و این ممکن بود بک پرواز شناسایی بر فراز منطقه بوده باشد.
دولت اسرائیل همچنین اعلام کرد که هواپیما با دستور شخصی رئیس ستاد مشترک دیوید الازر (David Elazar) سرنگون شد. ولی در کتاب راه نیرنگ استروفسکی برخلاف نظر دولت اسرائیل ادعا می کند که فرمانده نیروی هوایی در دسترس نبود و تصمیم توسط یک کاپیتان گرفته شد. سازمان ملل هیچ عکس العملی در برابر اسرائیل نشان نداد. 30 کشور عضو سازمان هواپیمایی غیر نظامی (CAO) از اسرائیل به خاطر حمله انتقاد کردند. وزیر دفاع اسرائیل موشه دایان این را یک اشتباه در داوری نامید و اسرائیل به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -سه مدل هاینکل ساخته شده توسط آلمان در جنگ جهانی اول-
  -ماجرای سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه توسط ترکیه (۲۰۱۵)-
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  سرلشکر رشید از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بازدید کرد
  مرکز عملیات مشترک پدافند هوایی شمالغرب کشور افتتاح شد
  جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا سلاح جنگ سخت نامیده شد
  اولین پرواز پهپاد جنگی بوئینگ
  فوربس: نیروی هوایی آمریکا شکست برنامه اف-۳۵ را پذیرفته است
  آسوشیتدپرس خبر داد: ساخت و ساز گسترده در تاسیسات هسته‌ای محرمانه رژیم صهیونیستی
  حمله هوایی آمریکا به منطقه مرزی سوریه و عراق به دستور بایدن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان