امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آبشار امامزاده داوود

#1
آبشار امامزاده داوود کن و سولقان در موقعیت جغرافیایی E5121 N3552 در استان تهران واقع است. امام زاده داوود يكی از مشهورترين امام زاده های اطراف تهران است که در كوهستان های شمال غربی تهران واقع شده است. این بنا در 15 کیلومتری فرحزاد قرار داشته و از لحاظ جغرافیایی منطقه ای سردسیر است. بیشتر شهرت امام زاده داوود به خاطر مسیر منتهی به امام زاده است که از میان دره های زیبا و سرسبز می گذرد و در تمام فصول، به خصوص در ایام خنک سال مسافران و گردشگران بسیاری از این مناظر دیدن می کنند.

با وجود آستانه مقدس امامزاده داوود در کوه هاي شمال غربي تهران شايد آبشار زيبا و بلند اين منطقه کمتر مورد توجه قرار مي گيرد. اين آبشار دقيقا در ابتداي مدخل ورودي روستا و در ميان يک دره عميق در جنوب امامزاده واقع شده و مسير خاصي جهت بازديد از آن وجود ندارد.

در فصل بهار با کمي دقت در ميان جاده منتهي به امامزاده نيز اين آبشار زيبا قابل رويت است. با کمي توجه بيشتر و جلوگيري از انتقال و ريزش نخاله و زباله در اطراف اين آبشار مي توان به توسعه فضاهاي تفريحي اين منطقه کمک کرد.

منطقه کن و سولقان و در انتهاي آن کيگاه و داووديه در فصل بهار داراي طبيعتي بسيار بکر و زيبا و چشمه ساران سرازير شده بر دامنه کوه هستند ولي با شروع فصل گرما، اين کوه هاي سرسبز و چشمه سارها به ناگاه خشک شده و تنها آي سرد و زلال حاصل از آنها در کف دره و با نام رودخانه سولقان جاري مي شود که مهمترين رودخانه اين منطقه محسوب مي شود.

اين رودخانه به طول 33 کيلومتر از ارتفاعات شمال شرقي امامزاده داوود سرچشمه گرفته و پس از سيراب کردن مناطق کيگاه، سولقان و کن در دامنه جنوبي کوه مزرا و اراضي جنوبي کن به مصرف رسيده و خشک مي شود.

در طول اين مسير ريزابه هايي مانند آب سنگان نيز به آن اضافه مي شود. يکي ديگر از مسيرهاي دسترسي به آبشار امامزاده داوود از انتهاي دره فرحزاد است که يک خودرو مناسب را طلب مي کند. از امامزاده داوود به روستاهاي طالون، سنگان، امامزاده عقيل و حتي شهرستانک راه هاي پاکوب وجود دارد. آبشار فصلي سيامان نيز از جمله محل هايي است که در مسير جاده امامزاده داوود، نمي توان بي تفاوت از کنار آن گذشت. اين آبشار بعد از سولقان به طرف امامزاده داوود، در کنار يک قهوه خانه سنتي، حال و هواي خوشي را به مسافران عبوري مي دهد. از نکات جالب توجه در منطقه کن و سولقان، عبور آزادراه جديد تهران به شمال از اين منطقه است. اين آزادراه گذشته از مسائل زيست محيطي، مسير قبلي تهران به چالوس را بسيار کوتاهتر مي کند.

بزرگترين تونل ارتباطي کشور، اين منطقه را به تنگه لانيز و منطقه شهرستانک در دامنه هاي مرکزي البرز متصل مي کند. اين تونل دوقلو، سهم عمده اي در ارتباطات مناطق شمالي و مرکزي ايران خواهد داشت. به اميد آنکه تاثيرات مثبت اين طرح بزرگ، از عواقب زيست محيطي منفي آن، بيشتر باشد. شهرستانک يکي از زيباترين ييلاقات شمال تهران است که اگرچه داراي آبشار بلند و مطرحي نيست ولي از طبيعتي کم نظير برخوردار است.

دره زيباي شهرستانک در ميان کوه هاي بلند البرز مرکزي به آشيانه خورشيد معروف گشته است زيرا مدت تابش نور خورشيد در اين دره شرقي-غربي، زياد بوده و باعث تنوع گياهي فوق العاده اي در اين منطقه شده است.

رودخانه اي زلال، که از چشمه سارهاي کم نظير اين منطقه جريان يافته، زمين هاي کشاورزي و باغات اين ديار را آبياري مي کند. آب اين رودخانه به قدري سرد است که حتي در تابستان نيز مناسب شنا و آبتني نيست. وجود ماهي قزل آلا در اين رودخانه نشان از خلوص آب آن دارد. شهرستانک محل استراحت و شکار شاهان قاجار بوده است و هنوز نيز بقاياي کاخ بزرگ ناصرالدين شاه در انتهاي دره شهرستانک و در کنار تخت شرقي ديده مي شود که قسمتي از آن به پناهگاه کوهنوردان اختصاص داده شده است. کوهنوردان و عاشقان طبيعت از طريق کوه توچال در شمال تهران و منطقه آهار در فشم نيز مبادرت به راهپيمايي يک روزه به اين منطقه مي کنند و از زيبايي هاي طبيعت آن بهره مي برند. قدمت اين منطقه بسيار زيبا به دوران قبل از اسلام برمي گردد.

آبشار امامزاده داوود 1

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان