امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان

#1
سنگ‌نگاره يادبود اونتاش ناپيريشا
سنگ‌نگاره يادبود اونتاش ناپيريشا از آثار باستاني دوره عيلام است. بر روي اين سنگ نگاره باستاني نقش زني حک شده‌است که دم ماهي دارد و مارهايي را در دستان خود گرفته‌است. در بالاي تصوير کامل اين سنگ نگاره، کاهنه‌هاي معبد در حال عبور هستند. جنس اين سنگ نگاره از ماسه سنگ است. اين اثر که مربوط به دوره عيلامي ميانه و دودمان ايگي هالکيد است، مربوط به 1340 تا 1300 پيش از ميلاد است. اين يادبود در سده دوازده پيش از ميلاد از چغازنبيل به شوش آورده‌شده و هم‌اينک در موزه لوور قرار دارد.
گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1


سنگ‌نگاره زن عيلامي و نديمه
سنگ‌نگاره زن ايلامي و نديمه از آثار باستاني دوره عيلام است. بر روي اين سنگ نگاره نقش زني ايلامي وجود دارد که در حال نخ‌ريسي است و موهايش را به زيبايي آراسته و نديمه اش او را باد مي‌زند. زن عيلامي بر روي چهار پايه‌اي نشسته و مشغول نخ ريسي است، جلوي او هم ميزي با بشقاب غذا (ماهي سرخ شده) قرار دارد. اين اثر در موزه لوور پاريس نگهداري مي‌شود. تاريخ ساخت اين سنگ‌نگاره سده هفتم و هشتم پيش از ميلاد hsj. اين اثر تاريخي متعلق به دوران عيلاميان است و در منطقه شوش کشف شده‌است.
گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1


سنگ‌نگاره بز با دم ماهي
سنگ‌نگاره بز با دم ماهي يکي از آثار باستاني دوره عيلام ميانه‌ (1100 تا 1500 پيش از ميلاد) است. اين نگاره بر روي سنگ آهک ايجاد شده‌است و يک نوع تشريفات مذهبي را نمايش مي‌دهد. اين اثر در بخش عتيقه هاي شرق نزديک، طبقه همکف، اتاق 10 موزه لوور نگهداري مي‌شود.


تنديس فاخته لاجوردي
تنديس فاخته لاجوردي از آثار باستاني دوره عيلام است. اين اثر باستاني از جنس سنگ لاجورد و به شکل پرنده فاخته است. اين پرنده باستاني متعلق به 1300 سال پيش از ميلاد يعني دوره عيلامي ميانه‌است. اين اثر با قپه‌هاي طلايي ميخکوب شده‌است. طول اين پرنده 11 سانتي متر است و در موزه لوور پاريس نگهداري مي‌شود.

تنديس ناپيرآسو
تنديس ناپيرآسو يکي از آثار به جا مانده از تمدن عيلام است. ملکه ناپيرآسو همسر اونتاش ناپيريشا پادشاه عيلام بود. قدمت اثر به 1250 سال پيش از ميلاد باز مي‌گردد. اين تنديس که با لايه‌اي از مس و طلا روي قالب برنزي ساخته شده، حدود 130 سانتي‌متر ارتفاع، 70 سانتي‌متر عرض و 1750 کيلوگرم وزن دارد.

گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1
تابلو مراسم نيايش راهبه‌هاي آفتاب
فلزنگاره نيايش آفتاب يا تابلو مراسم نيايش راهبه‌هاي آفتاب از اشياي کشف شده دوران عيلام ميانه است و قدمت آن به سده? 12 پيش از ميلاد بر مي‌گردد. در سال‌هاي 1904 - 1905 ميلادي اين قطعه توسط ژاک دو مورگان در خرابه‌هاي معبد شوش کشف گرديد. بر روي اين تابلو، کتيبه‌اي با اين مضمون حک شده‌است:
من شيلهاک اينشوشيناک پسر شوتروک ناهونته پادشاه شوش و انشان و خدمتگزار خداي اينشوشيناک اين تابلو را ساختم.

نقش برجسته آجري شير کاخ آپادانا شوش
نقش شير کاخ آپاداناي شوش يکي از آثار باستاني متعلق به دوران هخامنشيان، داريوش بزرگ است. آجرهاي اين اثر از آجرهاي قالبي ساخته شده است. نقش برجسته آجري شير کاخ آپاداناي شوش در کاخ داريوش بزرگ (داريوش اول) واقع در شوش قرار دارد. اين اثر متعلق به 510 سال پيش از ميلاد است. اين ديواره در موزه لوور نگهداري مي شود.

گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1
سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش
سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش قسمتي از کاخ با شکوه آپادانا داريوش بزرگ در شوش است. اين سرستون بزرگ يکي از سي و شش ستون پشتيبان سقف کاخ آپادانا داريوش بزرگ در شوش و نمايانگر معماري هخامنشي است که از فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي مختلف و به صورت سبکي منسجم و مرتبط ايجاد شده‌است. هنگامي که داريوش بزرگ پس از کوروش بزرگ به پادشاهي هخامنشي رسيد، شهر شوش را به عنوان پايتخت اداري و اجرايي سراسر قلمرو امپراطوري هخامنشي انتخاب کرد. اين سي و شش ستون هر کدام داراي 21 متر ارتفاع هستند که قاعده هر کدام به شکل مربع است که نام پادشاه بر روي آن حکاکي شده‌است. قدمت اين کاخ و سرستون‌ها به 510 سال پيش از ميلاد باز مي‌گردد. اين سرستون نتيجه کاوش‌هاي مارسل و جين ديولافوا (marcel and jeanne dieulafoy) در سال‌هاي 1884 تا 1886 ميلادي است. اين سرستون در موزه لوور نگهداري مي‌شود.
گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1


کتيبه داريوش بزرگ در کاخ آپاداناي شوش
کتيبه داريوش بزرگ در کاخ آپاداناي شوش، يکي از الواح ارزشمندي است که متعلق به دوران هخامنشيان است. اين لوح در يکي از دروازه‌هاي کاخ آپاداناي شوش کشف شده‌است. در سال 1911 (ميلادي) ژاک دو مورگان و رولاند دو مکوئنم با حفاري در کاخ آپاداناي شوش موفق به اين اکتشاف شدند. اين لوحه تاريخي که از خاک رس است، در موزه لوور نگهداري مي‌شود. کتيبه داريوش بزرگ، داراي ابعاد 42 در 42 سانتي متر است و قسمتي از آن از بين رفته‌است. کتيبه داريوش بزرگ در کاخ آپاداناي شوش به خط پارسي کهن است و يکي از نخستين متون به جا مانده از اين پادشاه هخامنشي در آستانه به دست گرفتن قدرت است. اين کتيبه علاوه بر اينکه مجوز و فرمان‌نامه ساخت بناي کاخ آپاداناي شوش را بيان کرده‌است، اطلاعات گرانقدري را در مورد داريوش اول و هخامنشيان به باستان شناسان ارائه داده‌است.
گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1


سنگ‌نگاره کمان‌داران
تزئيناتي مجلل و معروف از بخش مسکوني کاخ آپادانا، ساخته شده توسط داريوش اول در شوش را نمايش مي‌دهد.

گنجينه هاي ايران در موزه هاي جهان 1
اين کتيبه از آجر سفالي براق ساخته شده است و بلندي آن 4?75 متر و پهناي آن 3?75 متر است. هرودوت تاريخ‌نگار يوناني اين سپاه برگزيده را فناناپذير (جاويدان) مي‌دانست. از اين کتيبه هم‌اکنون در موزه? لوور در فرانسه نگهداري مي‌شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان