امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

♦جهش ژنتیکی♦

#1
 بدن ما از تريليون ها سلول تشکيل شده است. هر سلول يک ساختمان مرکزي به نام هسته دارد که حاوي کروموزوم هاي ماست. هر کروموزوم از زنجيره هاي کاملا به هم پيچيده به نام DNA تشکيل شده است. ژن ها قطعه هايي از DNA هستند که صفات خاصي مانند رنگ مو يا چشم را معين مي کنند.
 هر فرد بيش از ۲۰ هزار ژن دارد. از هر ژن دو کپي وجود دارد که يکي از پدر و ديگري از مادر به ارث مي رسند.
يک جهش ژنتيکي به معناي تغيير در ساختمان شيميايي DNA است.
اين جهش ممکن است در طول زندگي با پيري سلول ها يا قرارگيري در معرض مواد شيميايي کسب شود يا از والدين به ارث رسيده باشد.
جهش پديده اي تصادفي است يعني تغيير در تمام نقاط ژن ها، کم و بيش يکسان است. جهش ها در واقع اساس تنوع و تکامل زيستي به شمار مي آيند، اگرچه مي توانند بيماري زا نيز باشند.
برآورد شده است که هر فرد تا ۶ ژن جهش يافته مغلوب نيمه کشنده يا کشنده را با خود حمل مي کند که در حالت هموزيگوت (هنگامي که هر دو کپي ژن موردنظر داراي جهش مربوطه باشند) داراي آثار بسيار جدي است. در ازدواج هاي فاميلي به دليل هم خوني زوج ها احتمال بروز اين جهش هاي ژنتيکي در نسل  بعدي به مراتب بيشتر از ازدواج هاي غيرخويشاوندي مي باشد. 
انواع تقسيم بندي جهش ها وجود دارد که يک نوع آن بر اساس خود به خود بودن يا القايي بودن آن هاست. جهش هاي خود به خودي بر اثر عوامل و شرايط روزمره زندگي جاندار رخ مي دهند.
جهش هاي خود به خودي ميزان زمينه اي جهش را تعيين مي کنند. جهش القايي در اثر استفاده از مواد جهش زا به وجود مي آيد و باعث افزايش مقدار زمينه اي جهش مي شود. بعضي مواد شيميايي، تابش هاي فرابنفش و اشعه ايکس از عوامل جهش زا به شمار مي آيند.
از ديدگاه ديگر مي توان جهش ها را به جهش هاي بزرگ و کوچک تقسيم کرد. جهش هاي بزرگ جهش هايي هستند که با ميکروسکوپ نوري مي توان تاثير آن ها را بر ماده ژنتيکي تشخيص داد.
 اين جهش ها باعث تغيير در تعداد يا شکل کروموزوم ها مي شوند. جهش هاي کوچک، جهش هايي هستند که با آزمايش هاي اختصاصي ژنتيک مولکولي قابل تشخيص بوده و اساس مولکولي دارند. اين جهش ها ممکن است کشنده، بيماري زا، بي تاثير و يا حتي مفيد باشند. جهش هاي کوچک خود به چند دسته تقسيم مي شوند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان