امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دین و اخلاق

#1
 دین در ابعاد گوناگونی هم چون پی ‏ریزی نظام ارزشی، فراهم آوردن ضمانت اجرایی و تقویت انگیزه درونی به یاری اخلاق می ‏شتابد و آدمیان را به تهذیب و تزكیه روحی فرا می‏ خواند. پیوند دین و اخلاق از زوایای گوناگونی قابل بررسی است و نویسنده در این نوشتار به نقد دیدگاهی پرداخته كه از تقابل دین و اخلاق سخن می‏ گوید و اخلاق دینی را تعبیری خود متناقض می‏ خواند. رابطه دین و اخلاق یكی از مباحث دراز دامنه و با پیشینه‏ای چند هزار ساله است(1) كه در دهه‏ های اخیر نیز از زوایای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
برخی دین و اخلاق را به یكدیگر فرو كاسته، عبادت و بندگی را جز خدمت‏ خلق ندانسته ‏اند. گروهی اخلاق را بخشی از دین به شمار آورده و پاره‏ ای دیگر دین را در اخلاق گنجانده ‏اند.(2) برخی بر این باورند كه با كنار رفتن دین، اخلاق نیز رخت‏ بر می ‏بندد و اگر خدایی نباشد، همه چیز روا خواهد بود؛ و گروهی دیگر اعتقاد به خدای ادیان توحیدی را ویرانگر اخلاق می شمارند. به هر حال، بسیاری از دینداران، نزاع دین و اخلاق را ظاهری می ‏دانند و برای برطرف ساختن آن، راه‏كارهایی كم و بیش مشابه با آنچه در سایر ابعاد تعارض عقل و وحی مطرح گشته است، ارائه می ‏دهند.(3) اما برخی از ایمان گرایان مسیحی این تعارض را واقعی و اجتناب‏ ناپذیر می‏شمارند و ایمان دینی را فراتر از اخلاق می‏ خوانند. كی یركگارد (1813- 1855 م) بزرگ‏ترین شخصیتی است كه از این زاویه مورد توجه قرار گرفته و كتاب «ترس و لرز» او بیانگر این دیدگاه به شمار آمده است.(4) قهرمان اصلی این كتاب، ابراهیم(ع) است كه در سنین كهن سالی ماموریت می ‏یابد تا فرزندی را كه پس از سال‏ها انتظار بدو بخشیده ‏اند، به دست‏ خود قربانی كند.«
و خداوند ابراهیم را امتحان كرد و به او گفت: اسحاق(5) ، تنها پسرت را كه دوستش می‏ داری برگیر و به وادی موریه برو، و در آنجا او را برفراز كوهی كه به تو نشان خواهم داد قربانی کن‏». بدین گونه همه چیز از دست رفته بود، وحشتناك ‏تر از آنكه اگر هرگز نمی ‏بود! پس خداوند فقط ابراهیم را به بازی گرفته بود! او با معجزه خویش محال را تحقق بخشیده بود و اكنون آن را نابود می‏ كرد. این بی‏ گمان دیوانگی بود، اما ابراهیم بر آن نخندید.... هفتاد سال انتظار مؤمنانه، شادی كوتاه تحقق انتظار، كیست كه عصای پیرمرد را می ‏رباید؟ كیست كه می‏ خواهد پیرمرد به دست‏ خود آن را بشكند؟... آیا هیچ رحمی بر این سالخورده ارجمند یا بر آن كودك معصوم روا نیست؟(6) آری، «از دیدگاه اخلاقی... پدر باید پسرش را دوست‏ بدارد، اما این رابطه اخلاقی در مقابل رابطه مطلق با خدا به مرتبه‏ ای نسبی تنزل یافته است.»(7) و چنین بود كه ابراهیم، این شهسوار ایمان، بدون هیچ تردیدی كارد را بر گلوی فرزندش گذاشت و با این كار، «از كل حوزه اخلاق فراتر رفت‏».(8) این سخن بدان معنا است كه انسان مؤمن، با خدایی در ارتباط است كه «خواسته هایش مطلق است و با سنجه‏ های عقل بشری سنجیدنی نیست‏».(9) تقابل دین و اخلاق هر چند خداباورانی هم چون كی یركگارد را از جاده ایمان خارج نمی ‏سازد؛ رهزن اندیشه بسیاری از خردورزان می‏ گردد و اگر چاره درستی برای آن فراهم نیاید، به اخلاق دین زدایی شده (سكولار) می ‏انجامد. كسانی كه از اخلاق سكولار جانبداری می ‏كنند، اخلاق دینی را دارای كاستی ‏ها و پیامدهای ناگواری دانسته ‏اند كه اینك به مهم‏ ترین آن‏ها اشاره می‏كنیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تقدم اخلاق بر باور، اندیشه و دانش تقدم کارکردی است
Star آیت‌الله سبحانی: دستیابی به درجات عالی اخلاق، بدون محاسبه امکان‌پذیر نیست
  اثرات اخلاق خوش
  اخلاق خوب، زندگی خوب تر!(براساس سخنان امامان)
  چگونه اخلاق بدمان را ترک کنیم؟!
  اخلاق و كردار امام رضا عليه السلام
  گزیده ای از اخلاق و رفتار امام حسین علیه السلام
  اخلاق اونا ، اخلاق ما
  عبادت محور اساسی اخلاق، تربیت و عدالت
  جلوه ای از اخلاق محمدی (ص)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان