امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شاخصه های مردمسالاری دینی

#1
یکی از اساسی ترین پایه های ثبات و استواری هر نظام سیاسی، مشارکت مردم و حضور آنها در عرصه های مختلف اداره جامعه است. حضور و مشارکت مردم هم در اصل تاسیس و پیدایش نظام سیاسی موثر است و هم در تداوم و استمرار آن. دموکراسی یا مردمسالاری را به شیوه حکومت مبتنی بر آرای عمومی و از طریق نمایندگان برگزیده مردم تعریف کرده اند. برخی نیز در تعریف آن گفته اند: "دموکراسی حکومت به وسیله قوانینی است که نمایندگان برگزیده مردم پس از مشورت و بررسی طولانی به آنها دست یافته اند و آن قوانین چنان به آگاهی مردم رسیده است که بر هیچ کس پوشیده نیست"(۱). اصطلاح دموکراسی با وجود کاربرد فراوان و استعمال شایع آن، تعریف روشن و معینی ندارد و هر جامعه و رژیمی این اصطلاح را مطابق برداشت خود، با معانی نسبتا متفاوت و بعضا متضاد به کار می برد. علاوه بر این، تنوع و تکثر انواع دموکراسی ها مانع ایجاد وحدت نظر در بسیاری از اساسی ترین مفاهیم این اصطلاح گردیده و بعضا به تعارض های موجود در آن دامن زده است.
با وجود تفسیرهای مختلف از دموکراسی و مردمسالاری، در این نکته نمی توان تردید داشت که رکن رکین هر مدل و یا تفسیری از دموکراسی و مردمسالاری، چیزی نیست جز پذیرش حق حاکمیت مردم و اعتقاد به موثر بودن نقش آنها در تعین سرنوشت خویش(۲). حق مردم در تعیین سرنوشت خویش که از اصول مسلم و غیر قابل انکار در اندیشه اسلامی است، مبنای تحقق انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی می باشد. حضرت امام خمینی ( ره ) چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن همواره تاکید بر نقش مردم داشته و حقیقتا برای آن ارزش و اهمیت قائل بودند. در اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دارا بودن حق تعیین سرنوشت، از جمله اصولی است که مورد تاکید و توجه ایشان بوده است: "از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد"(۳). ایشان همچنین در تبیین ماهیت حکومت اسلامی می فرمایند: "ماهیت حکومت جمهوری اسلامی این است که با شرایطی که اسلام برای حکومت قرار داده است، با اتکا به آرای عمومی ملت، حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام می باشد"(۴). در جای دیگر می فرمایند: "حکومت جمهوری اسلامی مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم و امام علی الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت می باشد و نیز شکل حکومت با مراجعه به آرای ملت تعیین خواهد گردید"(۵).
مفهوم دموکراسی و مردمسالاری در بیانات امام به دو شکل به کار گرفته شده است: نخست، دموکراسی مطلوب و مثبت و دیگر، دموکراسی نامطلوب و به تعبیر امام، غیر حقیقی و جعلی که در مغرب زمین بنا نهاده شده و طبق نظر ایشان اساساً دموکراسی نیست. در این میان، نکته آن است که حضرت امام، طرح خود از دموکراسی مطلوب را بر تعریف و قرائت ویژه ای از مفهوم دموکراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموکراسی مطلوب خود ویژگی ها و مشخصاتی بیان کرده اند که طرح آن می تواند به شکل گرفتن تصویر نسبتاً واضحی از دموکراسی و مردمسالاری مطلوب ایشان بینجامد. حضرت امام نفی استبداد و دیکتاتوری را یکی از ویژگی های دموکراسی و مردمسالاری مطلوب می دانند و می فرمایند: "اصول دموکراسی، در تضاد با رژیم شاه قرار دارد"(۶) و یا "دست از مبارزه بر نمی داریم تا حکومت دموکراسی به معنای واقعی آن جایگزین دیکتاتورها شود"(۷) و یا "با قیام ملت، شاه خواهد رفت و حکومت دموکراسی برقرار خواهد شد"(۸).
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پــرسش و پاسـخ هـآی دینی شمــآ
  دینی که با خوردن آب در ملا عام به خطر بیفته!
  نگاهی به شیوه زندگی و سلوک دینی امام رضا (ع)
  اطلاعات عمومی دینی ومذهبی*
  غیرت دینی
  5عمل مستحبی دینی با اثر گذاری بسیار عمیق
  جنجال علمای دینی ورس بر موضوع ازدواج با دختر سادات
  جراحی زیبایی بینی و انجام فرایض دینی
  [*•زندگی نآمه امآمآن و بزرگآن دینی•*]
  شاخصه های موفقیت زنان از نگاه قرآن!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان