امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هانيبال ارتش رم را شكست داد...!!!!!!

#1
 2228 سال پيش در روز 21 ژوئن سال 217 قبل از ميلادی هانيبال سردار كارتاژ ارتش رم را در ساحل درياچه تراسيمن ، در اتروری (ايتاليای مركزی امروزی) در هم شكست. در تاريخ نظامی جهان ، حمله هانيبال به قلب قلمرو رم جزو شاهكارهای نظامی محسوب می شود.
رم و كارتاژ دو شهر بزرگ دو سوی مديترانه باستان بيش از يک قرن با يكديگر می جنگيدند. جنگ های رم و كارتاژ از سال 264 قبل ميلاد آغاز و سرانجام در سال 146 قبل از ميلاد با اضمحلال كارتاژ خاتمه يافت.
سلسله جنگ های رم و كارتاژ به جنگ های پونيک موسوم شده است. شهر كارتاژ توسط فنيقی ها در نزديكی شهرتونس امروزی بنيان نهاده شده بود. شهر رم نيز با گسترش قلمرو خود به يک قدرت جهانی تبديل گرديده بود و در آن دوره با سيستم جمهوری (كنسولی) و يک مجلس سنا اداره می شد.

هانيبال ارتش رم را شكست داد...!!!!!! 1


كارتاژ يک قدرت دريايی آن زمان بود و رم بيشتر در جنگ های زمينی قدرتمند بود. جنگ های پونيک به سه جنگ به نام های جنگ اول پونيک از 264 تا 241 قبل از ميلاد ، جنگ دوم پونيک از 219 تا 202 قبل از ميلاد و جنگ سوم پونيک از 149 تا 146 قبل از ميلاد تقسيم می شوند.
هانيبال چهره شاخص جنگ دوم پونيک بود. در سال 219 قبل از ميلاد ، هانيبال كه 27 سال داشت و پسر هاميلكار سردار بزرگ كارتاژ بود ، به سمت فرمانده كل ارتش كارتاژ منصوب می شود.
وی به شهر ساگونت در اسپانيا كه متحد رم بود حمله كرد و اين بهانه ای برای آغاز جنگ دوم پونيک بود. هانيبال پس از اين حمله به قصد تنبيه رم راهی طولانی كه از سرزمين گل (فرانسه امروزی) می گذشت را آغاز می كند.
او از بی طرفی قبايل گل استفاده كرده و تا رود رن پيشروی می كند اما برای غافلگير كردن رمی ها ناگزير می شود از شهربندری مارسی كه متحد رم بود، دوری گزيند.
هانيبال اين طراح بزرگ نظامی از نواحی كم ارتفاع ساحلی دور شده و راه كوه های مرتفع و گردنه های خطرناک و برفگير آلپ را در پيش می گيرد.
ارتش هانيبال شامل 50000 سرباز پياده ، 9000 سوار و 218 راس فيل بود. گذر اين ارتش به ويژه با وجود فيل ها از گردنه ها و كوره راه های كوهستان آلپ يک اقدام ماجراجويانه و حماسی محسوب می شود.
هانيبال پس از گذر از كوه های آلپ وارد خاک رم می شود و در دو نوبت لژيون های  رمی كه انتظار حمله وی را از اين مسير نداشتند در تسين و تره بی شكست می دهد.
آنگاه در روز 21 ژوئن سال 217 قبل از ميلاد ، فلامينيوس كنسول رم در دامی كه هانيبال در كناره های درياچه تراسيمن برای وی گسترده بود، می افتد. در اين نبرد 15000 لژيونر ارتش رم كشته شده و حدود 15000 لژيونر ديگر اسير نيروهای هانيبال می شوند.
به اين ترتيب در روز 21 ژوئن سال 217 قبل از ميلاد لژيونرهاي شكست ناپذير ارتش رم توسط هانيبال سردار بزرگ كارتاژ در هم شكسته می شوند. عبور ارتش هانيبال و استراتژی نظامی او بعد از گذشت 2228 سال از اين جنگ هنوز يک شاهكارجنگی محسوب می شود.
هانيبال ارتش رم را شكست داد...!!!!!! 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Black_Man
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ارتش جمهوری‌خواه ایرلند (۱۹۲۲–۱۹۱۹)
  وقتی امپراتور فرانسه اسیر ارتش پروس شد
  عقب‌نشینی ارتش آلمان نازی در العلمین‌ + عکس
  امپراتور فرانسه اسیر ارتش پروس شد + عکس
  شكست ايران در ماراتن/يك دروغ بزرگ!
  خشایارشا ، ارتش اسپارت را درهم شکست!
  صفویان تاریخ کامل سلسله صفوی ارتش صفوی جنگ با عثمانی ها تاریخ باستان
  ارتش هخامنشی چگونه بود؟؟!!
  10 زن برجسته ای که چهره ی ارتش را عوض کردند+عکس
  اردشیر سوم پسر داریوش دوم هخامنشی پادشاه ایران - دومین فتح مصر - تا رو مار کردن ارتش

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان