امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هنر قرآنی سیر در صراط مستقیم

#1
هنر قرآنی همواره رو به سوی وحدت دارد: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا؛» و همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راه های متفرق نروید و به یاد آورید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند، همه برادر دینی یکدیگر شدید.» (آل عمران : ۱۰۳)
وحدت جامعه اسلامی از مقولات مهمی است که تعالیم قرآنی بر آن تاکید ورزیده و مسلمین را به وحدت و یگانگی دعوت و ترغیب نموده است. برای این وحدت نیز مختصاتی را برشمرده و عواملی را نیز باعث تقویت آن شمرده است، از جمله:
ـ تمسک به ریسمان الهی (آل عمران : ۱۰۳)
ـ همکاری بر مبنای تقوا (سوره مائده: ۲)
ـ عبادت خدا (سوره انبیاء: ۹۲)
ـ امر به معروف و نهی از منکر (آل عمران : ۱۰۵ و ۱۰۴)
ـ سیر در صراط مستقیم الهی (سوره انعام: ۱۵۳ و آل عمران: ۵۱)
ـ برادری (انبیاء: ۹۲) تالیف قلوب. (انفال : ۶۳)
تعالیم قرآن کریم یکسری احکام و تکالیف و بایدها و نبایدهایی را به مسلمین معرفی نموده و همگان را به مرعی داشتن آنها دعوت و توصیه می نماید. تاثیر این احکام در شکل گیری هنر معنوی از چند جهت حائز اهمیت است. یکی از این جهات، توجه هنرمند به اشاعه و معرفی خوبی ها و حسنات و حذف زشتی ها و پلشتی هاست. جهت مهم دیگر، تاثیری است که اثر هنری روی مخاطب و به طور کلی بر جامعه می گذارد. در واقع بایدها و نبایدها از سویی بر روند خلق اثری هنرمند و در نتیجه بر پیام آن اثر نهاده و از سوی دیگر از طریق پیام اثر هنری بر آموزش و هدایت جامعه تاثیر می گذارد. برخی از این احکام عبارتند از:
عبرت:
عبرت گیری از آثار و اعمال پیشینیان و دیگر تمدن ها و هر آنچه که در اطراف انسان وجود دارد، یکی از موضوعات مورد توجه تعلیمات قرآنی بوده و مسلمین و همه انسان ها به آن توصیه شده اند؛ «اولم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین من قبلهم کانوا اشد منهم قوه و اثاروا الارض و عمروها اکثر مما عمروها: آیا در زمین سیر نکردند تا عاقبت کار پیشینیان شان که از اینها بسیار تواناتر بودند و بیش از اینها در زمین کشتزار و کاخ و عمارت برافراشتند را مشاهده کنند.» (روم: ۹)
احتراز از لغو بیهودگی:
انجام هر عمل و همچنین ایجاد هر شیء لغو و بیهوده جنبه ای از فساد در زمین و اسراف است و احتراز از عمل لغو و بیهوده، صفتی است که طبق تعالیم قرآنی، یکی از ویژگی های مومنین است: «قد افلح المومنون، الذینهم فی صلاتهم خاشعون والذینهم عن اللغو معرضون: همانا اهل ایمان به فیروزی و رستگاری رسیدند. آنان که در نماز خاضع و خاشع هستند و آنان که از لغو و سخن باطل اعراض می کنند.» (مومنون: ۱ ۳)
اجتناب از استکبار و تفاخر:
استکبار و فخرفروشی به عنوان اولین گناهی که پس از خلقت آدم (ع) و توسط شیطان به وقوع پیوست، از صفاتی است که مسلمین از آنها به شدت نهی شده اند: « ابی و استکبر و کان من الکافرین: شیطان ابا و تکبر کرد و از فرقه کافران گردید.» (بقره: ۳۴) علاوه بر آن، آیات دیگری از قرآن کریم نیز به زشتی این صفت دلالت دارند، از جمله: «و اعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا و بذی القربی و الیتامی و المساکین و الجار ذی القربی و الجار الجنب و الصاحب بالجنب وابن السبیل و ما ملکت ایمانکم ان الله لایحب من کان مختالا فخورا:» خدای یکتا را بپرستید و هیچ چیزی را شریک وی نگیرید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه که بیگانه است و دوستان موافق و رهگذران و بندگان که زیر دست تصرف شمایند، در حق همه نیکی و مهربانی کنید که خدا مردم خودپسند متکبر را دوست ندارد.» (نساء : ۳۶) از این آیات می توان چنین استنباط نمود که ترک این صفات مذموم نه تنها در گفتار و اندیشه که در اعمال انسانی و از جمله خلق آثار هنری نیز بایستی مد نظر مسلمین قرار گیرد.
اجتناب از فساد:
آیاتی از قرآن کریم، انسان را از فساد در زمین نهی فرموده و یا آن را زشت و ناپسند معرفی می نماید: «و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها: هرگز در زمین پس از آنکه کار آن به امر حق، نظم و صلاح یافت، به فساد و تبهکاری برنخیزید.» (اعراف: ۵۶) اجتناب از فساد را می توان در بسیاری از زمینه ها و از جمله مقولات زیر جستجو کرد: اجتناب از هرآنچه به گمراهی انسان بینجامد و هر آنچه به تباهی روحی و جسمی انسان کمک کند و همچنین اعمالی که به اسراف و لغو و بطالت منتهی شده و ضد اصلاح باشند.
اجتناب از اسراف:
اسراف یکی از صفات مذمومی است که در همه اعمال انسان می تواند بروز نماید و تعلیمات اسلامی، مسلمین را به شدت از آن نهی فرموده است تا جایی که صریحا می فرماید: «و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین: و اسراف نکنید که خداوند، مسرفان را دوست نمی دارد.» (انعام: ۱۴۱) علاوه بر این، آیاتی که مسلمین را از اسراف منع نموده و یا به نحوی اسراف را نکوهش نموده اند، عبارتند از:
ـ اسری: ۲۷،
ـ مومنون: ۴۳،
ـ اعراف: ۳۱،
ـ بنی اسرائیل: ۱۶،
ـ شعرا: ۲ ۱۵۱،
ـ یونس: ۸۳ و
ـ دخان: .۳۱
اسراف علاوه بر همه معایبی که دارد صریحا به عنوان فساد در زمین و ضد اصلاح زمین معرفی شده است. این صفت مذموم همچنین زمینه ساز و همین طور نتیجه برتری جویی و استکبار و تفرعن است، چنانچه در مورد فرعون آمده است: «و ان فرعون لعال فی الارض و انه لمن المسرفین: و فرعون در زمین بسیار علو و سرکشی داشت و او از مسرفین بود.» (یونس : ۸۳)
توجه به آخرت و عدم تمرکز بر دنیا:
«فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا: تو هم ای رسول از هر کس که از یاد ما روی گردانید و جز زندگانی دنیا نخواست به کلی اعراض کن.» (نجم: ۲۹)
تعاون:
«و تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان: و باید شما به یکدیگر در نیکوکاری و تقوی کمک کنید نه بر گناه و ستمکاری.» (مائده: ۲) در واقع هنر باید روحیه تعاون و همکاری در نیکوکاری در جامعه را تقویت نماید.
امر به معروف و نهی از منکر:
«ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون: و باید از شما مسلمانان برخی خلق را به خیر و صلاح دعوت نموده و مردم را به نیکوکاری امر و از بدکاری نهی کنند و اینان که به حقیقت واسطه هدایت خلق هستند در عالم فیروزبختی و رستگاری خواهند بود.» (آل عمران: ۱۰۵ ۱۰۴)
عفاف:
«قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون: ای رسول ما! مردان مومن را بگو تا چشم ها (از نگاه ناروا) بپوشانند و فروج و اندامشان را (از کار زشت) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم و جان) شما اصلح است و البته خدا به هرچه کنید کاملا آگاه است.» (نور: ۳۰)
سیر در صراط مستقیم:
«و ان هذا صراطی مستقیما فالتبعوه ولا تتبعوالسبل فتفرق بکم عن سبیل ذلکم وصیکم به لعلکم تتقون: و این است راه راست من، پیروی آن کنید و از راه های دیگر که موجب تفرقه و پریشانی شماست متابعت نکنید، این است سفارش خدا به شما که پرهیزکار شوید.» (انعام: ۱۵۳) و «ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم: همانا خدا پروردگار من و شماست، او را بپرستید که همین خداپرستی، راه راست است.» (آل عمران: ۵۱)
اجتناب از ریا:
یکی از صفات مذمومی که حتی بروز آن در عبادت مهم و بنیادینی همچون نماز نیز نکوهش شده است، عمل ریا می باشد؛ «فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون الذینهم یراوون: وای بر آن نمازگزاران که دل از یاد خدا غافل دارند، همانان که نماز به ریا و خود نمایی کنند.» (ماعون: ۴ ۶) و طبیعی است که هر گونه تجلی ریا در فعالیت ها و تولیدات انسان (که هنر نیز جزئی از آن است) قابل پذیرش تعالیم اسلامی نخواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط Mohamad#Farahani
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  وعده قرآنی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان
  استفاده از قرآن و سنت در راستای ساخت جامعه قرآنی ضروری است
  گردنه صراط در آخرت را چگونه بگذرانیم؟
  داستان قرآنی، موریانه و سلیمان
  براي عبور از گردنه صراط چه کنیم؟
  دانستنی های قرآنی
  عملی که عبور از پل صراط را آسان می کند
  رد شدن از خطرناک‌ترین نقطه‌ی پل صراط !
Rainbow چگونه خانه خود را قرآنی کنیم ؟
Rainbow شما با چه سرعتی از پل صراط عبور می کنید؟!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان