28-11-2014، 13:32
"بهزاد نعمتی اخگر" در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، افزود: در کلاسهای دوره دکتری و کارشناسی ارشد بایستی ارتباط دو طرفه بین استاد و دانشجو وجود داشته باشد تا ابهامات علمی و عملی دانشجو بر طرف شود و مفاهیم تئوری ارائه شده در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره اینکه نسبت استاندارد تعداد دانشجو به ازای هر استاد تعریف شده است که باید جهت حفظ کیفیت کار این موضوع رعایت شود اظهار کرد: موضوع عدم کارایی کلاس 50 نفره در هر مقطعی بخصوص در رشته های فنی مهندسی مشخص و واضح است.
اخگر بر ضرورت بحث و واکاوی مفاهیم جدید در کلاس های ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: در کلاسهای 20 و 50 نفره چنین موضوعاتی امکان پذیر نیست و امکان ارزیابی توانمندی دانشجویان، ارتقاء سطح علمی آنان و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی در شرایط یاد شده میسر نخواهد شد.
مدرس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه باید موضوع نیاز به نیروی تحصیل کرده و نخبه در برنامه ریزی های کلان توسعه به دو صورت نیاز فعلی ونیاز آینده در نظر گرفته شود اظهار کرد: وجود نیروی تحصیل کرده داخلی از جمله شاخصه های پیشرفت انسانی یک کشور به شمار می رود اما در صورت فراهم نبودن امکان بهره برداری، نقطه قوت یاد شده به یک معضل اجتماعی و نقطه ضعف تبدیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: عدم توسعه کافی در بخش های بالادستی آموزشی نظیر صنعت، کشاورزی، معدن و سایر بخش ها نقش اساسی در وجود نیروی تحصیل کرده بیکار دارد و بر طرف نمودن این مشکل نیازمند وجود عزم همه جانبه ای در تمامی این بخش های است.
اخگر در ادامه تصریح کرد: موضوع افزایش جذب دانشجو از حوزه های هدف پیرامونی کشور نیز باید مورد تاکید قرار گیرد که با توجه به عدم فراهم بودن شرایط برای تدریس به زبان انگلیسی در دانشگاه ها زیر ساخت های ابتدایی این امر نیز فراهم نمی باشد.
وی با بیان اینکه دانشجوی خارجی در بازگشت با توجه به میزان اثر گذاری آن کشور، سفیر غیر رسمی فرهنگ و ارزشهای کشور خواهد بود اظهار کرد: ایجاد شرایطی برای ادامه تحصیل هموطنان در داخل و جذب دانشجوی خارجی کاملا منطقی به نظر می رسد اما در صورت عدم وجود کیفیت لازم و امکانات مورد نیاز این موضوع کارکردی عکس دارد.
مدرس دانشگاه ارومیه در پاسخ به سوال در خصوص استادی که تا کنون تجربه تدریس دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد نداشته چگونه در مقطع دکتری میتواند تدریس کند؟ افزود: مسلما رعایت ترتیب در تدریس مقاطع گوناگون باعث افزایش تجربه و تسلط بر موضوعات خواهد شد ولی به نظر من این موضوع اصل قابل تغییری نیست و از طرفی در کلاسهای دوره دکتری امکان بحث دو طرفه بین دانشجو و استاد نسبت به دوره کارشناسی ارشد بیشتر است و این موضوع بر کیفیت تدریس در مقاطع پایین تر نیز کمک خواهد کرد.
مدرس دانشگاه ارومیه در رشته فرآوری مواد معدنی با اشاره به اینکه قبول هدایا از طرف استاد راهنما و داوران با روح اخلاقی و علمی دانشگاه مغایرت دارد اظهار کرد: رعایت احترام و حفظ شان دانشجو و استاد امری دو طرفه و ضروری است که بایستی با توجه به هنجارها جامعه و اصول حاکم در محیط های علمی جاری باشد.
وی با اشاره به اینکه ارکان آموزش شامل استاد، دانشجو و امکانات آموزشی است و هر گونه ضعفی بایستی با در نظر گرفتن تعاریف این سه رکن مورد شناسایی قرار گرفته و برطرف شودخاطر نشان کرد: وجود نقص و ضعف در هر زمینه ای طبیعی است ولی عدم شناسایی و بر طرف کردن آن موضوع سوال است که فراهم نمودن کمیت ها لازم در دانشگاه آزاد که با زحمات شبانه روزی و مجاهدت فراوان حاصل شده است امری قابل تقدیر و ستوده است که با افزایش کیفیت موجود می تواند این دانشگاه را بیشتر از پیش به رسیدن به اهداف اولیه آن نزدیک تر سازد.
وی افزود: دانشجو دانشگاه را می سازد و دانشجوی کوشا و هدف دار موجب ایجاد انرژی لازم برای پیشرفت هر دانشگاهی خواهد شد و رخوت دانشجو عامل رخوت دانشگاه نیز می شود.
اخگر با بیان اینکه افزایش انگیزه علمی دانشجویان و اساتید و بالابردن امکانات آموزشی در ادامه می تواند موجبات پیشرفت هر چه بیشتر دانشگاه آزاد را فراهم کند تصریح کرد: دانشجویان مهمترین نقش را در ارتقا کیفیت علمی دانشگاه آزاد دارند و بایستی بعد از فراهم نمودن امکانات آموزشی از قبیل کارگاه ها و آزمایشگاه ها و سایر موارد یاد شده بیشتر مسئولیت را بر عهده آنان گذاشت.
وی با اشاره اینکه نسبت استاندارد تعداد دانشجو به ازای هر استاد تعریف شده است که باید جهت حفظ کیفیت کار این موضوع رعایت شود اظهار کرد: موضوع عدم کارایی کلاس 50 نفره در هر مقطعی بخصوص در رشته های فنی مهندسی مشخص و واضح است.
اخگر بر ضرورت بحث و واکاوی مفاهیم جدید در کلاس های ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: در کلاسهای 20 و 50 نفره چنین موضوعاتی امکان پذیر نیست و امکان ارزیابی توانمندی دانشجویان، ارتقاء سطح علمی آنان و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی در شرایط یاد شده میسر نخواهد شد.
مدرس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه باید موضوع نیاز به نیروی تحصیل کرده و نخبه در برنامه ریزی های کلان توسعه به دو صورت نیاز فعلی ونیاز آینده در نظر گرفته شود اظهار کرد: وجود نیروی تحصیل کرده داخلی از جمله شاخصه های پیشرفت انسانی یک کشور به شمار می رود اما در صورت فراهم نبودن امکان بهره برداری، نقطه قوت یاد شده به یک معضل اجتماعی و نقطه ضعف تبدیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: عدم توسعه کافی در بخش های بالادستی آموزشی نظیر صنعت، کشاورزی، معدن و سایر بخش ها نقش اساسی در وجود نیروی تحصیل کرده بیکار دارد و بر طرف نمودن این مشکل نیازمند وجود عزم همه جانبه ای در تمامی این بخش های است.
اخگر در ادامه تصریح کرد: موضوع افزایش جذب دانشجو از حوزه های هدف پیرامونی کشور نیز باید مورد تاکید قرار گیرد که با توجه به عدم فراهم بودن شرایط برای تدریس به زبان انگلیسی در دانشگاه ها زیر ساخت های ابتدایی این امر نیز فراهم نمی باشد.
وی با بیان اینکه دانشجوی خارجی در بازگشت با توجه به میزان اثر گذاری آن کشور، سفیر غیر رسمی فرهنگ و ارزشهای کشور خواهد بود اظهار کرد: ایجاد شرایطی برای ادامه تحصیل هموطنان در داخل و جذب دانشجوی خارجی کاملا منطقی به نظر می رسد اما در صورت عدم وجود کیفیت لازم و امکانات مورد نیاز این موضوع کارکردی عکس دارد.
مدرس دانشگاه ارومیه در پاسخ به سوال در خصوص استادی که تا کنون تجربه تدریس دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد نداشته چگونه در مقطع دکتری میتواند تدریس کند؟ افزود: مسلما رعایت ترتیب در تدریس مقاطع گوناگون باعث افزایش تجربه و تسلط بر موضوعات خواهد شد ولی به نظر من این موضوع اصل قابل تغییری نیست و از طرفی در کلاسهای دوره دکتری امکان بحث دو طرفه بین دانشجو و استاد نسبت به دوره کارشناسی ارشد بیشتر است و این موضوع بر کیفیت تدریس در مقاطع پایین تر نیز کمک خواهد کرد.
مدرس دانشگاه ارومیه در رشته فرآوری مواد معدنی با اشاره به اینکه قبول هدایا از طرف استاد راهنما و داوران با روح اخلاقی و علمی دانشگاه مغایرت دارد اظهار کرد: رعایت احترام و حفظ شان دانشجو و استاد امری دو طرفه و ضروری است که بایستی با توجه به هنجارها جامعه و اصول حاکم در محیط های علمی جاری باشد.
وی با اشاره به اینکه ارکان آموزش شامل استاد، دانشجو و امکانات آموزشی است و هر گونه ضعفی بایستی با در نظر گرفتن تعاریف این سه رکن مورد شناسایی قرار گرفته و برطرف شودخاطر نشان کرد: وجود نقص و ضعف در هر زمینه ای طبیعی است ولی عدم شناسایی و بر طرف کردن آن موضوع سوال است که فراهم نمودن کمیت ها لازم در دانشگاه آزاد که با زحمات شبانه روزی و مجاهدت فراوان حاصل شده است امری قابل تقدیر و ستوده است که با افزایش کیفیت موجود می تواند این دانشگاه را بیشتر از پیش به رسیدن به اهداف اولیه آن نزدیک تر سازد.
وی افزود: دانشجو دانشگاه را می سازد و دانشجوی کوشا و هدف دار موجب ایجاد انرژی لازم برای پیشرفت هر دانشگاهی خواهد شد و رخوت دانشجو عامل رخوت دانشگاه نیز می شود.
اخگر با بیان اینکه افزایش انگیزه علمی دانشجویان و اساتید و بالابردن امکانات آموزشی در ادامه می تواند موجبات پیشرفت هر چه بیشتر دانشگاه آزاد را فراهم کند تصریح کرد: دانشجویان مهمترین نقش را در ارتقا کیفیت علمی دانشگاه آزاد دارند و بایستی بعد از فراهم نمودن امکانات آموزشی از قبیل کارگاه ها و آزمایشگاه ها و سایر موارد یاد شده بیشتر مسئولیت را بر عهده آنان گذاشت.