امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کلافگی خبرنگاران از سکوت سرد خبری وین

#1
Heart 
در دومین روز رایزنی‌ها در وین در راستای حصول توافق جامع هسته‌ای، خبرنگاران منتظر کسب خبری از جزئیات رایزنی‌های دیروز و امروز هستند اما همچنان سکوت خبری بر هوای سرد و پاییزی وین حکمفرماست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، امروز -چهارشنبه- در دومین روز رایزنی‌ها در وین در راستای حصول توافق جامع هسته‌ای، خبرنگاران در چادری که بدین منظور برای نخستین بار در مقابل هتل «پله کوبورگ» شهر وین تعبیه شده، منتظر کسب خبری از رایزنی‌های دیروز و امروز هستند، اما همچنان سکوت خبری بر هوای سرد و پاییزی وین حکمفرماست.

با اینکه دیروز برخی منابع از آغاز نشست افتتاحیه دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین خبر دادند، ولی نشستی برگزار نشد و رایزنی‌ها بین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در سطح دو و سه جانبه برگزار شد و امروز نیز این رایزنی‌‌ها در جریان است و هنوز تا این زمان مشخص نیست که آیا نشست عمومی (افتتاحیه) دهمین دور امروز برگزار خواهد شد یا کماکان گفت‌وگوها در چارچوب رایزنی‌های دو و چند جانبه خواهد بود.

از سوی دیگر برخی منابع از حضور برخی از وزرای خارجه ۶ کشور در روزهای پایانی این دور از مذاکرات خبر می‌دهند که از آن جمله سفر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در یکشنبه شب به وین است و گفته می‌شود که رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان قرار است سفر آفریقایی خود را زودتر به پایان رسانده و به مذاکرات ملحق شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه پس از دیدار با «فیلیپ هاموند» همتای انگلیسی خود اعلام کرد که با هدف کمک به مذاکرات، به زودی به وین سفر کرده و به گفت‌وگوها می‌پیوندد.

با این حال شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گزارش داده که وی قرار بوده دیروز به اتریش سفر کند، اما این برنامه لغو شده است.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز امروز اعلام کرد که سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به وین برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به تعویق افتاده است.

«نیکلای دو رویر» نماینده فرانسه در ۱+۵ نیز شب گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره حضور یا عدم حضور «فابیوس» در این دور از مذاکرات توضیحی ارائه نداد و گفت که فعلاً در این باره صحبت نمی‌کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای بامداد دیروز -سه‌شنبه- ۲۰ آبان ماه راهی وین شد. او در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت:‌ اگر بر اثر زیاده خواهی طرف مقابل راه حل به دست نیاید، دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است، اما از حقوق، عزت و سربلندی‌اش دست بر نمی‌دارد.

وزیر خارجه ایران افزود: لذا آنچه برای این هفته لازم است آن است که با اعتماد به نفس، همه گروهها و افراد با نشان دادن همدلی و وحدت ملی کاری کنند که نتیجه چه توافق و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی باشد، روز سوم آذر انشاء الله روز پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکره بدنبال آن بوده‌ایم.

ظریف همچنین افزود: بر اساس توافق تا زمانیکه روی همه موضوعات توافق نشده باشد، روی هیچ موضوعی توافق نشده است. همه موضوعات مورد اختلاف است، اما بحث اصلی که مد‌تها وقت همه ما را گرفته است حدود غنی است و نه اصل غنی سازی.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: متاسفانه گرایشی در کشورهای غربی به خصوص در بعضی مقامات آمریکایی وجود دارد که فکر می‌کنند تحریم‌ها برایشان منفعتی داشته و یا راه حلی برای آنها بوده، لذا درباره تحریم‌ها همه اختلاف نظرها وجود داشته و این دو موضوع اصلی بوده‌اند که هنوز هم محل بحث هستند.

به گزارش فارس، ظریف ساعت ۱۳ دیروز در محل دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین میزبان کاترین اشتون هماهنگ کننده ۱+۵ بود و طرفین بر سر میز ناهار هماهنگی‌های لازم را برای انجام مذاکرات صورت دادند و بعد از حدود ۲ ساعت اشتون بدون اینکه به سؤالات خبرنگاران پاسخی دهد محل را ترک کرد و ظریف نیز که چندی است به شدت سرما خورده تنها دو جمله بیان کرد و گفت که گفت‌وگوهایش با اشتون خوب بوده و افزود: تصمیم گرفتیم که در روزهای آینده کار را چطور به پیش ببریم و دیگر بستگی دارد به اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه.

سید عباس عراقچی معاون ظریف نیز پس از صرف ناهار کاری در جمع خبرنگاران فقط گفت: ایده‌ها و پیشنهادات زیادی را همواره ارائه کرده‌ایم که اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده‌ها کفایت می‌کند.

پس از آن بود که بازار رایزنی‌های دوجانبه و سه جانبه در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیات‌ها) در هوای بارانی شهر وین داغ شد و تیم مذاکره کننده ایرانی با آمریکایی‌ها و چینی‌ها به صورت دوجانبه به رایزنی پرداخت و یک دور نیز نشست سه جانبه بین هیأت ایرانی، تیم مذاکره کننده آمریکایی و اتحادیه اروپا برگزار شد.

دیشب نیز خبری نبود جز نشست کارشناسی که در هتل پله کوبورگ برگزار شد و امروز نیز در جریان است.

رایزنی‌های امروز نیز از صبح ساعت ۸ با رایزنی معاونان ظریف و هیأت مذاکره کننده روسیه به سرپرستی ریابکوف که شب گذشته وارد وین شده، آغاز و پس از آن عراقچی و روانچی با هیأت‌های آلمان، فرانسه و انگلستان به صورت دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت و قرار است رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح معاونان ساعت ۱۴:۳۰ به وقت وین (۱۷ به وقت تهران) برای سومین بار برگزار شود.

لازم به ذکر است هیأت‌های ایران و آمریکا دیروز یک دور نشست دوجانبه و یک دور نیز نشست سه جانبه با حضور نماینده اتحادیه اروپا داشتند.

از امروز ۶ روز به پایان ضرب الاجل چهار ماه توافقنامه ژنو باقی مانده و زمزمه‌هایی از تمدید این مذاکرات به گوش می‌رسد که البته یک یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین، به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت ایران به ‌دنبال تمدید مذاکرات نیست.

گفتنی است پیش از این نیز مقامات ایرانی از جمله عراقچی و مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرده بودند که تمدیدی در کار نیست.

باید منتظر ماند و دید که آیا با حضور وزرای خارجه ۶ کشور در وین آیا تحولی رخ می‌دهد و سکوت خبری که بر شهر وین سایه انداخته پایان خواهد یافت.

ایران و ۶ کشور پس از آنکه توافقنامه ژنو در سی ام دی ماه سال گذشته وارد مرحله اجرا شد، از بهمن ماه مذاکراتشان را برای حصول توافق جامع هسته‌ای از سر گرفتند که در ششمین دور مذاکرات در وین پس از آنکه هیات‌ها به این نتیجه رسیدند که تا ۲۹ تیر ماه (پایان مهلت ۶ ماهه توافق ژنو) حصول توافق جامع امکانپذیر نیست این مذاکرات را برای چهار ماه (۳ آذر ماه) ۲۴ نوامبر تمدید کردند.
کلافگی خبرنگاران از سکوت سرد خبری وین 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ترامپ وسط کنفرانس خبری قهر کرد و رفت!
  غیبت کیم جونگ اون، سکوت کره شمالی و احتیاط به خرج دادن کره‌جنوبی
  شیوع کرونا و سکوت معنادار دولت ترکیه
  از سکوت در برابر مصوبات«30 ثانیه» ای تا طعنه به نحوه تصویب برجام
  بی‌خبری زنی تا لحظه وضع حمل از باردار بودنش!!
  اوحدی: از سرنوشت ۶۹ مفقود ایرانی فاجعه منا، هیچ خبری نداریم
  وقتی خبرنگاران، سوژه می‌شوند! + تصاویر
  این سگ ایرانی سوژه جدید خبرنگاران آمریکایی شده
  کمک خبرنگاران به مردم ستمدیده یمن
  سکوت بانک مرکزی در ماجرای تخلف آشکار‎

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان