امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گرگهای خاکستری

#1
گرگهای خاکستری سازمان جوانان حزب جنبش ملی ترکیه و یک گروه افراطی تروریستی فاشیستی است. این نام از افسانهٔ آسنا که یک گرگ خاکستری ماده بودهاست و مادرجد توتمی ترکان تلقی میشود گرفته شدهاست.
گرگهای خاکستری سازمانی است با اهداف فرا-ملیتی. این جنبش توسط سرهنگ آلپارسلان ترک در سال ۱۹۶۹ با الهام گرفتن از ایدههای موسولینی بنیان نهاده شد. در ادبیات سیاسی ترکیه گرگهای خاکستری نماد پان ترکیسم به حساب میآید.
این سازمان به جنایت سازماندهیشده میپردازد و با مافیای ترکیه و سازمان سیا رابطه دارد.
فعالیتهای تروریستی
گرگهای خاکستری در گزارشهای بسیاری یک گروه تروریستی خوانده شده اند.
در رسانهها نیز گرگهای خاکستری توسط مارتین لی و ک. پرابها (Khitij Prabha) از بنیاد مطالعات و تحلیل دفاعی هندوستان، و نیز گروههای یونانی و ارمنی به عنوان یک سازمان تروریستی و فاشیستی شناخته شده است.
دولت ترکیه ۶۹۴ تعداد قتل بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ را به گروه گرگهای خاکستری نسبت داده است.[۱۵] در خارج از ترکیه نیز، این سازمان متهم به قتل کوتلو آدلی (Kutlu Adali) روزنامه نگار قبرسی در سال ۱۹۹۶ شده است که مخالف سرسخت سیاستهای کشور ترکیه در قبرس بود. در همان سال، یکی از معاونین تانسو چیلر اعتراف کرد که عبدالله چتلی، رهبر گرگهای خاکستری، مسئول آتش سوزی های عمدی متعددی در یونان بوده است.[۱۶]
پیش تر از این در سال ۱۹۸۱، مهمت علی آقا، از اعضای سابقه دار گرگهای خاکستری، اقدام به شلیک و مضروب نمودن پاپ ژان پل دوم در واتیکان نمود.
گرگهای خاکستری و نژادپرستی
در مقالهای تحت عنوان «عقاید گرگهای خاکستری» (The creed of the Grey Wolves) چاپ نشریه بزکورت (Bozkurt) که نشریه رسمی گرگهای خاکستری است، ایدئولوژی و استراتژی گرگهای خاکستری با جملات زیر عنوان گردیده:
«ما که هستیم؟ اعضای گرگهای خاکستری (Bozkurtcu). اعتقادمان چیست؟ ترک بودن گرگ خاکستری (Bozkurt). کیشمان چیست؟ برتریت نژاد ترک. اصل این برتریت در کجاست؟ خون ترک. آیا ما پان ترکیست هستیم؟ آری!»
[ویرایش] گرگهای خاکستری و سیاستهای پان-تورانیسم
واژهٔ پان تورانیسم اول بار در سال ۱۸۶۵ توسط آرمینیوس وامبری (شرقشناس مجاریتبار یهودی انگلیسی) اطلاق گردید. وی که در نهان برای دفتر امور خارجه بریتانیا کار میکرد[۲۱] سرزمین توران را «از بسفر تا دیوار چین» نامید. با این حال، پان تورانیسم در نزد گرگهای خاکستری یک آرمان اساسی بوده است. بطور نمونه در میان شعارهای سیاسی گرگهای خاکستری، موارد زیر دیده شده:

«کشور ترکها نه ترکیه است، نه ترکستان، بلکه میهن تمام ترکها، کشور ابدی تورانیان است.»
«همه چیز برای ترک و نفع او باید باشد.»
«هدف ما اتحاد ۱۰۰ میلیون ترک در یک کشور واحد است.»

فعالیتها در جمهوری آذربایجان
مدتی بعد از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی، سرهنگ آلپارسلان سفری به این جمهوری کرد و در آن برای انتخاب ابوالفضل ایلچیبیگ (یکی از طرفداران خود) به ریاست جمهوری تلاش بسیار کرد. بعد از انتخاب ایلچیبیگ وی به همراه وزیر کشور خود اسکندر حمیدف در چندین نوبت خواستار تشکیل ترکیه بزرگ که شامل تمام نواحی شمالی ایران نیز میشد شدند.[۲۹] جالب اینجاست که با وجود اظهارات ضد ایرانی ایلچی بیگ دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان قطع نکرد.
پس از مدتی حتی وزیر کشور وی جمهوری ارمنستان را به حمله هستهای تهدید کرد که با فشار جامعه جهانی مجبور به استعفا شد. (در آن زمان هنوز جمهوریهای سابق شوروی، تسلیحات هستهای خود را منهدم نکرده بودند.)
با به شکست رسیدن تمام سیاستهای جنگی و اقتصادی ایلچیبیگ مردم شهر گنجه بر علیه وی دست به شورش زدند و وی مجبور به فرار به ترکیه شد. و پس از وی علیف به ریاست جمهوری آذربایجان رسید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
گرگهای خاکستری 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان