امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تیروئید در دوران بارداری و راه درمان آن

#1
تیروئید در دوران بارداری و راه درمان آن 1
پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در دوران بارداری نسبتا شایع و در درمان مهم می باشد. تیروئید یک عضو واقع در جلوی گردن که تنظیم هورمون های سوخت و ساز بدن ( در راه بدن شما انرژی استفاده می کند )، قلب و سیستم عصبی، وزن، درجه حرارت بدن و بسیاری از فرآیندهای دیگر را در بدن بعهده دارند. در طول دوران بارداری، اگر شما پرکاری تیروئید و یا کمکاری تیروئید دارید شما ممکن است به مراقبت های پزشکی بیشتری برای کنترل این شرایط در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول نیاز داشته باشید.گاهی اوقات، بارداری ممکن است علائمی شبیه به پرکاری تیروئید در سه ماهه اول ایجاد کند. اگر شما تجربه تپش قلب، کاهش وزن و استفراغ مداوم دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید.
بیماری های درمان نشده تیروئید در دوران بارداری ممکن است به تولد نوزاد نارس، پره اکلامپسی ( افزایش شدید فشار خون )، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد در میان سایر مشکلات شود. اگر شما هر گونه سابقه کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دارید مهم است که با دکتر خود صحبت کنید بنابراین پزشک می تواند از قبل و در دوران بارداری نظارت داشته باشد و درمان خود را در صورت لزوم تنظیم کند.
علائم پرکاری تیروئید و کمکاری تیروئید در بارداری
علل بیماری های تیروئید در بارداری
تشخیص بیماری تیروئید در بارداری
درمان بیماری های تیروئید در بارداری
عواقب کم کاری تیروئید در دوران بارداری چیست؟
علائم پرکاری تیروئید و کمکاری تیروئید در بارداری
پرکاری تیروئید – علائم پرکاری تیروئید مانند افزایش ضربان قلب، حساسیت به گرما و خستگی ممکن است در افراد با حاملگی طبیعی هم دیده شود. دیگر علائم پرکاری تیروئید به شرح زیر است:
ضربان قلب نامنظم

عصبانیت
تهوع و استفراغ شدید

لرزش خفیف
مشکلات خواب
از دست دادن وزن و یا کمی افزایش وزن برای یک حاملگی معمولی

کمکاری تیروئید – علایم کمکاری تیروئید، مانند خستگی بیش از حد و افزایش وزن، ممکن است به آسانی با نشانه های طبیعی از بارداری اشتباه گرفته شود. علایم دیگر عبارتند از:
یبوست
مشکل در تمرکز و یا مشکلات حافظه
حساسیت به هوای سرد

گرفتگی عضله

علل بیماری های تیروئید در بارداری
شایع ترین علت پرکاری تیروئید مادر در دوران بارداری بیماری اختلال خود ایمنی گریوز است. در این اختلال، بدن آنتی بادی ( یک پروتئین تولید شده توسط بدن در زمانی که یک ویروس و یا باکتری ها حمله کند ) به نام ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید (TSI) تولید می کند که باعث می شود تیروئید هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند.
شایع ترین علت کمکاری تیروئید اختلال خود ایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است. در این وضعیت، بدن به اشتباه به سلول های غده تیروئید حمله می کند رها کردن تیروئید بدون سلول ها و آنزیم ها کافی سبب ساخت هورمون تیروئید کافی می شود.
تشخیص بیماری تیروئید در بارداری

پرکاری و کم کاری تیروئید در دوران بارداری با علائم، معاینه فیزیکی و آزمایش خون تشخیص داده می شوند برای اندازه گیری سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) و هورمون های تیروئید T4 و برای پرکاری تیروئید نیز T3 انجام می شود
درمان بیماری های تیروئید در بارداری
برای زنانی که نیاز به درمان پرکاری تیروئید دارند داروهای ضد تیروئید که با تولید هورمون های تیروئید مداخله می کند استفاده می شود. این دارو معمولا پروپیل تیواوراسیل و یا PTU برای سه ماهه اول و در صورت لزوم، متی مازول را می توان همچنین، پس از سه ماهه اول استفاده کرد. در موارد نادر که زنان را به این داروها پاسخ نمی دهند و یا عوارض جانبی با روش های درمانی رخ می دهد جراحی برای برداشتن بخشی از غده تیروئید ممکن است لازم باشد. پرکاری تیروئید ممکن است در 3 ماه اول بعد از تولد وخیم تر شده و دکتر شما ممکن است دوز دارو افزایش دهد.هیپوتیروئیدی با یک هورمون ترکیبی به نام لووتیروکسین ( شبیه به T4 هورمون ساخته شده غده تیروئید ) درمان می شود. دکتر شما دوز لووتیروکسین را در بارداری تشخیص و تنظیم می نماید و درمان را ادامه خواهد داد برای نظارت بر عملکرد تیروئید در دوران بارداری هر 4-6 هفته تست های عملکرد تیروئید را در خواست می نماید. اگر شما حامله هستید و کم کاری تیروئید دارید و لووتیروکسین مصرف می کنید این مهم است که به زودی به دکتر خود اطلاع دهید تا بر این اساس به جای افزایش در جایگزینی هورمون تیروئید، دوز لووتیروکسین را افزایش دهد زیرا آهن و کلسیم ویتامین های دوران بارداری هستند که ممکن است جذب هورمون تیروئید را در بدن شما مسدود کند باید ویتامین های دوران بارداری را تا 3 – 4 ساعت پس از مصرف لووتیروکسین مصرف نکنید. از بسیاری جهات، درمان کم کاری تیروئید در زنان باردار مشابه زنان غیر باردار است و به جای هورمون های از دست رفته فرم مصنوعی از T4 داده می شود. دوز دارو به صورت منظم با هدف حفظ سطح خون مداوم هورمون تیروئید در محدوده طبیعی است بنابراین، به طور معمول نظارت بر سطح خونی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) در دوران بارداری لازم است.
عواقب کم کاری تیروئید در دوران بارداری چیست؟
برای سالها، پزشکان ارتباط بین مادران با کم کاری تیروئید در دوران بارداری و تاخیر در رشد کودکان خود را پس از تولد شناخته اند این به خصوص در مادرانی که از مناطق دچار کمبود ید می آیند ( ید برای تولید هورمون تیروئید لازم است و در حال حاضر یک جزء مشترک از نمک در غذاهای ما است ) و همچنین در مادران با بیماریهای اتوایمیون تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو مشاهده می شود.رابطه ای بین سطح تیروئید در مادر و توسعه مغز بچه اش وجود دارد یک مطالعه بزرگ در سال 1999 گزارش می دهد که کم کاری تیروئید تشخیص داده نشده و یا ناقص درمان شده در مادران، با تغییرات IQ در نوزادان این زنان همراه بود نمرات IQ متوسط حدود 4 امتیاز در کودکان مادران مبتلا به کمکاری تیروئید از کودکان از مادران سالم کمتر بود کودکان مادران مبتلا به کمکاری تیروئید نیز به احتمال زیاد در مدرسه مشکل دارند.
این مطالعه نشان می دهد که کم کاری تیروئید کنترل نشده در زنان باردار می تواند اثرات طولانی مدت در کودکان این مادران داشته باشد همچنین، حتی اگر کم کاری تیروئید خفیف باشد و زن هیچ علائم چندانی نداشته باشد با این حال، با کم کاری تیروئید، بیشتر احتمال مشکلات رشدی وجود دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط parisa y
آگهی
#2
mamnoon az mataleb khobetoon.
بخند
بذار همه بفهمند قوی تر از دیروزی. Smile
پاسخ
#3
تنکس..
پاسخ
#4
عوارض پرکاری تیروئید در 3 ماهه اول بارداری منجر به سقط و در ماه‌های بعدی باعث زایمان زودرس، اختلال در رشد جنین و فوت جنین می‌شود. درمان مناسب بیماری از بیشتر این عوارض تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند، اما مادر و جنین در امنیت کامل نیستند و مادر تا پایان بارداری باید تحت نظر و مراقبت کامل باشد. پس از تولد جنین باید از نظر ابتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید تحت بررسی آزمایشگاهی و در صورت لزوم سونوگرافی از گردن جهت بررسی سایز تیروئید قرار گیرد.
پرکاری تیروئید در بارداری

اختلالات تیروئیدی از جمله مشکلاتی است که مادر باردار میتواند با آن دست و پنجه نرم کند. پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید از جمله اختلالات شایع هستند. پرکاری تیروئید از اختلالات با عوارض حاد دربارداری است. شایعترین علامت پرکاری تیروئید در دوران بارداری گواتر است. البته گواتر در اثر گره تیروئید یا سرطان تیروئید نیز ایجاد می شود. دومین علامت بیماران تپش قلب شدید و مداوم است. سومین علامت پرکاری تیروئید در زنان باردار، کاهش وزن است به طوری که این افراد تعریق شدیدی دارند و به هیچ وجه اضافه وزن پیدا نمی کنند… علیرغم این که اشتهای آن ها زیاد است مادری که با علائم تیروئید پرکار باردار شده، ممکن است دچار سردرگمی شود که داروهایش را در این دوران استفاده کند یا نه. متی مازول دارویی است که این بیماران قبلا مصرف می کردند. در سه ماهه اول دیگر این دارو توصیه نمی شود چون یک سری عوارض جدی روی جنین دارد. پروپیل تیواوراسیل جایگزین این دارو می شد که ثابت شده روی جنین اثر منفی ندارد. عمولاً علائم پرکاری تیروئید به افزایش متابولیسم بدن مربوط است. شما با مراجعه به پزشک و انجام تست های تیروئیدی قبل از بارداری و درمان میتوانید تا حدودی از عوارض آن کم کنید.

پرکاری تیروئید در بارداری , پرکاری تیروئید در بارداری نی نی سایت , پرکاری تیروئید در بارداری , عوارض پرکاری تیروئید در بارداری

از درمان‌های پرکاری تیروئید استفاده از ید رادیواکتیو است که این درمان در حاملگی ممنوع بوده و کسی که چنین درمانی گرفته تا 6 ماه نمی‌تواند باردار شود. حاملگی تاثیرات عمده ای بر تنظیم عملکرد تیروئید زنان سالم و مبتلا به اختلالات تیروئید دارد. این اثرات باید به خوبی شناخته، بدرستی ارزیابی و تفسیر و بطور صحیح اداره شوند. در زنانی که در مناطقی با کمبود ید زندگی می کنند، اغلب هیپوتیروکسینمی و تمایل به تشکیل گواتر در زمان حاملگی اتفاق می افتد. اختلالات بارز کلینیکی در عملکرد غده تیروئید احتمالاً شایع تر بوده و در 2 تا 3 درصد حاملگی ها اتفاق افتاده اما موارد تحت بالینی اغلب بدون تشخیص باقی می ماند.
پرکاری تیروئید در بارداری نی نی سایت

از جمله این علائم می توان به موارد ذیل اشاره کرد: تورم گردن که از بزرگ شدن غده تیروئید ناشی شده است – کاهش تمرکز – اسهال – مشکل در تنفس – مشکل در خواب – تعرق بیش از حد – خستگی بیش از حد – تحرک بیش از حد – حساسیت بیش از حد نسبت به گرما – افزایش اشتها – افزایش تحرکات روده ای – تکرر ادرار – ناباروری – بدخلقی و کج خلقی – خارش پوست – سستی ناخن ها – کاهش تمایل جنسی – مشکلات قاعدگی در زنان به ویژه قاعدگی های سبک و یا عدم قائدگی – ضعف ماهیچه ها – ریزش دسته ای مو – افزایش ضربان قلب، گاهی به همراه تپش – سرخی کف دست – سستی و ضعف ماهیچه ها کاهش یا افزایش ناگهانی وزن – لرزش دست – پوست مرطوب و گرم

پرکاری تیروئید در بارداری , پرکاری تیروئید در بارداری نی نی سایت , پرکاری تیروئید در بارداری , عوارض پرکاری تیروئید در بارداری

تغییرات عملکرد تیروئید مادر در زمان بارداری بعلت کمبود ید، پرکاری یا کم کاری تیروئید پی آمدهای مهمی بر جنین /نوزاد خواهد داشت . حاملگی باعث افزایش سرعت متابولیسم پایه، جریان خون، ضربان قلب و بازده قلب گردیده و بسیاری از علائم از جمله احساس خستگی و عدم تحمل به گرما، احتمال وجود پرکاری تیروئید را تداعی م ی کند. از دیگر تغییرات متابولیک و تسریع متابولیسم تی روکسین ناشی از hCG زمان حاملگی، تحریک غده تیروئید توسط افزایش آنزیم های دآیودیناز جفتی است بطوریکه در خانم های باردار مبتلا به کم کاری تیروئید میزان نیاز به هورمون تیروکسین اگزوژن تا 50 درصد افزایش پیدا می کند. علل عمده تیروتوکسیکوز در زمان حاملگی بیماری گریوز و پرکاری گذرای زما ن می باشد.
پرکاری تیروئید در بارداری

مهم ترین دلیل ابتلا به پرکاری تیروئید، بیماری گرِیوز است. گریو یک بیماری سیستم ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غلط غده تیروئید را هدف قرار داده و موجب می شود این غده مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید نماید. دقیقاً مشخص نیست که چه عاملی موجب بروز این بیماری می شود.اما بیماری گریو مبنای ژنتیکی دارد . بدین معنا که در خانواده ها به صورت موروثی منتقل می شود. بیماری گریو می تواند بر چشم ها نیز تأثیر گذاشته و موجب دوبینی گردد. بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً چشم های متورمی دارند. بیماری تیروئید ندولار )ورم کرده(. این امکان وجود دارد که در غده تیروئید افراد توده هایی ایجاد شود. این توده ها ندول نیز نامیده می شوند. سپس از این ید برای تولید هورمون های تیروئید بهره می گیرد. مصرف بیش از اندازه ید موجب می شود غده تیروئید پرکار شود. مصرف هورمون های تیروئید و عدم چک آپ به موقع ممکن است موجب شود بیماران مقادیر زیادی از داروهای تیروئیدی را مصرف نموده و موجب پرکاری بیشتر غده تیروئید شوند. پرکاری تیروئید می تواند بر توانایی باروری زنان تأثیر بگذارد. زنان مبتلا به پرکاری تیروئید در حین بارداری و هنگام زایمان نسبت به زنان عادی با خطرات بیشتری مواجه هستند، برای مثال سقط جنین، غش بارداری، زایمان زودرس و زایمان نوزادان کم وزن. البته در صورتی که بیمار تحت نظر باشد می توان به سلامت بارداری را به پایان برد

پرکاری تیروئید در بارداری , پرکاری تیروئید در بارداری نی نی سایت , پرکاری تیروئید در بارداری , عوارض پرکاری تیروئید در بارداری

سیر طبیعی بیماری گریوز (Gestational transient hyperthyroidism) حاملگی در زمان حاملگی تمایل به تشدید بیماری در سه ماه اول، بهبودی تدریجی آن در طی سه ماه دوم و سوم و مجدداً تشدید بیماری بعد از زایمان است . پرکاری تیروئید نوزاد و جنین مادری از جفت ایجاد شود . TSH می تواند در اثر عبور آنتی بادی های تحریکی گیرنده تشخیص پرکاری تیروئید جنین می تواند با توجه به تاکیکاردی، تسریع رشد استخوانی و تاخیر رشد داخل رحمی جنین حاصل شود . درمان پرکاری تیروئید در دوران بارداری نتیجه بخش است ولی باید با دقت وآگاهی و تبحر کافی انجام شود.
عوارض پرکاری تیروئید در بارداری

این وضعیت عکس العمل غیر رایجی است که می تواند به واسطه عفونت، آسیب و یا ضربه ایجاد شود. این وضعیت می تواند همچنین در زنان باردار مبتلا به پرکاری تیروئیدی که تحت مراقبت نمی باشند و یا در اثر زایمان و جراحی پیش بیاید. از جمله علائم این حمله می توان به ضربان قلب سریع، تب شدیدی، سراسیمگی، زدری، تهوع،استفراغ، اسهال و توهم اشاره کرد. این عکس العمل می تواند خطر مرگ داشته و مستلزم مراجعه فوری برای دریافت کمک های پزشکی است

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرکاری تیروئید در بارداری
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان