امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ارتش شبح

#1
درخلال جنگ جهانی دوم شاهد ابداعات و ایده های جذاب زیادی بوده ایم یکی از این ایده ها که توسط نیروهای مختلف در دو طرف به کار گرفته شده بود استفاده از جقه های فریب نظامی بود .ارتش شبح نامی بود که به واحد تاکتیکی فریب ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم اطلاق می شد ، واحدی که آمریکایی ها به تقلید از همرزمان انگلیسی خود ، آن را پایه گذاشته بودند .

تاریخچه
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ارتش شبح 1

لوگوی ارتش شبح


نام رسمی این واحد ، ستاد بیست و سوم نیروهای ویژه بود و از 1100 نفر تشکیل شده بود . وظیفه این افراد ساخت دیکوی ها و جا زدن آنها به جای واحدهای مختلف عملیاتی ارتش ایالات متحده در میدان نبرد بود . فعالیت این واحد چند هفته پس از عملیات آزادسازی نورماندی تا زمانی که جنگ پایان یافت شدت گرفته بود آنها از تانکهای بادی ، کامیونهای مفهومی ، فرستنده های رادیویی دروغین و... بهره می بردند تا بدین وسیله دشمن را به دام بیاندازند .
در مجموع ارتش شبح در بیش از 20 میدان نبرد اقدام به برپایی دیکوی ها و انجام عملیات فریب خود کردند ، میدان نبردهایی که اغلب بسیار به خط مقدم نزدیک بودند .
وجود این واحد و ماموریت آن تا سال 1996 به صورت محرمانه باقی ماند ازآن سال به بعد وجود این واحد تایید شده است اما هم چنان جزییات عملیات آنها به صورت طبقه بندی شده نگاه داشته شده است . در سال 2013 شبکه تلویزیونی پی بی اس مستندی درباره این واحد پخش کرد .

دراواخر سال 1942 عملیات واحدهای فریب ارتش بریتانیا درجریان نبرد العلمین ایده تشکیل این واحد را به آمریکایی ها داد . ارتش شبح کار خود را در ایالت تنسی ، در کمپ فارست آغاز کردند و به طور کامل در نیویورک ، پاین کمپ شکل گرفت . در ماه مه سال 1944 ارتش شبح عازم انگلستان شده و در استراتفورد مستقر شد . پیش از آغاز عملیات آزاد سازی نورماندی متفقین به رهبری نیروهای بریتانیایی عملیات فریبی به نام عملیات بردباری را آغاز کردند ، در بخشی از این عملیات که در شهر پاس دو کاله فرانسه انجام گرفت ارتش شبح نیز وارد میدان شد . دو هفته پس از آغاز عملیات دی دی برخی از نیروهای ارتش شبح به نورماندی اعزام شدند تا با شبیه سازی لنگرگاه مالبری آتش توپخانه آلمانها را از نقاط اصلی این لنگرگاه دور کنند . { لنگرگاه مالبری تاسیساتی بود که در طول عملیات آزادسازی نورماندی به جهت تسهیل تخلیه بار و رساندن آنها به ساحل توسط انگلیسی ها ایجاد شده بود .م.}
پیش از آن ارتش شبح موفق شده بود در شهر برست با القای این دروغ که نیروی عظیمی { بسیار بیشتر از نیروهای واقعی } مدافعان آلمانی را محاصره کرده است به سقوط این جبهه به نفع متفقین کمک کند . با حرکت نیروهای متفقین به سمت شرق ارتش شبح در لوکزامبورگ مستقر شد و درگیر اجرای عملیات فریب در اطراف رود روهر که میان خطوط ماژینو و جنگلهای هارتگن قرار داشت شد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ارتش شبح 1
نحوه عضوگیری

سربازان ارتش شبح قرار بود از فکر خود برای گمراه کردن نیروهای آلمانی بهره ببرند بسیاری از سربازان را از مدارس هنر و آژانس های تبلیغاتی استخدام کرده بودند ! در زندگی روزمره این سربازان در واقع مشتی طراح ، نقاش و هنرمند بودند !
در حالی که این واحد تنها از 1100 نفر تشکیل شده بود ولی با استفاده از حقه هایی که پیشتر توسط انگلیسی ها به کار رفته بود موفق شده بودن این تصور را برای آلمانها ایجاد کنند که با دو لشکر و 30000 نیرو روبرو هستند این حقه ها شامل استفاده از تانکها و توپخانه ساختگی ، هواپیماهای دروفین ، بلندگوهای عظیمی که صدای مهیب نفرات و توپخانه را پخش می کردند بود . بهره بری استادانه این واحد از حیله های گوناگون باعث منحرف شدن واحدهای آلمانی از نقاطی می شد که در حقیقت محل تجمع اصلی متفقین بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ارتش شبح 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ارتش شبح 1

تاکتیک ها :

فریب دیداری

بازوی ارتش شبح برای اجرای این تاکتیک واحد ششصد و سوم مهندسی استتار بود این واحد از تانک، کامیون ، هواپیما ، توپ و جیپ های بادی بهره می برد که توسط کمپرسور هوا باد می شدند این واحد توانایی ایجاد کمپ نظامی را داشت به گونه ای که هواپیماهای شناسایی دشمن توان تشخیص واقعی یا غیر واقعی بودن این کمپ ها رانداشت آنها ظرف چند ساعت ستونهای زرهای ، توپخانه و ... را به پا می کردند ! بسیاری از افراد این واحد از مدارس هنر در فیلادلفیا و نیویورک استخدام شده بودند برخی از آنها پس از پایان جنگ تاثیر به سزایی بر هنر ایالات متحده گذاشتند افرادی چون الس ورف کلی ، آرتی سینگر ، آرت کین و...

فریب شنیداری

شرکت خدمات سیگنال ویژه 3132 مسئول ایجاد فریب شنیداری بود به کمک گروهی از مهندسان آزمایشگاه های بل افرادی از این گروه به فورت ناکس رفتند تا صدای واحدهای پیاده و زرهی را ضبط کنند و با خود به اروپا ببرند آنها برای این کار از فناوری قدیمی ضبط با سیم بهره بردند سپس این اصوات را با آمپلی فایر ها و بلندگوهای بسیار قوی که روی خودروهای نیمه شنی قرار گرفته بودند تقویت می کردند . نتیجه تولید صدایی بود که تا 15 مایل آن طرف تر شنیده می شد .

فریب رادیویی

شرکت خدمات سیگنال ویژه 3132 از حقه ای به نام رادیوی کلاه بردار بهره می بردند آنها شبکه های از ترافیک صوتی ایجاد می کردند و ادای مکالمات واحدهای حقیقی را در می آوردند افرادی که مسئول انجام این حقه بودند متخصص تقلید شیوه اپراتور عازم { که نوعی ارسال کد مورس بود .م.} بودند در نتیجه نیروهای آلمانی نمی فهمیدند که گوینده در فاصله ای دور از آنها قرار دارد و این تنها یک حقه است .

جو

ارتش شبح اغلب از حقه های سینمایی به عنوان مکمل در کنار دیگر حقه های خود بهره می برد که در مجموع جو { اتمسفر } نامیده می شد . از جمله این تکنیک ها می توان به این موراد اشاره داشت :
تقلید حضور نیروها و یگانهای ویژه با استفاده از جعل نشان مخصوص آن نیرو ، طرح نشانه های خاص نیروها بر روی ادوات وخودروها و جای گذاری آنها به گونه ای که مرکز هدایت منطقه ای به نظر برسند ، کامیونهایی را با برزنت می پوشاندند و دو نفر را در لبه عقب کامیون به گونه ای می نشاندند که انگار کامیون تا خرخره پر از سرباز است سپس تعدادی از کامیونها در کاروانهایی در مسیری مشخص گشت می زدند .
پاسخ
 سپاس شده توسط мя ąℓï
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  30 تا از قدرتمند ترین ارتش های جهان
  سرلشکر موسوی: قدرت پهپادی ارتش در زمان تحریم ظهور کرد/ لزوم توجه بیشتر به بودجه‌ دفاع
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  قدرت‌نمایی پهپاد ارتش در مقابل پهپاد آمریکایی
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  سلاح آک-203 سلاح اصلی ارتش هند خواهد شد
  ده‌ها فروند جنگنده و بالگرد اورهال شده به ارتش تحویل شد
  ورود یک کاروان لجستیکی ارتش آمریکا به حومه الحسکه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان