امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کدام کالاهای اساسی در یکسال اخیر گران شدند؟

#1
Heart 
گزارش میدانی نشان میدهد قیمت اکثر کالاهای اساسی یمرغ، برنج، گوشت، ماکارونی و انواع میوه در یکسال گذشته افزایش داشته است.
کدام کالاهای اساسی در یکسال اخیر گران شدند؟
گروه اقتصادی جهان نیوز: بازار کالاهای اساسی مردم طی یک سال اخیر دستخوش نوسانات زیادی بوده است که علی رغم آمار اعلام شده مبنی بر کاهش نسبی نرخ تورم، همچنان مردم شاهد بازار آرام و مورد انتظار خود نبوده اند. گزارشات میدانی نسیم نشان میدهد قیمت اغلب کالاهای اساسی مردم در یکسال اخیر روند صعودی داشته به گونه ای که برخی از کالا با افزایش های بیش از چند هزار تومانی مواجه بوده اند.

مرغ کالای پرنوسان یک سال گذشته

در میان کالاهای اساسی مردم یکی از پرنوسان ترین کالاها مرغ بوده است. بنابر گزارش میدانی «نسیم» آبان ماه گذشته قیمت هر کیلو مرغ بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار تهران به فروش می رسید. امروز هر کیلو مرغ بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان داد و ستد می شود که در یک سال گذشته گاها شاهد قیمت ۸۰۰۰ تومانی هم برای آن بوده ایم. یکی از نکاتی که به التهاب در بازار مرغ انجامیده است واردات بی رویه علی رغم ذخیره مناسب این محصول است. طبق اعلام اتحادیه های مرغداری در حال حاضر ۱۴۵ هزار تن مرغ در کشور ذخیره شده است اما دولت برای اثبات توانمندی خود در کنترل بازار دست به واردات این محصول زده است.

واردات بی رویه برنج و تغییر مداوم قیمت ها

یکی دیگر از کالاهای پرنوسان یک سال گذشته برنج است. امسال با وجود اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم واردات برنج بیش از ۵ برابر نیاز داخل، برنج به کشور وارد شده است. واردات برنج مانند مرغ به افسار گسیختگی قیمت این محصول انجامیده که طی آن قیمت برنج ایرانی و حتی برنج وارداتی هندی و پاکستانی به بیشترین حد خود رسیده است. قیمت هر کیلو برنج ایرانی آبان ماه سال گذشته حدود ۶۵۰۰ تومان داد و ستد می شد که امسال در حدود ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان می باشد. قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۸۰۰۰ تومانی تا به حال سابقه نداشته است و بیشترین افزایش قیمت را طی یکسال گذشته به خود دیده است. برنج هندی و پاکستانی نیز آبان ماه گذشته به طور میانگین ۵۰۰۰ تومان بوده که امسال به قیمت ۶۵۰۰ تومان داد و ستد می شود.

قیمت گوشت و نارضایتی دامداران

گوشت گوساله و گوسفندی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت اندکی را داشته است اما صدای نارضایتی دامداران در این بخش به گوش می رسد. دامداران از موضوع عدم حمایت دولت و مشکلات تامین خوراک مورد نیاز دام ها سخن به میان می آورند که چندی پیش هم تجمعی را در این خصوص در مقابل نهاد ریاست جمهوری انجام دادند. اما قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی سال گذشته چیزی در حدود ۲۹۰۰۰ تومان بود که امسال ۳۰۰۰۰ تومان داد و ستد می شود و هر کیلو گوشت گوساله نیز نسبت به سال گذشته از ۲۶۰۰۰ تومان به قیمت ۲۷۰۰۰ تومان رسیده است. با این حال با توجه به نارضایتی دامداران احتمال افزایش قیمت گوشت طی ماههای آتی وجود دارد.

نوسات قیمت حبوبات و ماکارونی

بازار غلات و حبوبات نیز در یکسال اخیر از سایه افزایش قیمت اقلام ضروری مردم در امان نمانده و تقریبا هر کدام از حبوبات موجود در بازار با افزایش قیمت رو به رو بوده است. بنابر گزارش های میدانی نسیم، لپه ۱۰۰۰ تومان، عدس ۲۰۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۱۵۰۰ تومان و لوبیا چیتی ۱۷۰۰ تومان در یکسال اخیر افزایش قیمت داشته است. نکته تغییر قیمت های این حوزه تغییر قیمت ماکارونی بعد از گذشت چند سال بوده است. قیمت ماکارونی همه ساله با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم افزایش پیدا می کرد اما امسال شاهد دوبار افزایش قیمت ماکارونی در بهار و پاییز بوده ایم. هر بسته ماکارونی متوسط آبان ماه گذشته ۷۰۰ تومان خرید و فروش می شد که بهار امسال ابتدا ۸۰۰ تومان شد و مهر امسال هم ۹۰۰ تومان داد و ستد شد. انجمن های صنفی ماکارونی دلیل افزایش دوباره قیمت ماکارونی را وجود سودجویان و واسطه ها دانسته اند.

اما میوه و سبزی و کالای های اساسی دیگر مردم هم، کم و بیش با افزایش قیمت رو به رو بوده اند که جدول زیر در کنار دیگر کالاها به نمایش در آمده اند:

کالا


قیمت سال گذشته به تومان


قیمت امسال به تومان

مرغ


6500


7500

گوشت گوسفند


29000


30000

گوشت گوساله


26000


27000

برنج


6500


7000

ماکارونی


700


900

عدس


5000


7000

لوبیا قرمز


5000


6500

لپه


7000


8000

لوبیا چیتی


5300


7000

مرکبات


5000


6000

گوجه فرنگی


1200


2000

اما نکته ای که باید به آن پرداخته شود این است که نقش ستاد تنظیم بازار در افزایش نسبی قیمت ها موثر بوده است زیرا دولت یازدهم علی رغم مهار نسبی تورم در ستاد تنظیم بازار موفقیت چندانی را به دست نیاورده است.
منبع: نسیم
کدام کالاهای اساسی در یکسال اخیر گران شدند؟ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قتل‌های اخیر نیازمند ریشه‌یابی فرهنگی است
  پس از اینستاگرام و واتساپ گوگل پلی و اپ استور نیز فیلتر شدند !
  کدام کشور به خاطر چاقی اقامت نمیدهد؟+عکس
Star نان گران نشد! هشدار برای گران فروشان!
  طلا در سال آینده کدام مسیر را برمی‌گزیند؟
  چینی ها در لامپ خوری هم بهترین شدند!
  عوامل اجرای موسیقی خیابانی بدون رعایت الزامات فرهنگی و بهداشتی در ایلام دستگیر شدند.
Heart بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق در ارتباط با وقایع اخیر
  استان سمنان در 12 روز اخیر تنها یک فوتی داشته است
  مردگانی که زنده شدند!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان