امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد

#1
مقوله فرهنگ در این کشور آن چنان مورد توجه است که بخش فرهنگی از شمول برنامه ریاضت اقتصادی دهه هفتاد که در پی وخامت اوضاع اقتصادی حاصل شده بود، مستثنی گردید. اهدا سیاست فرهنگی کشور به خوبی نشان دهنده جهت گیری عمومی مقوله فرهنگ، جایگاه آن در جامعه و اهمیت آن نزد دولت است:

_حمایت از آزادی اندیشه و بیان و ایجاد شرایط لازم برای برخورداری همه شهروندان از این حقوق
_فراهم نمودن فرصت مشارکت در حیات ملی و بین المللی فرهنگی و رشد خلاقیت شهروندان
_حمایت از تنوع فرهنگی، توسعه هنر و جلوگیری از تأثیر منفی گرایش تجاری در حوزه فرهنگ
_تبدیل فرهنگ به نیرویی پویا محرک و مستقل در جامعه
_حفظ احیا و بهره گیری از میراث فرهنگی
_ارتقا آموزش فرهنگی و فراهم آوردن موقعیت های تحصیلی در رشته های مختلف فرهنگی
_ارتقا تبادل فرهنگی بین المللی و ارتباطات میان فرهنگ های گوناگون در درون کشور
_بهره گیری از فرصت های بین المللی مبادلات فرهنگی
_حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از جمعیت سوئد بین پانزده تا بیست و پنج سال سن دارند و به عبارت دیگر بخش جوان جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
در پژوهشی که از نسل جوان سوئد به عمل آمده است، جوانان سوئدی اولویت های خود را به ترتیب سرگرمی، خانواده و امنیت اقتصادی دانسته اند.
برای جوانان زیر بیست و پنج سال، اهمیت نسبی تفریح در برابر خانواده و کار افزایش یافته است. فعالیت های تفریحی بیشتر به صورت گروهي متداول است، اما سرگرمی های فردی به تدریج جایگزین این پدیده اجتماعی می شود.
به لحاظ اجتماعی، جوانان عموما در حدود نوزده سالگی از خانواده جدا می شوند. در عین حال سن ازدواج مرتبا در حال افزایش است و علاقه به بچه دار شدن نیز روندی نزولی دارد.
 اعتماد آنان به سیاستمداران بیشتر اما علاقه شان به سیاست و درگیر شدن در آن کمتر شده است. نگاه جوانان به مهاجرت و مهاجرت پذیری مثبت است. از وضع سلامتی خود راضی هستند و عموما علاقه مند به مسافرت بوده و به آینده خوش بین هستند.
جامعه سوئد را می توان از نظر اصل برابری زن و مرد به عنوان یک استاندارد غربی، از نمونه های بسیار پیشرفته در دنیا دانست.
عمق این باور اجتماعی در سوئد تا جايی است که در سال 1980، قانون اساسی به منظور رعایت اصل برابری برای جانشینی پادشاه اصلاح شد تا فرزند ارشد پادشاه، اعم از دختر یا پسر بتواند از این حق برخوردار باشد.
 
موسیقی
در سوئد حدود هزار و دویست موسیقی دان حرفه ای در قالب یازده ارکستر سمفونی و صدها گروه موسیقی مستقل فعالیت دارند به گونه ای که حدود ششصد هزار نفر در صنعت موسیقی و خوانندگی فعال هستند. لذا سوئدی ها بعضا خود را ملت خواننده ها می دانند. اگرچه منبع درآمد اصلی این گروه ها از محل فروش بلیط تامین می شود اما دولت نیز به آنها کمک های مالی اعطاء می نماید. همچنین دولت تلاش دارد از طریق موسسه ملی کنسرت سوئد موسیقی منطقه ای و محلی سوئدی را گسترش دهد.
 
هنر و هنرمندان
بر اساس قوانین سوئد نویسندگان مترجمان نقاشان و موسیقی دانان قبل از شروع یک پروژه می توانند کمک هائی را از دولت دریافت نمایند. در بخش هنرهای تصویری دولت بر اساس مصوبه پارلمان یک درصد از هزینه ساخت بناهای عمومی را برای خرید آثار هنری و استفاده از آنها در ساختمان مورد نظر هزینه می نماید که در واقع مکانیزمی عملی برای حمایت از هنرمندان است.
علاوه بر این شورای هنر و سازمان مالکیت معنوی با برخورداری از بودجه ویژه ای در این زمینه کمک می نماید. دولت نیز در مواردی رأساً تولیدات فرهنگی و هنری افراد را خریداری می کند. در حوزه تألیف نیز گونه ای از حمایت مستمر دولتی وجود دارد به این ترتیب که صندوق نویسندگان با برخورداری از بودجه ای خاص ، به نویسندگان و مترجمانی  که از طریق امانی در اختیار عموم قرار می گیرد حق التألیف پرداخت می نماید.
 
آموزش عمومی
علاوه بر موارد تخصصی فوق، دولت به آموزش عمومی نیز توجه دارد. در این کشور حدود 1700 کلوپ هنری وجود دارد. اکثر فعالیتهای مردمی و تعداد زیادی از سازمان های دیگر به یک انجمن آموزشی وابسته می باشند. در سوئد یازده انجمن آموزشی وجود دارد که هر کدام روش خاص خود را در امر آموزشی پیگیری می نماید. این انجمن ها از طریق دفاتر خود در شهرداری ها ، معمولا شبکه اجرایی قوی و منحصر  به فردی دارند که کل کشور در برمی گیرد. دولت علاوه برتأمین بودجه فعالیت های فرهنگی انجمن های آموزشی ، به رویدادهای فرهنگی سازماندهی شده توسط دیگر سازمان ها را نیز از نظر مالی حمایت می نماید.
 
آداب و رسوم فرهنگی
اگرچه در جوامع صنعتی به سختی میتوان از سنت های کهن یاد نمود و سوئد نیز مشمول این قاعده عمومی می شود ، اما نهادهایی از سنت های کهن مردمان این سرزمین در زندگی اجتماعی آنها قابل مشاهده است. سوئدی ها برای فصول چهارگانه سال رسوم سنتی زیبایی دارند. در فصل بهار دختربچه ها پنج شنبه قبل از عید پاک، با رنگ آمیزی صورت خود و پوشیدن روسری و دامنهای بلند و در هیبت "جادوگران عید پاک" به منازل مردم مراجعه مینمایند و با دادن کارت عید شیرینی می گیرند. سمبل عید پاک در سوئد شاخه کوچکی از درخت توس رنگ آمیزی شده همراه با ثخم مرغهای پر از شکلات و شیرینی عید پاک است.
پس از عید پاک نیز "شب والپورگیس" مناسبت دیگری است که ریشه در باورهای سنتی و دیرینه مردم دارد. درشب سی ام ماه آوریل ، انبوه مردم به این مناسبت با پوشیدن لباسهای سنتی بر روی تپه ها بالا رفته و با روشن نمودن آتش ، سرود میخوانند و رسیدن بهار را جشن می گیرند.
جشن نیمه تابستان سوئدی ها نزدیکترین جمعه به 24 ژوئن برگزار می شود. جشن با برافراشتن کیانی موسوم به "می پول" که با برگ درخت توس و گل های وحشی و پرچم و پارچه های رنگارنگ تزئین شده است ، شروع شده و مردم دور آن رقص و پایکوبی می نمایند.
مراسم خوردن گوشت غاز و سوپ مخصوص آن هم در دهم ماه نوامبر هم از سنت های پائیزی مردم سوئد است. عقیده بر این است که در این روز، غازها در فربه ترین روز عمر خود هستند. در برخی از مناطق سوئد این سنت برای خوردن میگو برگزار می شود.
 در زمستان ، مردم سوئد عید سنت لویزا را سیزدهم ماه دسامبر جشن می گیرند  که  طولانی ترین شب سال و معادل شب یلدای ایرانی است. بامداد سیزدهم دسامبر دوشیزه جوانی در منزل بیدار می شود و با پوشیدن لباس سفید و تاجی مزین به شمع های روشن، سرودهائی در مورد تاریکی زمستان و بازگشت روشنائی می سراید. پس از بیدار شدن اهالی منزل، با قهوه و شیرینی از آنها پذیرایی می شود. این مراسم اوائل روز نیز در اماکن عمومی ادامه می یابد. کریسمس نیز از اعیاد مشترک سوئدی ها و کشورهای مسیحی است که با اندک تفاوت هائی در سوئد نیز جشن گرفته می شود.
مراکز فرهنگی
نگاهی به آمار و ارقام سالانه فعالیت های فرهنگی در سوئد ، میزان اهمیت حوزه فرهنگ در میان مردم این کشور را نشان می دهد. بر اساس این آمار، در این کشور بیش از بیست و پنج هزار کلوپ ورزشی در رشته های مختلف وجود دارد. گرو ه های مختلف  نمایشی سالانه حدود سیزده هزار و پانصد نمایش را با حضور بیش از دو میلیون و هشتصد هزار بیننده به نمایش می گذارند. 823 سینمای این کشور با اکران بیش از دویست فیلم حدود بیست میلیون بیننده را جلب می نماید. چهارده هزار برنامه موسیقی نیز بیش از دو میلیون  نفر ازعلاقه مندان را به خود جذب می نماید. همچنین 241 موزه این کشور نیز بیش از شانزده میلیون نفر بازدید کننده دارد. در بخش کتابخوانی نیز 329 کتابخانه عمومی و 70 کتابخانه تخصصی سوئد به ترتیب حدود 67 و 5 و 8 میلیون کتاب را به مراجعان خود به امانت می دهند.
 
"گرونا لوند"
پارک تفریحی و بسیار محبوب "گرونا لوند" در استکهلم برای صد و بیست و هشتمین سال پیاپی دروازه های خود را در آستانه بهار و آمدن تابستان بروی مردم و بخصوص کودکان، نوجوانان و جوانان که از طرفداران درجه یک آن هستند باز خواهد کرد. در پارک تفریحی گرونا لوند که بصورتی بسیار زیبا در کنار آب واقع شده است از ماشین های عظیم الجثه بازی و تفریح، کازینو، فعالیت های گوناگون تا رستوران های مختلف با غذاهای متنوع وجود دارد و همچنین کنسرت های متعددی توسط خوانندگان داخلی و خارجی در هوای فرح بخش بهار و تابستان استکهلم بر روی سن بزرگ آن اجرا می گردد. در واقع تا پارک تفریحی گرونا باز نشده باشد تابستان واقعی به استکهلم نیامده است.
 
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
 
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
 
"که واستن"
"که واستن"( Kvasten) در زبان سوئدی به معنی جارو و یا جاروی جادوگران است و این نام از این روی بر این قطار "صعود و فرود" نهاده شده است که گفته می شود افرادی که بر آن سوار می شوند احساس نشستن بر روی جاروی جادوگران و پاهای آویزان را دارند. قطار "که واستن" به طول 400 متر و ارتفاع 20 متر در محدوده مابین "خانه ارواح" و "قطار آبی" نصب شده است و بخشی از آن بر روی آب قرار می گیرد. و چرخ و فلک بزرگی که در این محل قرار داشت برای همیشه تعطیل و روانه قبرستان شده است. جهت سوار شدن به "که واستن" باید حداقل 110 ساتی متر قد داشته باشید. این شرط برای اکثر دیگر ماشین های تفریحی پارک گرونا لوند 120 و 140 سانتی متر قد است. هزینه احداث این بازی جدید 55 میلیون کرون بوده و در ساختمان آن 200 تن آهن و بیش از 3000 پیچ و مهره بکار رفته است. مدیر پارک تفریحی گرونا لوند با خنده به خبرنگاران می گوید که "طبق یک سنت قدیمی اولین کسی که اجازه سوار شدن بر روی ماشین های تفریحی تازه احداث را دارد مهندس طراح آن است". در واقع اگر مهندس طراح جرات سوار شدن بر روی ماشین ساخته خودش را نداشته باشد، چه توقعی می توان از دیگران داشت؟
 
 
"کازمانوا" ( نمایش فیلم در بزرگترین انداره جهان)
حیف است که از استکهلم دیدن کرد اما سری به سالن سینمایی "کازمونوا" نزد. سالن سینمایی "کازمونوا" در استکهلم تنها سالن سینمایی IMAX در سوئد است که قادر به نمایش بزرگترین اندازه فیلم در جهان است که بر روی یک پرده نمایش عظیم الجثه که بصورت یک گنبد طراحی شده و 760 متر مربع وسعت پرده آن است نمایش داده می شود. این گنبد سینمایی غول پیکر علاوه بر پرده 760 متر مربعی خود, 11 متر بلندی و 23 متر نیز قطر دارد و متعلق به موزه تاریخ طبیعی استکهلم است.

در کازمونوا فیلمهای مختلف علمی و طبیعی بصورتی با شکوه و چشمگیر بر روی پرده می رود. فیلمهای کازمونوا متفاوت بوده و هر از چندی فیلمهای علمی جدید به آن اضافه می شود.

مخارج تهیه چنین فیلمهایی که مناسب نمایش بر روی این پرده گنبدی عظیم باشند بسیار گزاف است و زمان زیادی نیز می برد. برخی از فیلمهای این مجموعه بصورت "سه بعدی" نمایش داده میشود. آمیخته صدا و تصویر پروژکتورهای تاسیسات عظیم این مجموعه به بیننده تلقین میکند که خود در متن فیلم قرار دارد.

کازمو نوا شما را به نقاطی می برد که که اکثریت مردم جهان تنها در تخیل خود قادر به قدم گذاشتن به آن بوده اند. در کازمونوا می توانید تجربه پرواز بر روی زیباترین مناظر طبیعی جهان را تجربه کنید, به دنیای جذاب اعماق اقیانوس ها سری بزنید, بمانند یک فضانورد به دنیای شگفت انگیز خارج از کره زمین سفر کنید و یا به گذشته ای دور برگردید و به تماشای زندگی دایناسورهای غول پیکری بنشینید که نسلشان میلیونها سال قبل منقرض شده است.
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1

"گلوبن" بزرگترین ساختمان کروی جهان
ساختمان گلوبن, بزرگترین ساختمان کروی جهان است و بواسط عظمتش از هر نقطه استکهلم دیده میشود و 60000 متر مربع مساحت, 110 متر شعاع و 16000 نفر گنجایش دارد. از برنامه های بزرگ اجرا شده در گلوبن میتوان از کنسرتهای مادونا, بریتنی اسپیرز, راکست, آبا, پاواروتی, فرانک سیناترا, بروس اسپرینگزتین, یو تو, پینک فلوید, فیل کالینز, راد استوارت, دایانا روس, راکست, اسپایس گرلز, بک استریت بویز, باب دیلان, بازدید پاپ ژان پل دوم, بازدید دالایی لاما, جشن پنجاهمین سالروز احداث سازمان ملل متحد, مسابقه بزرگ موسیقی اروپا , کنسرتهای ام تی وی یاد کرد.
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1


محاسبه شده است که اگر یک شیر آب را باز کنیم تا گلوبن را پر از آب نمائیم این کار مدت 40 سال بطول خواهد انجامید.

در میان مهاجرین کشور سوئد, این تنها ایرانیان بوده اند که توانستد افتخار داشتن یک هنرمند بین المللی آن هم برای دو بار در گلوبن را داشته باشند.
موزه و رستوران "Vasa "
تنها کشتی بازمانده از قرن 17 موجود در جهان است. بیش از 95 درصد از قطعات اصلی آن حفظ و با
صدها مجسمه کنده کاری شده تزئین شده است، Vasa حقیقتاً یک گنجینه هنری منحصر به فرد و یکی از پر طرفدارترین
جاذبه های گردشگری در جهان به شمار می رود.
این کشتی در موزه ای اختصاصی در استکهلم به نمایش در آمده که جایگاه نُه نمایشگاه وابسته، یک فروشگاه دیدنی و
رستورانی ممتاز می باشد. فیلم تهیه شده درباره Vasa را می توان به شانزده زبان مختلف تماشا کرد. تعداد بازدیدکنندگان موزه Vasa از تمامی موزه های دیگر در منطقه اسکاندیناوی بیشتر است. شاید به جرات بتوان گفت که سفر کردن به استکهلم فقط برای دیدن Vasa به خودی خود ارزشمند خواهد بود.
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
 
"آفتاب نیمه شب اسکاندیناوی"
آفتاب
نیمه شب اسکاندیناوی یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی کشورهای منطقه شمال اروپاست و سالانه صدها هزار توریست از سراسر جهان برای دیدن درخشش آفتاب در نیمه شب به مناطق شمالی اسکاندیناوی مسافرت می کنند. برای بسیاری از ایرانیان در هفته های اولیه ورود به سوئد و خصوصاً در مناطق شمالی این کشور مشاهده درخشش زیبای آفتاب در نیمه شب های تابستان جلوه ای خاص، شگفت انگیز و بیاد ماندنی داشته است. کمتر کودک ایرانی است که در روزهای اولیه تماس با شب های تابستان سوئد به پدر و مادر ایرانی خود نگفته باشد که "حالا که شب نیست. برای چه بخوابیم".
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
هتلی که هر ساله "آب می شود"
"هتل یخی" یا "آیس هتل" یکی از جاذبه های بزرگ توریستی سوئد است که هر ساله هزارن نفر را از نقاط مختلف جهان به سوئد می کشد. ساخت هتل یخی سوئد اکتبر هر سال آغاز می شود تا در فصل زمستان پذیرای توریست ها باشد. به مساحت و امکانات تفریحی این هتل که اولین پایه های آن در دهه 1970 میلادی ریخته شد هر ساله اضافه می گردد و "آیس هتل" امروز از جاذبه و شهرتی بین المللی برخوردار است. مسافرین "هتل یخی" سوئد اغلب از افراد ثروتمند تشکیل شده اند ، چون هزینه اقامت در آن به علت زمان محدود و هزینه بالای ساخت هر ساله آن بسیار بالاست. سال گذشته این هتل با شصت اتاق دو نفره، سی سوئیت و بیست اتاق یک نفره پذیرای جهانگردان بوده است. این هتل به امکانات تکنیکی مدرنی مجهز است که موجب می گردد درجه دمای آن ثابت مانده و حتی امکان استفاده از استخر آب گرم نیز وجود داشته باشد. هر ساله برای ساخت ساختمان اصلی هتل از بیش از ده هزار تن برف و یخ استفاده می شود و بعد صنعت کاران به ساخت وسایل آن مشغول می شوند. برخی از برجسته ترین هنرمندان و مجسمه سازان جهان هر ساله دست به خلق آثار زیبایی از یخ می زنند که بعنوان تزئینات هتل مورد استفاده قرار می گیرد. در این مجموعه خارق العاده توریستی حتی کلیسایی فوق العاده زیبا از یخ با تزئیناتی مسحور کننده (برای مثال شمعدان های یخی) وجود دارد که هر ساله پذیرای عروس و دامادهایی از سراسر جهان است که مراسم آغاز زندگی مشترک خود را در آن به انجام می رسانند. هتل یخی معمولاً از ماه می به بعد شروع به آب شدن و از بین رفتن می کند و چون در نزدیکی رودخانه بنا شده، آب های ایجاد شده مجدداً به رودخانه هدایت میشوند. 
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
"برج کاک ناس"
"برج کاک ناس که ارتفاع آن 155 متر بوده و دارای 34 طبقه است در سال 1967 بنا گردیده و عملیات ساخت آن 4 سال بطول انجامید. برج کاک ناس دارای یکی از سریعترین آسانسورهای اروپا می باشد که با سرعت 5 متر در هر ثانیه شما را به بالای برج می برد. در بالای این برج می توان منظره شهر استکهلم را که واقعا دیدنی است تماشا نمود. در رستوران برج کاک ناس در طبقه 28 میتوان غذاهای خوشمزه سوئدی و بین المللی را در کنار منظره ای دیدنی میل نمود. همچنین در بار و کافی شاپ طبقه 30 برج کاک ناس می توان با دوستان خود ضمن لذت بردن از منظره شهر ساعاتی را به خوشی گذراند. در فروشگاه برج کاک ناس می توان انواع کارهای دستی و مصنوعات سوئد را خریداری نمود. 
نگاهي به فرهنگ و جاذبه هاي گردشگري سوئد 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  10 جاذبه برتر گردشگری در استانبول
  مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری استانبول و کشور ترکیه
  پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری دنیا (1)
  جاذبه های گردشگری قسمت اروپایی استانبول
  جاذبه های دیدنی خیابان معروف روستاولی در تفلیس
  گردشگری/ جاذبه های گردشگری مسکو شهر مسکو پایتخت و قلب روسیه به شمار می رود. مسکو همچ
  آنیت کبیر یکی از جاذبه های آنکارا
  ۱۰ جاذبه گردشگری لبنان
  اینجا برترین جاذبه گردشگری جهان شد+عکس
  جاذبه های گردشگری جیپور شهر صورتی هند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان