امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جمیله بوپاشا | الجزایری

#1

تاريخ تولد، محل تولد، هنگام تولد:

در دهم فوریه سال 1938 در سنت لوژن الجزیره به دنیا آمد.

پدر: عبدالعزیز بن محمد
مادر:-
برادر: -
خواهر:-
همسر:-
فرزندان:-
شهرت ، كنيه و لقب:

لقب: خلیدا
دوران زندگي:

در دامن خانواده ای که اعضای آن در مبارزات رهایی بخش الجزایر فعال بودند بزرگ شد. جمیله با نام مستعار خلیدا در شرایطی به جنبش مقاومت پیوست که تعداد فعالان زن در جبهه رهائی بخش الجزایر«اف ال ان» (FLN) بسیار اندک بود. وی که به عنوان امدادگر کار می کرد در سال 1960 همراه پدر، خواهر و شوهر خواهرش در خانه دستگیر شد. به او نسبت بمب گذاری در دانشگاه را دادند ،اتهامی که هرگز ثابت نشد. این نوع اتهامات توسط استعمارگران برای انتقامجویی از فعالین جنبش ملی مقاومت الجزایر امری رایج بود.
زمانیکه در زندان حسین دی زندانی بود ، به وسیله آتش سیگار، شوک الکتریکی و ... شکنجه و با بطری به وی تجاوز شد. لذا او و وکلایش ادعای حیثیت نمودند و دادگاه اعاده حیثیت جمیله به یکی از جنجالیترین محاکمات فرانسه و الجزایر تبدیل شد. یک وکیل تونسی الاصل فرانسوی به نام ژیزل حلیمی مسئولیت دفاع از جمیله را بعهده گرفت و توانست او را به زندان فرانسه منتقل نماید. چون در الجزایر این خطر وجود داشت که او را در سلول زندان به قتل برسانند، زیرا شکنجه گران تلاش می کردند که شواهد جنایاتشان را از بین ببرند تا اعمالشان افشاء نشود .
کمیته حمایت از جمیله بوپاشا

کمیته ای به ریاست سیمون دوبوار برای جمیله بوپاشا تاسیس شد. اعضای این کمیته متشکل بودند از : الزا تریولت (Elsa Triolet) نویسنده ، همکار و همسرش لویی آراگون(Louis Aragon) شاعر معروف کمونیست فرانسه، امه سه زر((Aime´ Ce´saire ، ژان – پل سارتر (Jean-Paul Startre) ، ژنوییه دوگل آنتونیو (Genevie´ve de Gaulle Anthonioz) ، ژرمن تیلون(Germaine Tillion)و زنان مبارز جنبش مقاومت فرانسه علیه اشغال نازی که به اردوگاه آلمان نازی در راونزبروک(Ravensbrück) تبعید شده بودند.
ژیزل حلیمی(Gise´le Halimi) وکیل سرشناس همراه با سیمون دوبوار شرح حال مستندی درباره جمیله نوشتند که در سال 1962 تحت نام «جمیله بوپاشا» منتشر شد. پیکاسو تصویری از این زن جوان مبارز کشید، آرشیتکت و هنرمند شیلیایی روبرتو ماتا(Roberto Matta) تصویری را به نام «دردهای جمیله»(Djamilas Qualen) به وی تقدیم کرد، آهنگساز ایتالیایی لویجی نونو (Luigi Nono) آهنگی به نام « آهنگ زندگی و عشق» برای جمیله سرائید.
الجزایر استقلالش را بازیافت

پس از قرارداد اوویان (Evian) در سال 1962 استعمار فرانسه پس از 130 سال پایان یافت و فرانسه جنگ کثیف استعماری در الجزایر را متوقف ساخت و الجزایر استقلال خود را بازیافت و جمیله بوپاشا که ابتدا به اعدام محکوم شده بود، از زندان آزاد شد. جمله معروف او در زندان فرانسوی ها این بود: « هنگامی که خلق اراده زندگی میکند سرنوشت باید به او بگوید چشم . شبهای تاریک باید رخت بربندد و زنجیرها باید از هم بگسلد».
جمیله ازدواج کرد، صاحب سه فرزند شد و به عنوان منشی مشغول به کار شد. در سال 1981،در تظاهرات اعتراضی به قانون خانواده در الجزایر شر کت کرد.
سرگذشت این بانوی مجاهد الجزایری در کتابی به نام خودش و به قلم سیمون دو بوار نویسنده و روشنفکر صاحب نام فرانسوی به رشته تحریر در آمده است. در این کتاب به تجاوزهای گروهی و تجاوزهای وحشیانه از جمله با بطری و انواع دیگر شکنجه های رایج در زندان های نیروهای فرانسوی اشاره شده است. او در این کتاب نوشته است: داستان حاضر، سرگذشت دختر بیست و سه سالهی الجزایری است با نام 'جمیله یوپاشا' که به عنوان مامور ارتباط جبههی نجات ملی الجزایر، از طرف نظامیان فرانسوی مورد شکنجههای وحشیانه از جمله هتک حرمت قرار گرفت. به تصریح نگارنده: «در ماجرای جمیله یوپاشا، آنچه خارقالعاده و استثنایی مینماید، خود حقایق نیست بلکه پردهای است که روی آنها کشیده میشود. سماجت و بردباری یک زن وکیل مدافع، غرور و علو روح دختری شنکجه دیده و شاکی، استفادهی بهینه از فرصت و تصادف مناسب و شهامت حرفهای یک قاضی، دست به دست هم دادهاند تا پردهی سیاه شب ظلماتی و مه آلودی را که هفت سال بر جنایاتی که تحت عنوان مقابله با اعمال خرابکارانه انداخته شده بود، دریده شود. تنها یک مانع در راه دریده شدن نقاب نفرتانگیز جلادان فرانسوی وجود داشت و در هفت سال، پرصلابت و استوار، باقی ماند. ولی برای فروریختن این مانع نیز شهادتی آشکار وجود داشت که باید آن را از زبان ژنرال آیره، فرماندهی عالی نیروهای فرانسوی در الجزایر شنید. ارتش فرانسه با دریده شدن نقاب چهرهی دژخیمانی که جمیله را شکنجه کردهاند، مخالف است».
پنجاه سال بعد از استقلال الجزایر در سال 2012 فیلم تلویزیونی « برای جمیله» به کارگردانی کارولین هوپرت خواهر هنرپیشه ایزابل هوپرت ، بار دیگر خاطره این زن مبارز را بیدار کرد.اما جمیله از این فیلم تلویزیونی ابراز تاسف کرد، زیرا از نظر او این فیلم اساسا بر روی شخص وی متمرکز شده و کمتر به جنبش رهایی بخش مردم الجزایر پرداخته است.
حضور زنان مبارز در انقلاب الجزایر بسیار مشهود بود. جمیله بوپاشا، صحیه، حسیبه بن بوعلی، بهیه و جمیله بوجرید، در تاریخ مبارزات انقلاب الجزایر جایی مخصوص دارند. این زنان یا در مبارزه نابرابر رژیم استعمارگر فرانسه سلاح بر کف، جان خود را از دست دادند، یا بعد از تحمل شکنجه های فراوان به شهادت رسیدند. نقش زن الجزایری در روند استعمارزدایی از الجزایر به قدری اهمیت داشت که استمعارگران می گفتند: «اگر بر زنها پیروز شویم، باقی چیزها به دنبال آن درست خواهد شد».
ديدار آقای ضرغامي با خانم بوپاشا

رئيس سازمان صدا و سيمای ایران که در سال 1388 به الجزاير سفر کرده بود ، با خانم جميله بوپاشا انقلابي بزرگ الجزاير ديدار و از مبارزات اين بانوي مجاهد در برابر استعمار فرانسه تقدير کرد. خانم بوپاشا که به شدت تحت تأثير هيئت ايراني قرار گرفته بود احساسات عميق خود را نسبت به ملت و رهبر ايران با سخناني گرم و صميمانه ابراز کرد. بوپاشا از ايستادگي و مقاومت غرور انگيز جمهوري اسلامي ايران در مقابل استکبار جهاني اظهار خوشحالي کرد .
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بوپاشا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال 1390 به منظور شرکت در مراسم اعلام تلمسان یکی از شهرهای الجزایر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به این کشور سفر کرده بود با جمیله بوپاشا مبارز معروف الجزایری و نیز جمعی از زنان و مردان مجاهد و مبارز الجزایری که سالها با استعمار فرانسه مبارزه کرده اند دیدار و گفتگو کرد. جمیله بوپاشا از ایستادگی مردم ایران در برابرسلطه طلبی آمریکا تجلیل کرد .
بوپاشا در این دیدار با ستایش ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر زیاده خواهی قدرت های استکباری گفت :انقلاب اسلامی مردم ایران نقطه عطفی در تحولات جهانی بود و ایستادگی مردم ایران در برابر فشارهای غرب، باعث ایجاد اعتماد به نفس در سایر ملل اسلامی شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به علاقه مردم ایران به آثار و کتابهای انقلابی خانم جمیله بوپاشا تصریح کرد :روحیه ظلم ستیزی مردم ایران که نشات گرفته از فرهنگ دینی است سبب شده است مردم ایران در برابر سلطه طلبی قدرت های استکباری و زورگو ایستادگی کنند. او در این سفر از خانم جمیله بوپاشا دعوت کرد برای مشاهده تحولات و پیشرفت های جامعه ایران در سالهای اخیر به جمهوری اسلامی ایران سفر کند. خانم جمیله با استقبال و تشکر از دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : برای آشنایی نزدیک تر با ملت بزرگ ایران که تحولات بزرگی در عرصه بین المللی رقم زده است در اولین فرصت به کشور شما سفر خواهم کرد.
مسئوليت و مقام ها:

عضو و چریک مبارز جبهه نجات ملی الجزایر
امدادگر
منشی

نقل قول و خاطرات:

جمیله بوپاشا : قدس شريف قبله اول مسلمين و مركز توجهات جهان اسلام است. بايد مراسم روز قدس در تمامي كشورهاي اسلامي و سراسر جهان با شكوه تمام برگزار شود. كشورهاي اسلامي بايد به مسئله قدس اهتمام و توجه بيشتري داشته باشند و پيام آن را به نسل هاي آينده منتقل كنند.
وی جمهوري اسلامي ايران را كشوري بي نظير در ميان كشورهاي اسلامي توصيف كرد و گفت : خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران در سال هاي گذشته در فناوري هاي مختلف پيشرفت هاي بسياري داشته است . وی افزود: همواره پيگير اخبار ايران به خصوص در اخبارمربوط به دستاوردهاي علمي و فناوري هاي هسته اي آن هستم . وي كه با ابراز شعف و خوشحالي فراوان درباره پيشرفت هاي كشورمان سخن مي گفت ، ابراز اميدواري كرد كه ايران اسلامي در آينده نزديك به مراحل نهايي از فناوري هاي هسته اي دست يابد. اين چهره نام آشنا همچنين افزود: آرزو دارم كه من نخستين فردي باشم كه شليك اولين موشك به سمت رژيم صهيونيستي را كليد بزنم .
سیمون دوبوار در سال 1962 در نگاه به جنبش مقاومت علیه استعمار فرانسه و جنگ ظالمانه فرانسه علیه الجزایر نوشت : کافی نیست که فقط علیه جنایتی که درحق جمیله صورت گرفته برخیزیم بلکه باید علیه برخوردهای به همان سان جنایتکارانه علیه هم رزمان او سر به شورش برداریم.او از فرانسویان خواست که در برابر جنایت کشورشان سکوت نکنند، خود را تنها به محکوم کردن این یا آن روش استعمارگرانه محدود نسازند بلکه توجه داشته باشند که دولت در پی کسب حمایت و مشروعیت از آنها برای ادامه جنگ استعماری است . او از فرانسویان خواست تا جنگ و حکومت را محکوم کنند…. حکومتی را که دربرابر ارتش زانو زده است.او خطاب به فرانسویان گفت هر کاری که لازم باشد انجام دهید تا مردود شمردن جنگ توسط شما به اقداماتی بی خاصیت تنزل نکند ….شما دیگر نمی توانید بهانه آورده و بگوئید ما از جنایت هائی که صورت می گیرد بی اطلاع بوده ایم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جمیله بوپاشا | الجزایری 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان