امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پلنگ صحرا

#1
طراحي ماجولار ، موتور قدرتمند ، حفاظت مناسب از سرنشينان و توانايي انجام عمليات در مناطق كويري ، ويژگي هايي هستند كه Nimr را تبديل به يك خودروي رزمي پيشرو در رده خود ميكند. اين خودروي اماراتي ميتواند در شنزارهاي سوزان شبه جزيره عربستان به سرعت بالاي ١٠٠'كيلومتر در ساعت دست يابد و سيستم تهويه موتور آن از چنان قدرتي برخوردار است كه حتي در دماهاي بالا نيز كارايي خويش را حفظ ميكند. استفاده از فناوري هاي جديد مانند جهت ياب ماهواره اي، سامانه هوشمند مركزي كنترل باد تايرها در كنار زره مدرن، اين خودرو را تبديل به نمونه اي درخشان براي صنايع دفاعي نوپاي امارات متحده عربي كرده، هرچند طراحي آن در روسيه انجام شده و در حال حاضر در اردن به توليد ميرسد.

افزايش قيمت نفت، افزايش بودجه نظامي

با آغاز هزاره جديد و جهش قيمت نفت، ارتش كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس برنامه هاي به روز رساني را آغاز كردند كه امارات متحده عربي با توجه به مساحت و جمعيت خويش بيشترين سرمايه گذاري ها را روانه اين بخش كرد و در اين راه يك تفاوت عمده با ديگر كشورهاي منطقه داشت. امارات متحده عربي خواهان پيشرفت صنايع داخلي خود بود و تلاش ميكرد در راه پيشرفت صنايع دفاعي سرمايه گذاري كند. يكي از برترين نمونه هاي اين تلاش را ميتوان در در خانواده نفربرهاي Nimr مشاهده كرد.

طراحي كلي سازه اين خانواده توسط دپارتمان طراحي كارخانجات نام آشناي GAZ روسيه انجام پذيرفته است. اولين پيش نمونه در سال ٢٠٠١ به ارتش امارات تحويل داده شد. سپس مجموعه داخلي ( بن جبار ) با كمك rhrinmetal defense electrinics آلمان توسعه بخش هاي الكترونيكي و كامپيوتري زره پوش را ادامه داد و سرانجام بالاخره در سال ٢٠٠٥ اولين گروه از خودروهاي زرهي Nimr به صورت رسمي به خدمت نيروي زميني ارتش امارات متحده عربي وارد شد.
مهمترين ويژگي طرح خانواده خودروهاي زرهي Nimr ماجولار بودن ساختار آن ها است. علاوه بر نمونه هاي نفربر معمولي ، انواع آمبولانس، خودروهاي فرماندهي، شناسايي، انتظامي و انواع مخصوص انتقال تجهيزات روي شاسي Nimr توسعه يافته و آن را تبديل به يكي از كامل ترين خانواده هاي موجود در اين كلاس ميكند.
اما اين تمام ماجرا نيست و صنايع بن جبار در سالهاي اخير دو نمونه عمليات ويژه را نيز با كمك تالس فرانسه براي خانواده خودروهاي زرهي چرخدار خود تدارك ديده اند.
در استاندارد Nimrad كه مخصوص پدافند هوايي كوتاه برد بوده، يك ماجول بزرگ روي سقف خودرو جاي گرفته كه با دارا بودن چهار موشك زمين به هواي Mistral ميتواند براي درگيري با اهدافي همچون هواگردهاي بدون سرنشين و هلي كوپترهاي دشمن تهديد بالقوه اي به شمار آيد.
همچنين براي مقابله با ستون هاي زرهي دشمن استاندارد ضد تانك يا Nimrac به و وجود آمده است. اين مدل كه در ساختار خود به ٤ فروند موشك ضد تانك هوشمند MILAN ER مجهز شده مي تواند با تكيه بر كلاهك پشت سرهم با قدرت انفجاري بالاي ضد تانك ( HEAT) خود با اهداف زرهي تا فاصله بيش از ٢ كيلومتر درگير شود. در اين مدل نيز مانند استاندارد پدافند هوايي چهار تير موشك ذخيره در داخل بدنه جاگذاري شده است.

طرحي براي صحرا

خودروي زرهي Nimr به وضوح براي حركت در شنزارهاي سوزان طراحي شده است. براي جلوگيري از به دام افتادن در دام شن هاي سوزان، بدنه اين خودرو زرهي تا اندازه ممكن عريض طراحي شده است و در زير آن لاستيك هاي پهن جاي گرفته اند تا با وارد آوردن وزن به زميني با مساحت بيشتر و در عين حال افزايش نيروي اصطكاك باعث سادگي هرچه بيشتر حركت وسيله درون شن گردد.
فناوري ويژه اي كه ( بن جبار ) براي اين خانواده از خودروهاي زرهي توسعه داده، سامانه كنترل خودكار هوشمند باد تايرهاست. اين سامانه به محض احساس هرزگردي در يكي از چرخ ها با كاهش باد باعث افزايش اصكاك ميگردد و به تاير اجازه ميدهد تا اصطلاحا مسير را چنگ بزند.
كارايي سامانه خنك كننده موتور به قدري بالاست كه حتي گرماي ٥٥ درجه سلسيوس نيز نميتواند مانع انجام عمليات توسط خدمه خودروهاي زرهي چرخدار جديد اماراتي ها گردد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پلنگ صحرا 1
Nimr گونه اي از پلنگ است كه به صورت بومي در شبه جزيره عربستان يافت ميگردد.
قلب تپنده خودروهاي خانواده Nimr را موتور ديزلي cummins isb 300 turbo ساخت آمريكا تشكيل ميدهد. اين پيشرانه ميتواند تا ١٤٦ كيلووات خروجي را به سامانه انتقال نيرو ٦ دنده اتوماتيك alison md3060 انتقال دهد و سرعت اين هيولاي ٤٤٤٠ كيلوگرمي را به عدد باورنكردني ١٣٠ كيلومتر بر ساعت برساند.
توانايي هاي حركتي اعضا خانواده Nimr در مسيرهاي بياباني بي مانند است. اين خودروهاي زرهي به دليل بهره مندي از تايرهاي بزرگ در كنار سامانه تعليق قدرتمند خود مي توانند از روي موانعي به ارتفاع ٥٠ سانتي متر عبور كرده و با تكيه بر موتور پر قدرت خود از مسيرهايي با شيب ٦٠ درجه نيز صعود كنند.
اگر چه نمي توان Nimr را يك محصول بومي واقعي به شمار آورد، اما در عين حال نمي توان منكر موفقيت هاي اماراتي ها در اين زمينه شد، هرچه باشد براي كشوري با مساحت و جمعيت امارات اين يك اتفاق بزرگ است و بدون شك در آينده مسير تازه اي را فراروي صنايع دفاعي اين شيخ نشين قرار ميدهد.
تاكنون وزارت داخله بيش از ١٥٠٠ سفارش قطعي را براي مدل هاي مختلف خانواده خودروهاي زرهي چرخدار Nimr را ارايه كرده و ارتش ليبي نيز با خريد ٥٧ دستگاه از نمونه مخصوص نيروهاي ويژه و ٦٠ دستگاه از نمونه باربري چهار چرخ به عنوان بزگ ترين كاربرخارجي وارد عرصه شده است. نيروي هوايي ارتش لبنان نيز براي نيروهاي ويژه خود تعدادي از آن را تهيه و الجزيره نيز مراحل بررسي اوليه خودروهاي Nimr را سپري كرده و نظر مثبت خود را نسبت به آن اعلام داشته است. مواردي كه در كنار هم به معناي موفقيت اولين طرح اماراتي ها در زمينه خودروهاي زرهي در بازارهاي بين المللي بوده است.
صنايع ( بن جبار ) قصد دارد تا در آينده نزديك سايت توليدي را از اردن به خاك ابوظبي انتقال دهد و اعلام كرده كه برنامه هايي براي توليد نسل جديد اين خودرو را با همكاري كرف هاي داخلي در دستور كار قرار داده است. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا جريان دلارهاي نفتي همچنان مي تواند اين شركت نوپا را در بازار نگاه دارد يا آنكه تلاش اماراتي ها براي تبديل شدن به يك قطب توليد كننده تجهيزات نظامي بي نتيجه خواهد ماند؟
پاسخ
 سپاس شده توسط "تنها"
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان