امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هنر دینانی و اعوانی سیاسی‌نشدن آنهاست

#1
Heart 
رئیس فرهنگستان علوم ایران گفت: هنر دکتر دینانی و اعوانی این است که سیاسی نیستند و سیاست را در کار خود دخالت نداده‌اند و بی‌پروا نسبت به سیاست، همواره به کار فلسفه پرداخته‌اند و من نتوانستم این طور باشم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رضا داوری اردکانی در نکوداشت غلامحسن ابراهیمی دیناینی و غلامرضا اعوانی، گفت: فیلسوفان ما از ملاصدرا تا کنون اکثر قریب به اتفاق صدرایی و بعضی هم سینایی هستند.

وی اظهار داشت: مشکل فلسفه در دوران ما با سیاست است و از سیاست نمی‌توان پرهیز کرد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا فلسفه را می‌توان تابع سیاست کرد، باید گفت سیاست، تابع فلسفه است و البته تناسبی میان این دو وجود دارد؛ سیاست همه کاره است، کار جهان شده سیاست و نفوذ سیاست از تولد تا مرگ است.

رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به برگزاری نکوداشت غلامحسین ابراهیمی دینانی و غلامرضا اعوانی تصریح کرد: این دو بزرگوار مانند تمام اصل فلسفه، یک هنر دارند و آن اینکه سیاسی نیستند و سیاست را در کار خود دخالت نداده‌اند و بی‌پروا نسبت به سیاست، همواره به کار فلسفه پرداخته‌اند و من نتوانستم این طور باشم.

وی گفت: من ثبات قدم و استقامت را در هر دو شخصیت دکتر دینانی و دکتر اعوانی دیده‌ام و آنها به طور واقع به فلسفه، تعلق دارند.

اردکانی ادامه داد: ما از همه چیز عالم سود و نتیجه می‌طلبیم در حالی که هر چیزی نباید لاطائل باشد بلکه باید به سودی برسد؛ پرداختن به فلسفه، کم‌سودترین و اشرف علم است و به معنای دیگر گرانبهاترین چیز است که اگر نبود کار، بی‌بنیاد می‌شد پس فلسفه امری شریف است.

وی عنوان کرد: فردید یک هنر بزرگ داشت که این هنر بزرگ باید ستایش شود و آن اینکه فردید، روز و شب و در تمامی اوقات کتاب می‌خواند اگر با فکر و اخلاق فردید مخالف هستید اشکالی ندارد فلسفه مقام رد و ایراد است و مقام دشمنی نیست.

این نظریه پرداز فلسفی خاطرنشان کرد: فلسفه‌ها در نظر هیچ فیلسوف و دانای فلسفی با هم مساوی نیستند و تمامی فلاسفه قابل احترام هستند. دوست عزیزم دکتر اعوانی با وجود اینکه افلاطونی است اما به ارسطو احترام می‌گذارد و به دلیل اینکه ارسطو مثال فلسفه است و او هم به ارسطو احترام می‌گذارد.

وی اظهار داشت: دکتر ابراهیمی دینانی هم مانند تمام شاگردان علامه طباطبایی، یک اسوه و نمونه است و ارتباط میان این شاگرد و استاد فوق‌العاده قابل احترام است.

اردکانی با اشاره به آخرین نوشتار شهید مطهری در کتاب «شرح فلسفه و روش رئالیسم» مبنی بر بحث ادراکات اعتباری گفت: با وجود اینکه شهید مطهری نظری متفاوت با علامه طباطبایی داشت اما نمی‌خواست بر خلاف استادش بنویسد و نظر ایشان را رد کند و همین مسئله، منشأ آثار و تحولات بزرگی در شهید مطهری می‌شود.

وی عنوان کرد: بنده توفیق ثبات و استقامتی که آقایان دینانی و اعوانی داشتند را در زندگی‌ام نداشتم.

رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به حبّ و محبت نسبت به فلسفه تصریح کرد: اگر به نام فلسفه دشمنی می‌شود ممکن است فیلسوف جنگ وجود داشته باشد اما فلسفه از آن حیث که فلسفه است حب و دوستی است.

وی گفت: فیلسوف معاصر وقتی تفسیر می‌کند «فیلو» و «سوفیا» در واقع، حب علم است و علم را طوری توصیف می‌کند که گویی حبّ هستی و انس با وجود است که اگر این است باید به استقبالش رفت و زمانه‌ای که فلسفه را دوست ندارد، می‌توان به آن احترام کرد.

این چهره شاخص فلسفه ایران عنوان کرد: ما اگر حرمتی داریم برای فلسفه است و امیدوارم از برکات وجود و آثار دکتر دینانی و اعوانی بهره‌مند باشیم.
هنر دینانی و اعوانی سیاسی‌نشدن آنهاست 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  به جای نطق‌های سیاسی با مردم سخن بگوئید/کادر درمان هرمزگان خسته و اندوهگین است
Heart روزنامه اطلاعات: عده‌ای از مدافعان بازگشایی مساجد، بدنبال تسویه حساب سیاسی هستند
Heart فعال سیاسی اصولگرا: دولت پیشنهاد بودجه بدون نفت را تحت تاثیر گروه‌های فشار قبول نکر
Heart فعال سیاسی اصلاح‌طلب: وضعیت اقتصادی نگران‌کننده است / رانت از تحریم هزینه‌سازتر است
Heart صف آرایی سیاسی در مجلس یازدهم با 5 فراکسیون / اصولگرایان پارلمان چهار پاره می شوند
  روحانی: از همه مسئولان خواهش می‌کنم، کمک کنند؛ در این شرایط نباید جنگ سیاسی کنیم
  ترکیه: اروپا از پناهجویان بهره‌برداری سیاسی می‌کند
  مهمترین دروغ‌های سیاسی سال ۲۰۱۵!
  هواپیمای اوباما برای رد نشدن از آسمان ایران تغییر مسیر داد
  ادوارد اسنودن: هیلاری کلینتون شجاعت سیاسی ندارد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان