امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا فیلترینگ را هوشمند نمی‌کنند؟

#1
Heart 
علی اسفنانی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس جمهور باید به قانون احترام بگذارند و آنچه قانون گفته است را انجام دهند.
چرا فیلترینگ را هوشمند نمی‌کنند؟
به گزارش جهان، علی اسفنانی عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای به پارس گفت: طبق ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای، تصمیم‌گیری در خصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی بر عهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای است.

وی افزود: این کمیته است که در این باره تصمیم می‌گیرد و نقش اجرایی دارد. همان‌طور که از نام شورای عالی فضای مجازی مشخص است سیاستگذاری‌های کلان در عرصه اینترنت را بر عهده دارد و کار آن عملیاتی و اجرایی نیست. نگرش‌ها و دیدگاه‌های در سطح ملی و جهانی در حوزه اینترنت و هر آنچه مربوط به فضای مجازی است را تعیین می‌کند

وی اضافه کرد: از این رو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس جمهور محترم باید به قانون احترام بگذارند و آنچه قانون گفته است را انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد نگاه کارگروه به فیلترینگ گفت: فضای حاکم بر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای این‌گونه نیست که این کمیته عزم خود را جزم کرده تا هر شبکه اجتماعی، نرم‌افزار و اپلیکیشنی را فیلتر کند. در بسیاری از موارد ما سعی می‌کنیم سلبی عمل نکنیم.

وی افزود: حتی در موارد غیراخلاقی و ناهنجار تا جایی که امکان دارد تذکر می‌دهیم. اگر تذکر نتیجه نداشته باشد به مسدود کردن سایت مربوطه اقدام می‌کنیم. نباید این‌گونه برداشت شود که این کمیته دائماً در حال فیلتر کردن است و برای آن فرقی ندارد چه سایتی را فیلتر می‌کند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد ناگزیریم و باید فیلتر انجام شود. در زمینه مسائل غیراخلاقی و مغایر با ارزش‌های اسلامی و ایرانی جامعه بحثی در فیلتر کردن نیست. توجه کنیم میلیون‌ها سایت در فضای مجازی فعال هستند شاید ۵۰ تا ۱۰۰ سایت در میان آنها دارای محتوای مجرمانه باشند و ما تذکر یا رای به فیلتر دهیم. در واقع می‌خواهم بگویم تعداد ناچیزی از سایت‌ها فیلتر می‌شوند اما جنجال‌سازی بسیاری در این باره می‌شود.

اسفنانی در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای رفع فیلتر فیس بوک وجود دارد گفت: بایستی وزارت ارتباطات به وظایف خود در هوشمندسازی فیلترینگ عمل کند. اگر سیستم فیلترینگ هوشمند، پیاده‌سازی شود می‌توانیم فیلتر فیس‌بوک یا هر شبکه اجتماعی را برداریم. اما این ساز و کار متاسفانه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بعضاً اشتباهاتی که در زمینه فیلتر برخی سایت‌ها رخ‌داد و باعث بروز مشکلاتی برای برخی از شهروندان شده و می شود، اگر سیستم فیلترینگ هوشمند پیاده شود دیگر کمتر رخ می‌دهد.

وی در مورد فرایند فیلترینگ یک سایت یا نرم افزار در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: در جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای موضوعات مربوطه مطرح می‌شوند. اگر قرار است درباره مسدود کردن سایت یا نرم‌افزاری تصمیم‌گیری شود از قبل مطالعات کارشناسی انجام می‌شود و نتیجه به اطلاع اعضای کارگروه می‌رسد.

عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای افزود: پس از جلسه‌ای خاص تصمیم‌گیری درباره آن سایت یا نرم‌افزار برگزار می‌شود. نظرات اعضای مخالف و موافق مطرح شده و پس از آن رای‌گیری می‌شود. در نهایت با اکثریت آرا مسدود کردن سایت مربوطه تایید می‌شود. اگر رای به حد نصاب نرسد به تصویب نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: همان‌طور که تاکید کردم رویکرد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای این است که سایت یا نرم‌افزاری فیلتر نشود. مگر اینکه اجبار قانونی باعثشود اقدام به فیلتر کنیم. به طور مثال اگر محتوای مجرمانه در سایتی وجود داشت که جز با فیلتر کردن امکان حذف آن وجود نداشته باشد تصمیم به مسدود کردن می‌گیریم.

اسفنانی ادامه داد: حتی مباحثبسیاری مطرح شد که این امکان فنی فراهم شود تا تنها صفحات مبتلا به محتوای مجرمانه مسدود و حذف شوند. اگر این امر محقق شود ضرورتی ندارد کل سایت یا کل شبکه اجتماعی فیلتر شوند. البته همان‌طور که گفتم منوط به پیاده‌سازی سیستم فیلترینگ هوشمند توسط وزارت ارتباطات است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مرود اشتباهاتی که بعضا در مورد فیلتر یک سایت رخ میب دهد گفت: نمونه‌های بسیاری داشتیم که سایتی به اشتباه فیلتر شده است اما با شکایتی که انجام شده و پیگیری‌های مربوطه مشخص شده است آن سایت به اشتباه فیلتر شده است. در نتیجه فیلتر آن سایت برداشته شده است.

وی افزود: اگر کسی شکایتی دارد درباره فیلتر اشتباه یک سایت می‌تواند از طریق سایتی که پس از فیلتر ظاهر می‌شود مراتب را اعلام کند. سریعاً به این مساله رسیدگی می‌شود. یا در اولین جلسه کارگروه این مساله مطرح می‌شود یا در کمیسیونی که کارگروه دارد به این امر رسیدگی می‌شود. موارد بسیاری نیز بوده که شکایت‌هایی برای فیلتر شدن سایتی داشته‌ایم. حتی این موارد نیز قابل پیگیری است.
چرا فیلترینگ را هوشمند نمی‌کنند؟ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مردم اخبار مبتلایان و متوفیان کرونا را بیش از مطالب دیگر دنبال می‌کنند
  شاعری: مرتجعین منطقه می‌خواهند مسئله قدس را کمرنگ کنند
  فلسطینی‌ها خود را برای برگزاری روز قدس آماده می‌کنند !
  بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما اقدام کنند
Heart بالگردهای آمریکایی داعشی‌ها را از سوریه به عراق منتقل می کنند
  بلندگوی هوشمند برای کنترل تنفس نوزادان
  دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای مواجهه با پیامدهای کرونا راهکار علمی ارایه کنند
Heart ساعت صفر نفت‌خام/ خریداران قیمت‌های تک‌رقمی را تجربه می‌کنند
Heart بانک ها همچنان اقساط وام ازدواج را کسر می کنند!
Heart نحوه پرداخت یارانه کرونا زیر ذره بین مجلس/ جاماندگان بسته حمایتی کجا مراجعه کنند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان