امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در سوگ عبد صالح خداوند

#1
Smile 
امام موسی کاظم (ع)، امام هفتم شیعیان است، امام موسی کاظم(ع) در هفتم ماه صفر سال ۱۲۸ هجری متولد شدند و برخی نیز سال ۱۲۹ را ذکر کرده اند، محل تولد امام موسی کاظم(ع) ابواء (منطقه ای در میان مکه و مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودی کنونی)است و ایشان در ۲۵رجب سال ۱۸۳ هجری قمری، در ۵۵ سالگی، به وسیله زهری که در زندان« سندی بن شاهک» به دستور هارون الرشید به آن حضرت خورانده شد به شها دت رسیدند. به همین مناسبت مختصری از زندگینامه آن حضرت را مرور می کنیم:


نسب پدری و ما دری


نسب پدری امام جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (ع)است؛ نام مادر امام موسی کاظم (ع)حمیده مصفّاة. نام های دیگری نیز مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای او نقل شده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احکام و مسائل بود که امام صادق(ع) زنان را در یادگیری مسائل و احکام دینی به ایشان ارجاع می داد.


فرزندان


بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد امام موسی کاظم (ع) ۳۷ فرزند پسر و دختر داشت که ۱۸ تن از آنها پسر بودند و علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم افضل ایشان بود. از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی و ابراهیم بن موسی بودند. یکی از دختران آن حضرت فاطمه معروف به معصومه (س)است که قبرش در قم زیارتگاه شیعیان جهان است. عدد اولاد آن حضرت را کمتر و بیشتر نیز گفته اند.


کنیه ها و القاب


کنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضی، ابوعلی و ابواسماعیل. القاب: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح. امام موسی کاظم(ع) در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.


شخصیت اخلاقی امام(ع)


او در علم و تواضع و مکارم اخلاق و کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی اسوه بود. بداندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می فرمود. شب ها بطور ناشناس در کوچه های مدینه می گشت و به مستمندان کمک می کرد. صرار (کیسه ها) موسی بن جعفر در مدینه معروف بود. و اگر به کسی صره ای می رسید بی نیاز می گشت معذلک در اتاقی که نماز می گذارد جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزی نبود.


رویدادهای مهم


شهادت امام جعفر صادق (ع)، پدر ارجمند امام موسی کاظم (ع)به دست منصور دوانیقی، در سال ۱۴۸ هجری. پیدایش انشعاباتی در مذهب شیعه، مانند: اسماعیلیه، اَفْطَحیه و ناووسیه، پس از شهادت امام صادق (ع) و معارضه آنان با امام موسی کاظم (ع) در مساله امامت.ادعای امامت و جانشینی امام جعفر صادق (ع)، توسط عبدا... اَفْطَحْ، برادر امام موسی کاظم علیه السلام و به وجود آوردن مذهب افطحیه در شیعه. مرگ منصور دوانیقی، در سال ۱۵۸ هجری، و به خلافت رسیدن ابوعبدا... مهدی عباسی، فرزند منصور. مبارزات امام موسی کاظم علیه السلام با دستگاه حکومتیِ هارون الرشید، در مناسبت های گوناگون. بدگویی و سعایت علی بن اسماعیل، برادرزاده امام موسی کاظم علیه السلام از آن حضرت، نزد هارون الرشید با توطئه چینی یحیی برمکی، وزیر اعظم هارون.


سخنان برگزیده


امام کاظم (ع): سه چیز تباهی می آورد: پیمان شکنی، رها کردن سنّت و جدا شدن از جماعت. کمک کردن تو به ناتوان، بهترین صدقه است. اگر به تعداد اهل بدر (مومن کامل) در میان شما بود، قائم ما قیام می کرد. کسی که هر روز خود را ارزیابی نکند، از ما نیست. در هر چیزی که چشمانت می بیند، موعظه ای است. هر گاه سه نفر در خانه ای بودند، دو نفرشان با هم نجوا نکنند؛ زیرا نجوا کردن، نفر سوم را ناراحت می کند. مبادا از خرج کردن در راه طاعت خدا خودداری کنی، و آن گاه دو برابرش را در معصیت خدا خرج کنی. خیر برسان و سخن نیک بگو و سست رأی و فرمان برهر کس مباش.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بدترین مردم در نزد خداوند چه کسانی هستند؟
  چرا خداوند در قرآن كريم به عصر، سوگند ياد كرده است؟
  خداوند در کدام آيه از قرآن مي فرمايند به خدا قسم نخوريد؟
  فضل خداوند در افزایش رزق و روزی موثر است یا سعی تلاش انسان؟
Lightbulb بیان امام مهدی ناصر محمد یمانی درباره اراده خداوند در"رستاخیز اول" (بعث اول) گروهی از
  نگاه خداوند به مشکلات مااان...
  نشانه هایی از از وجود خداوند مهربان
  بهشتیان خداوند را خواهند دید؟
  آية الكرسي براي رضايت و خوشنودي خداوند
  ۱۰ سوالی که خداوند از تو نمی‌پرسد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان