امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حلم و بردبارى

#1
Smile 
يکى از صفات برجسته پيشوايان شيعه،حلم و شکيبايى آن بزرگواران در برابر کسانى است که تحت تأثير تبليغات سوء طاغوت زمان به ايشان بدبين شده بودند و گاه به ناسزاگويى مي پرداختند.

صبر و خلق نيکوى امام، دل ناسزاگوى کينه جوى را چنان نرم و خام مي نمود که خجل و شرمسار از کردار خويش، شهادت به امامت مي داد و هدايت مي شد.

روزى مردى نصرانى با امام محمد باقر (عليه السلام) روبرو شد و دهان به توهين گشود و گفت: «انت البقر». امام (عليه السلام) بدون ناراحتى فرمود: « أنا الباقر». نصرانى اين بار به يکى از نزديکان امام (عليه السلام) توهين کرد. حضرت با خونسردى فرمودند: اگر آن چه تو مي گويى راست است خداوند وى را بيامرزد و اگر دروغ است، خداوند تو را بيامرزد.

مرد نصرانى که چنين حلمى را از مردى که قدرت به نابودى وى به اشارتى داشت, مشاهده نمود نادم و پشيمان از کرده خويش به امام ايمان آورد و مسلمان شد. [55]

کرامتى از امام باقر (عليه السلام)

ابوبصير که از شاگردان برجسته امام باقر (عليه السلام) بود، و هر دو چشمش نابينا شده بود به حضور امام باقر (عليه السلام) آمد و چنين گفت:

آيا شما وارث پيامبر (صلى الله عليه و آله) هستيد؟امام باقر (عليه السلام) فرمودند: بله.

ابوبصير گفت: آيا پيغمبر اسلام وارث پيامبران پيشين بود و هر چه آن ها مي دانستند مي دانست؟ امام باقر (عليه السلام) پاسخ دادند:آري.

ابو بصير پرسيد: بنابراين، آيا شما مي توانيد( مانند بعضى از پيامبران) مرده را زنده کنيد، و کور مادرزاد را بينا نماييد، و مبتلا به بيمارى پيسى را درمان نماييد؟ امام باقر (عليه السلام) فرمودند: آري، مي توانم به اذن خدا.

آن گاه امام باقر به ابوبصير فرمود:«جلو بيا».

ابوبصير مي گويد: نزديک رفتم، امام باقر (عليه السلام) دست بر چهره و ديده ام ماليدند، همان دم خورشيد و آسمان و زمين و خانه ها و هرچه در شهر بود همه را ديدم، آن گاه به من فرمود: « مي خواهى اين گونه باشى و در روز قيامت در سود و زيان با مردم شريک گردي؟ يا آن که به حال اول برگردى و بدون بازداشت به بهشت روي؟» گفتم: مي خواهم، همان گونه که بودم برگردم.

امام باقر (عليه السلام) بار ديگر دست بر چشم او کشيد، و چشمان او به حال اول بازگشتند.

ابوبصير، اين جريان را براى «ابن ابى عمير» يکى از شاگردان ممتاز امام (عليه السلام) نقل کرد، ابن ابى عمير گفت: « من گواهى مي دهم که اين حادثه حق و راست است، چنان که روز، حق است.» [56]

همسران و فرزندان امام باقر (عليه السلام)

امام باقر (عليه السلام) داراى هفت فرزند (پنج پسر و دو دختر از چهار همسر) بود، به نام هاي:

1ـ امام صادق (عليه السلام) 2ـ عبدالله بن محمد ( که مدرشان « ام فروه» دختر قاسم بن محمد بن ابي بکر است.) 3ـ ابراهيم 4ـ عبدالله ( مادرشان «ام حکيم» دختر اسيد بن مغيره ثقفى است، اين دو برادر در دوران کودکى از دنيا رفتند.) 5ـ على 6ـ زينب( که مادرشان کنيز بود.) 7ـ ام سلمه ( که مادر او نيز کنيز بود.)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان