امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مدایح و مراثى

#1
Smile 
كسى شعرسرودن،گریستن بر مرده و بر شمردن و ذكر محاسن وى،سوگوارى،روضه،مراسم عزایى‏كه به یاد شهیدان راه دین و بخصوص در ایام محرم و به یاد واقعه كربلا بر پا كنند،اشعارى‏كه در ذكر مصائب و شرح شهادت پیشوایان دین و بخصوص شهیدان كربلا سرایند وخوانند. (2) از جمله برنامه‏هایى كه از سوى امامان معصوم مورد تشویق قرار گرفته تا از این طریق،خاطره رشادتها و مظلومیتهاى شهداى كربلا و فرهنگ عاشورا زنده بماند،سرودن مدح ومرثیه است.قالب شعر،به لحاظ برخوردارى از وزن و آهنگ و بعد عاطفى،مؤثرتر وماندگارتر است.از این رو بعنوان سلاحى مؤثر در دفاع از حق و ستایش راستى و راستان‏به كار گرفته شده است.در تاریخ شیعه، شاعرانى برجسته همچون:فرزدق،عوف بن‏عبد الله،كمیت،عبد الله بن كثیر،دعبل،سید حمیرى و...با زیباترین وجهى مفاخر وفضایل اهل بیت را ترسیم كرده و با سوزناكترین صورت، براى شهداى كربلا مرثیه سروده‏اند و مجموعه‏هاى معتبرى نیز از اشعار شاعران شیعى گرد آمده است. (3) به بیان آیت‏الله خامنه‏اى:«با توجه به پایگاه بلند«شعر مسلكى‏»در قرنهاى اول و دوم هجرى ویاد آورى این نكته كه شاعر متعهد به یك مسلك،برجسته‏ترین و مؤثرترین نقش را درترویج گرایشهاى مسلك خود و تبیین هدفها و شعارهاى آن به كار مى‏برده است، طبیعى‏مى‏نماید كه حساب ویژه‏اى براى اظهارات و سروده‏هاى شاعران وابسته به جناحهاى‏سیاسى در نظر گرفته آید...». (4) سروده‏هاى موضعدار شاعران مكتبى در مدح و مرثیه ائمه و اهل بیت،بطور ضمنى‏خلفاى جور و مظالم حكام غاصب را هم مورد انتقاد قرار مى‏داد.«در شعر مذهبى،نظركلى بر نشر مبادى دین بود و احیاى حقایق ایمان و زنده كردن دلها و جانها و جارى‏ساختن خون حماسه و تعهد در رگها و پى‏ها.از این رو شاعران بزرگ شیعه همیشه براى‏حكومتهاى فاسد،خطرى بزرگ محسوب مى‏شدند زیرا آنان در خلال مدح آل‏محمد«ص‏»حقایق دین و صفات لازم حاكم دینى را یاد مى‏كردند و با ذكر صفات اسلامى‏امامان و مقایسه و تحقیر زمامداران،دلها را به حق و حكومت‏حق توجه مى‏دادند.» (5) این‏شیوه و راه،برگرفته و الهام یافته از رهنمودهاى خود امامان بود كه با سخن و عمل، باصراحت و كنایه،مدافع شاعران متعهد و مرثیه سرایان متقى و حق شعار بودند.در این‏زمینه، حدیث بسیار است،بویژه تاكید ائمه نسبت به سرودن مرثیه در باره حسین‏«ع‏»باانگیزه‏«ذكر»و احیاء یاد و گریاندن بر آن مصیبتها بیش از دیگر محورهاست.امام‏صادق‏«ع‏»فرمود:«من قال فینا بیت‏شعر بنى الله له بیتا فى الجنة‏»4 هر كس كه یك بیت‏شعر در باره ما بگوید،خداوند براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏كند.نیز از آن حضرت‏است:«ما من احد قال فی الحسین شعرا فبكى و آبكى به الا اوجب الله له الجنة و غفر له‏» (6) امام رضا«ع‏»نیز به دعبل توصیه مى‏كند كه در باره حسین‏«ع‏»مرثیه بسراید و بدین وسیله‏ائمه را یارى كند:«یا دعبل!ارث الحسین علیه السلام فانت ناصرنا و مادحنا ما دمت‏حیا فلاتقصر عن نصرنا ما استطعت‏». (7) این تاكیدات،بوضوح نشان دهنده خط حمایتگرانه ائمه از شعر و مرثیه‏اى است كه دراحیاء حادثه كربلا و فضایل سید الشهدا و مناقب و مظلومیتهاى او باشد.عالمان بزرگ‏شیعه نیز در تبعیت از روش و سیره ائمه،همین موضع و عمل را داشته‏اند. (8) روشن است‏كه حركت در چنین خطى،همیشه براى شاعران اهل بیت،مشكل داشته و اغلب،تحت‏تعقیب یا در زندان به سر مى‏بردند.این خط مقدس،كه انتقال فرهنگ شهادت را به‏آیندگان در برداشت،همچنان ادامه داشته است،تاكنون.به كمك مراثى،احساسها وعواطف برانگیخته مى‏شد و اشك،كه زبان گویاى دل بود،پایبندى انسان متعهد را به خطحسینى و كربلایى تثبیت مى‏كرد.نكاتى را هم در باره اشعار مدح و مرثیه باید مراعات كرد:

1-محتواى اشعار،باید از متانت،دقت،اعتبار و استناد برخوردار باشد و ازحرفهاى سست و بى‏مدرك،یا دروغ و جعلیات و مطالب ضعیف و احیانا وهن‏آمیز نسبت به معصومین،بشدت باید پرهیز كرد.

2-از آنجا كه شعر مدح و مرثیه،عامل انتقال فرهنگ است،باید سطح آن بالا وارزشمند و عمیق باشد تا به جامعه اسلامى و هواداران ائمه،بینش و بصیرت وعمق در فهم و فكر بدهد.

3-اشعار مراثى و مدایح،در عین حال كه باید استوار و محكم باشد،نباید چنان‏مغلق و پیچیده شود كه براى شنوندگان و خوانندگان،گویایى و رسایى خود رااز دست بدهد و نتواند با عامه خلق،ارتباط برقرار كند.

4-به بهانه دینى و مذهبى بودن شعر مدح و مرثیه،نباید اجازه داد كه شعرهاى‏ضعیف و سست و فاقد قوت ادبى و صلاحیت‏شعرى رواج یابد.مدایح ومراثى،باید در نهایت قوت شعرى باشد،آنگونه كه در آثار بزرگان پیش كسوت‏عصر ائمه و دوره‏هاى بعد،در مرثیه دیده مى‏شود.

5-شاعران مدیحه سرا و مرثیه سرا،باید با درك اهمیت و والایى مكانت‏خویش،در حد مطلوب خلوص و تقوا و مناعت طبع و ثبات قدم و عقیده و عشق وولاى به اهل بیت عصمت باشند و بدانند كه شجره نامه آنان به كمیت‏ها ودعبل‏ها مى‏رسد و اگر بخواهند مشمول دعاى ائمه‏«ع‏»باشند،باید شایستگى‏فكرى و خطى و عملى و اخلاقى آن را در خویش فراهم آورند.

6-شاعر اهل بیت،باید همیشه با توجه به زمان و مكان و شرایط،رسالت اجتماعى‏و تعهد شیعى خود را به اثبات برساند و سروده‏هایش داراى‏«پیام‏»و«جهت‏»

باشد.

7-خوب سرودن در باره ائمه‏«ع‏»،نیاز به غناى فكرى و معلومات عمیق شاعردارد.بنابر این شاعران مرثیه سرا باید بشدت اهل مطالعه در متون و منابع باشندو شور و شعور را در شعر خویش در آمیزند و پخته،پر مطلب و مایه‏داربسرایند. (9)
پاسخ
 سپاس شده توسط ~~SARA:HIVA~~
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان