امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چه قدر می‌توان به تاریخ و تفسیر طبری اعتماد کرد؟

#1
Smile 
«تاریخ الرسل و الملوک و اخبارهم و من کان فی زمن کل واحد منهم» اثر محمد بن جریر طبری که به اختصار «تاریخ طبری» خوانده می‌شود، مشهورترین کتاب تاریخ در تمدن اسلامی است. این کتاب شرح زندگی بشر از خلقت آدم تا زمان زندگی طبری را در بر می‌گیرد.

اما «تاریخ طبری» امروزه بنا بر نظر اکثر محققان، تنها از نظر زبان و نوع نگارش یا به عبارتی ادبیات آن، حایز اهمیت است و از منظر تاریخی چندان مورد وثوق نیست. بیشترین مطالب پیرامون اتفاقات صدر اسلام در این تاریخ درج شده است که بسیاری از تاریخ‌نویسان از حدود یک قرن پس از وفات طبری در برخی از آنها تشکیک کرده‌اند. خود طبری نیز درباره بسیاری از روایت‌های خود گفته است که درباره تشخیص میزان اعتماد به سند آنها باید به خدا پناه برد.

مهم‌ترین اشکال طبری در این است که او بدون تحقیق درباره سندیت، همه روایات و نقل قول اشخاص را در کتاب خود درج کرده است و بسیاری از این ناقِلان حدیث نسبت به اهل بیت پیامبر بغض و کینه داشته‌اند. همچنین بسیاری از اشکالاتی که امروزه از سوی مخالفان نسبت به اسلام یا از وهابیت نسبت به مذهب شیعه وارد می‌شود، استناد به نقل‌های این کتاب دارد.

از سوی دیگر طبری بیشتر رخدادها به‌ویژه اتفاقات صدر اسلام را با تفصیل نقل می‌کند اما از برخی وقایع مهم چون جریان حجةالوداع و واقعه غدیرخم به سادگی می‌گذرد و تا حد بسیاری آن را مختصر می‌سازد.

راویان مورد نقل در تاریخ طبری نیز مورد انتقاد بوده‌اند. برای نمونه، «سیف بن عمر التمیمی» یکی از راویانی است که طبری بسیار به او استناد کرده است در حالی که بسیاری از روایات او از نظر سندیت مخدوش است. علامه محقق زنده‌یاد سید مرتضی عسکری در کتاب «150 صحابی ساختگی» به نقد سیف بن عمر پرداخته و روایات‌های او را با دلایل عقلی و نقلی رد کرده است.

برای دانلود مستقیم کتاب مهم «150 صحابی ساختگی» علامه سید مرتضی عسکری بر این لینک کلیک کنید. همچنین در این آدرس نیز معرفی مفید و کاملی از این کتاب وجود داد. علامه عسکری در برخی دیگر از کتاب‌های خود نیز به نقد تاریخ طبری پرداخته است. در این لینک امکان دانلود بسیاری از آثار این علامه محقق وجود دارد.

کتاب «تاریخ طبری» با ترجمه شادروان ابوالقاسم پاینده را می‌توانید از این آدرس به صورت آنلاین مطالعه کنید. برای دانلود کامل متن نیز روی این آدرس کلیک کنید.

«جامع البیان عن تاویل آی القرآن» مشهور به «تفسیر طبری» نیز کتاب تفسیر قرآن محمد بن جریر طبری است. این کتاب عمدتاً بر مبنای مرویات تفسیری از رسول اکرم و منقولات صحابه و تابعین، با ذکر سلسله سند کامل هر حدیث، تدوین شده است. طبری با وجود این که در ذکر اسناد احادیث دقت می کند، غالباً به تحقیق در صحت سند و نقد آن اعتنایی ندارد. بر این اساس احادیث ضعیف از نظر سند و نیز اسرائیلیات در تفسیر او بسیار به چشم می‌خورد.

وجود اسرائیلیات و روایت‌های نامعتبر فراوان در تفسیر قرآن طبری، انتقادهای بسیاری از علما را بر انگیخته است. به عنوان مثال، طبری در تفسیر آیه 39 سوره آل‌عمران، آیه بشارت یحیی به حضرت زکریا، بیان می‌کند که زکریا وحی ملائکه را با ندای شیطانی اشتباه گرفت. شیخ محمد عبده عالم مشهور که خود از اهل تسنن است، در تفسیر «المنار» خود، در ذیل همین آیه، طبری را به این دلیل که هر حدیثی را هرچند با عقل ناسازگار باشد، نقل کرده به جنون حدیثی متهم کرده است. به باور عبده، همین یک مثال در جرح تفسیر طبری کافی است.

با تمام این اوصاف نمی‌توان از تالیفات طبری به‌سادگی گذشت. طبری از کتاب‌ها و منابعی استفاده کرده که بیشتر آنها به مرور زمان از بین رفته‌اند و امروزه وجود ندارد. بنابراین از کتاب‌های طبری می‌توان اطلاعاتی کامل نیز درباره این منابع دریافت و به احیای آنها اقدام کرد. همین مساله اهمیت پژوهش در زمینه آثار طبری را بیش از پیش عیان می‌کند.

زندگینامه طبری را علی اکبر شهابی با عنوان «احوال و آثار محمد بن جریر طبری» نوشته است. این کتاب برای نخستین بار در سال 1335 از سوی انتشارات دانشگاه تهران در دسترس مخاطبان قرار گرفته و در دو دهه اخیر از سوی انتشارات اساطیر بازنشر شده است. این کتاب را می‌توانید از اینجا دانلود کنید./ ایبنا
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تفسیر های قرآن
Rainbow ماه رمضان، ماه وقایع مهم و تاریخ ساز !
  چگونه می توان فهمید که امام زمان (عج) از ما راضی هستند یا خیر؟
  چگونه مي توان از کسي که آبروي شخصي را برده گذشت کرد؟
  تاریخ شهادت امام محمدتقی(ع)(جوادالائمه)سال97امام جواد(ع)در۲۹ذیقعده سال220هجری(یکشنبه)
  تاریخ ماه محرم 97 :| تاریخ شروع محرم 1397 + پیامک
  چه زمانی می توان روزه را خورد؟
  آیا می‌توان هر روز توبه کرد؟
  فطریه را به چه افرادی می‌توان داد؟
  6 دلیل سایت پربیننده بریتانیایی برای عدم اعتماد ایرانی‌ها به آمریکا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان