امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روانشناسی کودکان

#12
حسادت در کودک                                                                                                                                   ودکان دو ساله یا کوچکتر زیاد با واژه حسادت آشنایی ندارند و با خوشحالی حضور یک نوزاد نو رسیده را می پذیرند و برای رفتار با نوزاد سعی میکنند از حرکات شما تقلید کنند. آنها گاهی یک عروسک بر میدارند و مهارتهای بچه داری را با شما تمرین میکنند و گاهی از شما میخواهد که اجازه دهید نوزاد را در آغوش بگیرد.
اینجاست که رفتار صحیح شما میتواند حس حسادت را در کودک بزرگتر مهار کند. در این هنگام شما نباید بصورت آنی عکس العمل نشان داده و او را از این کار منع کنید، بخصوص در جلوی افراد غریبه یا نا آشنا برای کودک ، بلکه میتوانید به آرامی به او بفهمانید که او به تنهایی قادر به اینکار نیست ولی زیر نظر و کنترل شما میتواند اینکار را انجام دهد. به او اجازه دهید که جغجغه نوزاد را برایش تکان داده و خلاصه به روش خودش او را سرگرم کند.
بچه های سه ساله به راحتی میتوانند نوزاد را بغل کنند و چنانچه مایل به این کار نیستند، شما آنها را تشویق کنید. در این سن، کودک تفاوت میان عروسک و نوزاد را به خوبی درک میکند. از او بخواهید هنگام خواب نوزاد، همراه شما برای نوزاد شعر و لالایی بخواند و حتی او را تشویق کنید که در حمام کردن نوزاد به شما کمک نماید.
بچه های چهار ساله حس همکاری را به مرور یاد میگیرند و همدردی و دلسوزی را درک میکنند. آنها توانایی نگهداری و سرگرم کردن نوزاد را دارند و میتوانند کمک زیادی به پدر و مادر بکنند. در این برهه والدین باید با رفتار مناسب تمامی ابهامات آزار دهنده را در ذهن کودک بزرگتر از بین ببرند و آنها را در نگهداری نوزاد سهیم نمایند.
بچه های پنج ساله و بزرگتر از حس حسادت قوی تری برخوردارند. شما نباید فکر کنید کودکتان بزرگ شده و دیگر حسادت نمی کند. بنابراین راهکارهای ذکر شده را بکار برده و به به او بگویید که بدون کمک او نمی توانید از عهده تمام کارهای نوزادتان برآیید و مهمتر این که این مسئله را به دفعات جلوی دوستان و آشنایان مطرح کنید.
از فرزند بزگتر بخواهید کتابهایش را برای برادر یا خواهر کوچکترش بخواند یا عکسهایش را به او نشان دهد. حتی میتوانید به او یاد دهید زیر نظر شما لباسهای نوزاد را عوض کند.روانشناسی کودکان                                                                                                                                                                                                                       
چه عواملی باعث حسادت در کودکان می شود    .....روانشناسی کودکان

تفاوت گذاشتن والدین بین فرزندان باعث ایجاد حس حقارت در یكی و حس خود بزرگ بینی در فرزند دیگر میشود كه میتواند سبب بروز حسادت شود.

حسادت نوعی ناراحتی از شخصی است كه دارای امتیازات و موفقیتهای بیشتری نسبت به طرف مقابل خود است و این احساس میتواند در بین فرزندان یك خانواده به طور معمول دیده شود. به عبارتی دیگر زمانی كه حضور فرزندی دیگر در خانواده سبب كم شدن توجه به فرزند بزرگتر و یا كوچكتر شود و فرزندان به مقایسه یكدیگر بپردازند ، این احساس حسادت میتواند بروز كند.

والدین باید برای جلوگیری از چنین احساسی در كودك، مراقب رفتار خود باشند به گونهای كه به تصدیق حس كودكان پرداخته و به جای تحقیر كردن آنها، سعی كنند آنها را حمایت و تقویت كنند چرا كه برخورد تحقیر آمیز با احساس كودك میتواند زمینه حسادت را در او ایجاد کند.

در جهت فرمانبردار بودن كودك، تشویق یا مقایسه كردن كاری نادرست بوده و چنین برخوردهایی احساس تنفر و حسادت را در فرزندان به خصوص فرزندان كوچكتر تقویت میكند.
والدین باید به فرزند خود كمك كنند تا نقاط قوت خود را بشناسد. همچنین به وی كمك كنند تا بدون مقایسه خود با دیگران تواناییهای خود را به كار گیرد.

هرگونه شرایطی كه این احساس را در كودكی ایجاد كند كه نسبت به تواناییهای خود دچار خود كم بینی شود و دیگران را دارای تواناییهای بالاتر از خود بداند، میتواند عاملی برای بروز احساس حسادت در كودكان و در كنار آن رفتارهای پرخاشگرانه، لجبازی و عدم فرمانبرداری از والدین را ایجاد كند.
  
روانشناسی کودکان حسود   ....کودک حسود,برخورد با کودک حسود,رفتار با کودک حسود

پدر و مادرهاي بسياري هستند كه كودكان حسود دارند و اگر اين نوشتار را بخوانند چند راهكار ساده براي حل اين مشكل ياد ميگيرند.
يك آمار جالب توجه جهاني ميگويد كه تماميکودکان درصدي از حسادت را نسبت به خواهر، برادر يا کودکان دیگر تجربه میکنند. در عين حال روانپزشكان معتقدند والدين بايد حسادت كودك را به عنوان احساس طبیعی کنترل کنند زيرا اگر کودک خودش را با كوچولوهاي اطراف خود مقایسه کند به مشکلاتی دچار خواهد شد. كنترل حسادت كودك به او احساس بهتری خواهد داد و میتواند روابط اجتماعی بهتری هنگام برخورد با دیگر کودکان داشته باشد.
از سوي ديگر كنترل نشدن چنين احساساتي باعث سرخوردگی و ناراحتی او ميشود و روابط كودك با همسالانش را از حالت عادي خارج ميكند. اگر دوست داريد به عنوان پدر يا مادر بتوانيد حسادت كودك را راحتتر كنترل كنيد و احتمال آسیب رساندن به خودش و دیگران را كاهش دهيد از روشهای زیر بهره بگيريد.

به احساس كودك توجه کنید
وقتی کودک ميبیند كه احساسات او را نميشناسید و درخواست او براي شما مهم نيست سعي ميكند كاري كند كه به او توجه کنید. اگر بازهم ناموفق بماند كارهاي بدتري ميكند و به عنوان نمونه بلندتر فرياد میزند. بايد به کودک بفهمانيد که احساس او براي شما خيلي اهمیت دارد. اگر به عوض كردن لباسهاي برادر كوچكش توسط شما يا بازي شما با اين رقيب كوچولو حسادت ميكند بايد به او بفهمانيد كه اگر صبر کند به او هم در همين زمينه کمک خواهيد كرد يا اينكه با او بیشتر بازی خواهيد كرد. حتي اگر سه نفري بازي كرديد و او به رقيب كوچكش باخت هم بايد به او بگویید كه مطمئن هستيد میتواند در نوبت بعدي بازي برنده شود.
او هم موفق ميشود
کودکان خیلی زود خودشان را با ديگران مقايسه ميكنند و به اين نتیجه میرسند که توانایی خوبی در یک فعالیت خاص ندارند و ممكن است نااميد شوند. در چنين شرايطي وظيفه پدر و مادر ايجاد توازن بين داشتهها و نداشتههاي اوست تا مانع از حسادت ورزيدن كودك به همسالان شود. علاقهمندي به نقاشی يا فوتبال را مثال ميزنيم. اگر كوچولوي شما اندكي ضعيف است و ميخواهد اين قبيل كارهاي خاص را كنار بگذارد با او صحبت كنيد تا بفهمد كه قرار نيست بهترين نقاش يا بهترين فوتباليست ايران باشد. همين كه چنين هنري دارد كافي است و خيلي از همسالان او هستند كه از چنين هنري بيبهرهاند و به او حسادت میکنند. با او تمرين كنيد و با تشويق مداوم فرزندتان را به نقطه مطلوب رسانيد. مهم اين است كه خودش از ترك آن فعاليت منصرف شود.
بگذاريد هدیه بدهد
رایجترین نوع حسادت کودکانه حسادت به اسباب بازیها، لباسها و داراييهایي است كه دیگران دارند و او ندارد. اگر تهیه چنین چيزهايي از عهده شما خارج است به او پسانداز کردن را بياموزيد و بگوييد ميتواند با پولهاي روزانه یا عیدیهای خودش چنين وسايلي را خودش بخرد. گذشت را هم به او بياموزيد.
اينكه بداند برخي همسالان او همين چيزهايي كه كودكتان در اختيار دارد را هم ندارند به او كمك ميكند حسادت كمتري به ديگران بورزد و حتي به دوستانش كمك كند تا از داشتههايش استفاده كنند. ميتواند لباسي كه پوشيده و حالا برايش كوچك شده را به دوستش هديه بدهد. اين آغاز راه است و كودك شما علاوه بر شكرگزاري بخشيدن چيزهاي خوب را هم خواهد آموخت.

عادل باشيد
اگر برای یکی از فرزندانتان چيزي ميخرید برای فرزند ديگرتان هم چیزی هر چند كوچك و ارزان بخرید. به تواناييهاي هردو نظر داشته باشيد و هر كدام را در فاز خاصي بيندازيد تا به هم حسادت نكنند. حتي اگر هردو در يك فعاليت خاص باهم رقابت دارند هم با حرفها و تشويقهایتان يكي را علیه ديگري نكنيد. ابراز محبت شما به هردو بايد در يك سطح باشد و البته نه از يك جنس!
اين شما هستيد كه با رفتارتان با همسالان فرزندتان به او نشان ميدهید چگونه با کودکان دیگر رفتار کند و مهربانی با کوچکترها را به عنوان يك اصل زندگي در خود برشمرد. در عين حال بايد انضباط داشته باشید و به او هم بياموزيد كه بايد منضبط و احترام گذار باشد. به اين ترتيب دايره حسادتها كوچكتر خواهد شد و او به جاي دست درازي به اموال دوستش به او احترام ميگذارد و از او اجازه ميگيرد.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: روانشناسی کودکان:- - eɴιɢмαтιc - 24-10-2014، 17:53


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان