امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اسکی روی یخ

#1
پاتیناژ در قرن های گذشته در نزد مردمان کشورهای هلند و انگلستان جایگاهی خاص و ویژه داشته و در زمستان از ورزشهای مورد علاقه این دو سرزمین بوده است . قدیمی ترین مدرک جهان درباره ی پیدایش ورزش پاتیناژ مربوط می شود به یک راهب اهل کانتربوری به نام ویلیام فیتز استفن ( William fits Stephen )که در لندن بین سالهای 1175 تا 1118 زندگی می کرد ، بر می گردد .

کانادا ۱۸۹۰ :





ویلیام فیتز استفن درباره ی ورزش پاتیناژ وقایعی را به طور خلاصه در کتاب زندگی نامه اش بیان کرده است . او در کتاب خود گفته است :« اگر دریاچه مورفلید و فینزبوری در لندن یخ بزند ، مردم اهل لندن به بازی در آن می پردازند . آنان چوبهایی به مچ پای خود می بندند و چوب دستی هایی را در دست خود می گیرند و مانند پرندگان بر روی یخ ها پرواز می کنند . » در آن زمان در زیر کفش ها لبه تیغ فلزی وجود نداشت که موجب سر خوردن بر روی یخ شود به همین دلیل چوب دستی هایی را در دست می گرفتند و به کمک آن می توانستند بر روی یخ حرکت کنند .





اولین توصیف ورزش پاتیناژ در قالب یک اثر هنری در قرن پانزدهم توسط یوهانس بروگمن ( Johnannes Brugman ) هلندی به تصویر کشیده شد . او اثر خود را در برروی یک چوب ، حکاکی کرد . او به توصیف دختری نوجوان به نام لیدونبا که در حال افتادن بر روی یخ با کفش پاتیناژ بود ، پرداخت .

حومه لندن ۱۹۰۱ :





لیدونبا روزی برای اسکی روی یخ به دریاچه ای می رود اما دچار سانحه ای می شود و در هنگام برخورد با یخ دنده هایش می شکند و هرگز درمان نمی شود و متاسفانه جان خود را از دست می دهد . به موجب چنین اتفاقی یوهانس بروگمن تصمیم می گیرد که این سانحه ی دردناک را به تصویر همگان بگذارد .

فرانسه ۱۹۳۴ :





در قرن سیزدهم و چهاردهم هلندی ها تیغه های فولادی را به زیر کفش های پاتیناژ افزودند و با این کار احتمال خطر آسیب دیدگی در این ورزش را بسیار کم تر کردند . چند سال بعد ، روزی یک شاگرد میز ساز ، تیغه های فلزی را که سبک تر از تیغه های فولادی بود برای کفش پاتیناژ طراحی کرد که تا امروز طراحی آن دست نخورده باقی مانده است و از آن در ورزش پاتیناژ استفاده می شود .

لندن ۱۸۸۶ :





در آثار نقاشان بزرگ هلندی مشاهده می شود که ورزش پاتیناژ مختص به خاندان سلطنتی و اشراف زاده نبوده است و هر کسی از هر قشری می توانسته به این ورزش مهیج بپردازد . امپراطور رودولف دوم ( Rudolf II ) پادشاه هلند به قدری به پاتیناژ علاقه داشت که در سال 1610 کارناوالی از یخ را در دربار خود برپا کرد و این ورزش را به رسمیت پذیرفت .





لویی شانزدهم ، امپراطور فرانسه نیز پس از سفرش به هلند ، ورزش پاتیناژ را با خود به پاریس آورد . کم کم این ورزش به سراسر اروپا و بعد ها به سراسر جهان انتشار یافت . ورزش پاتیناژ ، از طریق فرانسوی ها وارد ایران شد .

لویی شانزدهم پادشاه فرانسه :





امروزه ورزش پاتیناژ از جمله ورزش های زیبا در جهان به حساب می آید . در کفش های امروزی پاتیناژ برای ایجاد شتاب ، سر تیغه ی جلویی را کمی به طرف پایین خم می کنند این کار باعث می شود که اسکیت باز بتواند راحت تر حرکات خود را کنترل کند .

کفش پاتیناژ :





تحقیقات نشان می دهد که یخ در دمای 7- درجه سانتی گراد از کمترین میزان اصطحکاک برخوردار است به همین دلیل تمامی پیست های سر پوشیده پاتیناژ سیستم خود را بر مبنای این درجه تنظیم می کنند . اگر این ورزش در سالن مخصوص اسکیت برگزار شود احتمال خطر آسیب دیدگی برای اسکیت بازان کم می شود اما پیست های فضای باز که در دریاچه ها صورت می گیرد ، خطرات جدی با خود به همراه دارد .

سقوط از میان یخ ها به داخل آب بسیار سرد از اتفاقات بسیار خطرناک در این رشته ورزشی است . این حادثه می تواند موجب آسیب دیدگی شدید و یا حتی مرگ انسان در اثر شوک ، غرق شدن و یا سرمازدگی شود . بیرون آمدن از آب و بازگشت به یخ تقریباً کاری غیرممکن است زیرا لبه های یخ به طور مداوم می شکنند و کفش ها به دلیل خیسی سنگین می شوند و فرد را به زیر آب می کشند .

ورزش پاتیناژ به 4 رشته ی زیر تقسیم می شود :

1. پاتیناژ نمایشی (Figure Skating ) : ورزشی است که افراد در آن به صورت تک تک ، دو نفره و حتی گروهی به انجام حرکاتی زیبا و متناسب با یک قطعه موسیقی می پردازند .

کوین ون درپرن بلژیکی قهرمان ۲۰۱۱ جهان در رشته پاتیناژ :





2. هاکی روی یخ ( Ice Hockey ) : یک ورزش تیمی است که اعضای هر تیم تلاش می کنند با در اختیار داشتن توپ میدان به دروازه ی تیم مقابل یورش برده و گلی را به ثمر برسانند .

هاکی روی یخ ۱۹۷۰ :





3. پاتیناژ سرعتی ( Speed Skating ) : ورزشی است که شرکت کنندگان در طول مسافت مشخص با حداکثر سرعت خود حرکت می کنند .





4. پاتیناژ نوردیک ( Tour Skating ) : رشته ای سرگرم کننده است و در آن ، زمان مطرح نیست و شرکت کنندگان باید مسافتی بسیار طولانی را بر روی یخ های طبیعی طی کنند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اسکی روی یخ 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اسکی روی یخ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان