امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فريز كردن وحفظ ارزش مواد غذايي-

#1
اگر مواد غذايي به درستي بسته بندي شده و به سرعت در دماي فريزر سرد شوند، مدت ماندگاري به اين شرح خواهد داشت:
ميوه ها وسبزيها بين ۸ تا ۱۲ ماه.

گوشت ماكيان (مرغ، بوقلمون و...) بين ۶ تا ۹ ماه، توجه كنيد ماكيان بايد پس از پاك كردن و شستن و قطعه قطعه شدن در فريزر قرار بگيرند.

انواع ماهي به جز تن بين ۳ تا ۶ ماه.

گوشت قرمز خرد شده يا چرخ كرده بين ۳ تا ۴ ماه.

گوشت فراوري شده مانند انواع سوسيس و كالباس ، گوشت نمك سود و ... بين يك تا ۲ ماه.

پس از گذشت زمان استاندارد ، اگرچه مواد غذايي به ظاهر سالم هستند اما هيچ گونه ارزش تغذيه اي نداشته و به تفاله تبديل مي شوند. بهترين زمان مصرف حداكثر ۳ ماه پس از فريزكردن براي موادغذايي با مدت ماندگاري بالا (مانند ميوه ها و سبزيها) و براي موادغذايي با مدت ماندگاري پايين حداكثر يك ماه پس از فريزكردن است.

عوامل تأثيرگذار بر حفظ كيفيت مواد غذايي يخ زده

الف : فرايند كردن مواد غذايي

فرايند كردن به معني ايجاد تغييراتي اندك در مواد غذايي خام به منظور حفظ كيفيت و ارزش تغذيه اي مواد غذايي بدون پختن كامل آنها است.
فرايند كردن به معني ايجاد تغييراتي اندك در مواد غذايي خام به منظور حفظ كيفيت و ارزش تغذيه اي مواد غذايي بدون پختن كامل آنها است.

1_ آنزيم بري يا فرايند كردن ميوه ها و سبزيها پيش از فريزكردن تأثير به سزايي در حفظ كيفيت آنها دارد. به اين منظور كافي است پس از جوشاندن اندكي آب موادغذايي چون نخودفرنگي ، هويج ، لوبيا و ... را با اندكي نمك براي چند دقيقه جوشانده و پس از خارج كردن از آب و سرد كردن آن ، بسته بندي كرده و به سرعت داخل فريزر بگذاريد. براي سبزيها حرارت دهي ملايم كافي است.

2_ فرآيند كردن يا همان حرارت دهي ملايم به ميوه ها نيز باعث ثابت شدن عطر و طعم، رنگ و ارزش تغذيه اي آنها مي شود.

3_ براي فرايند كردن به دقت عمل كنيد و پيش از اين كه حرارت باعث پختن ميوه ها و سبزي ها شود حرارت را متوقف كنيد. در زمان فريزكردن بايد موادغذايي نيم پز و رو به خامي باشند. حرارت دهي حداكثر بايد ۵ دقيقه باشد.

ب _ شرايط نگهداري بسته ها در فريزر

1_ دماي فريزر بايد همواره دماي مشخصي برابر با ۱۸- درجه سانتيگراد (صفر درجه فارنهايت) داشته باشد. هرگونه تغيير دما باعث خراب شدن موادغذايي داخل فريزر مي شود.

2_ پس از آماده كردن موادغذايي به سرعت آنها را در فريزر بگذاريد.

3_ سعي كنيد بافاصله، بسته ها را در فريزر بگذاريد. انباشتن فريزر با بسته هاي زياد ازحد مانع از جابه جايي هوا ميان بسته ها مي شود.

4_از انباشتن فريزر با موادغذايي كه همگي تازه بوده و نياز به يخ زدن دارند بپرهيزيد. اين كار باعث افزايش ناگهاني دماي فريزر و كاهش كيفيت موادغذايي مي شود. از اين رو به تدريج موادغذايي تازه را در فريزر بگذاريد.

اين نكته را فراموش نكنيد كه همواره «اولين بسته فريزشده، اولين بسته خارج شده» از فريزر براي مصرف است. با اين روش همواره از موادغذايي تازه استفاده خواهيدكرد.

نگهداري از فريزر

مراقبت و نگه داري از فريزر نه تنها ازجهت اقتصادي مقرون به صرفه است بلكه باعث مي شود تا فريزر ديرتر نياز به تعمير داشته و به نحواحسن از موادغذايي نگهداري كند. براي اين منظور مكاني خشك، دور از آفتاب و گرد و غبار را انتخاب كرده و از جابه جا كردن فريزر پرهيز كنيد.

فريزر را كنار گاز به ويژه گاز فردار، مايكروويو و هروسيله گرمايي ديگري چون شوفاژ و... قرار ندهيد. چون باعث اختلال دمايي فريزر و فرسودگي آن مي شود.ازسوي ديگر با تغيير دماي داخل فريزر موادغذايي آسيب مي بينند. فريزرهايي كه از انواع بدون برفك (Frost- Free) هستند نياز به برفك زدايي ندارند. اما نياز به تميزكردن حداقل دوبار در سال دارند چرا كه كثيف شدن فريزر خود عاملي جهت اختلال در كار فريزر است.

براي تميزكردن فريزر ابتدا آن را خاموش كرده و پس ازانتقال موادغذايي داخل آن به جا يخي يا فريزري ديگر، فريزر را با دستمال آغشته به محلول جوش شيرين تميزكرده و سپس با دستمال خيس اثر محلول را پاك كرده و با دستمال خشك، خشك كنيد.

درصورتي كه احساس كرديد فريزر بوي نامطبوعي دارد، از محلول جوش شيرين (يك قاشق غذاخوري جوش شيرين در يك چهارم ليتر آب) با محلول سركه (يك فنجان سركه در يك گالن آب) براي پاك كردن فريزر استفاده كنيد. مي توانيد براي از بين رفتن كامل بوي فريزر پس از ۱۰ دقيقه محلول را از داخل فريزر پاك كنيد.
یک مثال کامپیوتری هست که می گوید :
حال ما اینقدرهاهم خوب نیست فتوشاپهConfusediv:یه سپاسیم بده محض رضای خدا
فريز كردن وحفظ ارزش مواد غذايي- 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اکتشاف کوانتومی جالب در دنیای فیزیک مواد
  چگونه با مواد طبیعی رنگ موهایم را روشن کنم؟
  کشف میکروبی که به اندازه طلا ارزش دارد
  آهن ربا چگونه مواد را جذب میکند ؟!
  استفاده از ملخ‌ها برای شناسایی مواد منفجره
  افزایش ارزش غذایی و دارویی زعفران با فناوری نانو
  هرگز این مواد را به ماست اضافه نکنید
  ارزش های تغذیه ای برخی خوراکی های پرمصرف
  درمان قطعی پیرچشمی با استفاده از مواد تلویزیون
  نانو مواد جدیدی که رسانش را در سه بعد حفظ می‌کند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان