امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انسان بی غیرت قلب وارونه است

#1
Smile 
هر انسانی اهل غیرت است مگر آنكه از حالت فطری و طبیعی خود بیرون رفته باشد.

غیرت در مردان، نماد مردانگی و آزادگی است و تقویت آن به ویژه درحوزه مسائل خانوادگی و ناموسی، امری بایسته و شایسته است و عدم تقویت آن موجب آن می شود كه مرد به عنوان قوام خانواده مطرح نباشد. زیرا بی غیرتی مرد، توان دفاع از حریم خانه و خانواده و ارزش ها را از او می گیرد. از این رو درآموزه های اسلامی بر نقش غیرت تاكید ویژه ای شده است.

غیور كسی است كه نسبت به هرگونه تعرض غیر به حریم های شخصی و انحصاری خود به شدت واكنش نشان داده و برای حفظ و نگهداری حریم خصوصی خود، همه نوع ایثار و فداكاری بروز می دهد.اگر غیرت در انسان نبود، نسبت به تعرضات دیگران به حریم خصوصی و ارزش های مادی و معنوی و فردی و اجتماعی واكنش نشان نمی داد و ارزش های انسانی از میان می رفت.

كسانی كه غیرت ندارند به عنوان افرادی دارای بیماری قلبی و انسان های فاقد حالت فطری و طبیعی معرفی شده اند.








در روایت آمده است: «اذا لم یغر الرجل فهو منكوس القلب؛ اگر انسانی غیرت نداشته باشد، قلب وارونه است. (فروع كافی، جلد5، ص635، باب الغیره، حدیث2)

غیرتمند نسبت به دخالت های نابجا و ناروای دیگران به آن چیزی كه دوست دارد واكنش نشان می دهد و هر چه متعلق غیرت، ارزشمندتر و محبوب تر باشد، واكنش نیز شدید تر خواهد بود و اگر كسی واكنش نداشته باشد بیانگر آن است كه فطرت سالم و طبیعی خود را از دست داده و به بیماری روحی و روانی (قلبی) دچار شده است كه نمی تواند احساسات و عواطف واقعی خود را نسبت به محبوب و ارزش های خویش نشان دهد.

واكنش غیرتمند باید باتوجه به میزان ارزش و اهمیت متعلق غیرت باشد و در این امر زیاده روی نكند؛ چراكه زیاده روی در واكنش می تواند تأثیرات مثبت غیرت ورزی را كاهش دهد؛ و چنان كه از امیرمۆمنان علی(علیه السلام) روایت شد، غیرت بیجا یا بی تناسب، می تواند از تأثیر آن بكاهد و تأثیر منفی به جا گذارد.
امام صادق(علیه السلام) نیز در بیان رعایت تناسب میان غیرت ورزی و ارزش ها می فرماید: مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتاری، گشاده دستی به اندازه و غیرتی همراه با خویشتن داری. (تحف العقول، ص223)پس نباید غیرت ورزی از حالت اعتدال و تعادل بیرون رود و همواره باید تناسب میان و اكنش غیرتمند و متعلق غیرت مراعات شود تا با غیرت ورزی بیش از حد تناسب، ارزش ها كم اهمیت نشود و تأثیر غیرت و واكنش كاهش نیابد.
پاسخ
 سپاس شده توسط مهربان ترین دختر دنیا
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بیا درباره غیرت بحث کنیم
  انسان ها هنگام مرگ چه کسانی را می بینند؟
  چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟
Rainbow حرکت بدن انسان هنگام نماز........فوق العاده حجیب و دیدنی.......
Brick شیطان به وسیلۀ زینت دادن متاع‌های دنیا در عقیدۀ انسان نفوذ می‌کند و..
Tongue آیا انسان و شیطان خصلت مشترک دارند؟
  نام دو فرشته نگهبان انسان چیست؟
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
  خصلت مشترک انسان و شیطان
  انسان نااميد، چطور می تواند به خدا توکل کند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان