امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"صراحت در بیان"؛ ضعف‌ راهبردی غول اقتصادی اروپا

#1
Heart 
اما در کنار شرایط اقتصادی نه چندان مطمئن ناحیه یورو، اینک دولت "آنجلا مرکل" از بیان ضعف‌های نظامی خود نیز اعترافات جالبی دارد.
"صراحت در بیان"؛ ضعف‌ راهبردی غول اقتصادی اروپا
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: قوی‌ترین کشور اقتصادی ناحیه یورو، این روزها از اعتراف به ضعف‌هایش ابایی ندارد و شاید به تعبیر دقیق‌تر دیگر جایی برای پنهان‌کاری مقامات آلمانی وجود ندارد.

به گزارش جهان نیوز، آلمان در مواجهه با روسیه در قبال بحران اوکراین که شرق اروپا را به کلی تحت تاثیر قرار داده قاطع به نظر نمی‌رسد؛ بسیاری از تحلیلگران معقتد بودند که دولت آنجلا مرکل به خاطر ارتباطات اقتصادی گسترده‌ای که با روسیه دارد قادر به واکنش‌های مقتدرانه نیست. در همان زمان هم برخی تحلیل‌گران اقتصادی معتقد بودند آلمان در شرایط اقتصادی نیست که بتواند دست به ریسک اقتصادی بزند و کشوری همانند روسیه را به صورت بسیار جدی تنبیه و تحریم کند.

اما در کنار شرایط اقتصادی نه چندان مطمئن ناحیه یورو، اینک دولت "آنجلا مرکل" از بیان ضعف‌های نظامی خود نیز اعترافات جالبی دارند.

هنگامی که اوکراین درخواست سلاح از آلمان را مطرح کرد با مخالفت صریح مقامات آلمان روبه‌رو شد . "اورزولا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان در گفتگو با نشریه "بیلد" یک تغییر اساسی در سیاست خارجی آلمان را نفی کرده و با نگاهی به روند تصمیم‌گیری برای ارسال سلاح برای کردهای هم عراق اظهار داشت که هیچ روند خودکاری برای ارسال سلاح به جایی در آینده وجود نداشته و ندارد. اینکه ما در این میان فراحزبی و آشکار تر در این باره بحث می کنیم به مفهوم نظامی گری سیاست آلمان نیست.

وزیر دفاع آلمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که اولویت همچنان دیپلماسی و بازسازی اقتصادی کشورها است.

از سوی دیگر وزیر دفاع آلمان با تاکید بر اینکه برلین خواهان پایبندی به معاهده ناتو-روسیه در سال ۱۹۹۷ است، استقرار دائمی نیروهای ناتو در شرق اروپا در واکنش به بحران اوکراین را نیز رد کرد.

وزیر دفاع آلمان در مجله صبح "زد.دی.اف" آلمان اظهار داشت که برلین مانند گذشته خود را پایبند به معاهده روسیه-ناتو که در سال ۱۹۹۷ بر سر آن توافق شده، احساس می‌کند. این مقررات مشترک امنیتی برای ما مهم است و ما نمی‌خواهیم از آن چشم‌پوشی کنیم.

در این معاهده روسیه-ناتو از جمله آمده است که ناتو روی استقرار نیروهای نظامی بیشتر و دائمی در کشورهای عضو جدید این ائتلاف نظامی در شرق اروپا انصراف دهد. لهستان و دیگر کشورهای عضو ناتو در این منطقه این گونه استدلال می‌کنند که روسیه با حمله نظامی به اوکراین در اصل این توافق نامه را نقض کرده است و به همین دلیل ناتو هم نباید دیگر به این معاهده پایبند باشد. اما فون در لاین در این راستا اظهار داشت که آلمان یک موضع دیگری در این باره دارد.

از سوی دیگر وزیر دفاع آلمان در گفتگویی اعترافات صریح‌تری درباره ضعف‌های نظامی کشورش دارد و به صراحت می‌گوید که ارتش آلمان به دلیل کمبودهای تجهیزاتی و فنی نمی‌تواند به همه تعهدات نظامی خود به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی عمل کند.

وزیر دفاع آلمان در برابر نشریه بیلد به این مسئله اعتراف کرده که مشکلات تجهیزاتی در ارتش آلمان ظاهرا به اندازه‌ای بزرگ است که ارتش این کشور نمی‌تواند همه تعهدات و وعده‌های نظامی خود به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را برآورده کند.

"فون در لاین" با اشاره به اینکه ارتش آلمان نمی‌تواند به وعده‌های خود در زمینه قرار دادن سیستم های پروازی در اختیار ناتو بر اساس قراردادهای گذشته عمل کند گفت که در پس این مشکل ارتش، کمبود قطعات یدکی هواپیما و از کار افتادگی هلیکوپترهای نیروی دریایی ارتش قرار دارد.

متصدی ارتش فدرال آلمان در پارلمان این کشور نیز اخیرا کمبودها در ارتش را بسیار بالا ارزیابی کرده و گفت که تنها بخشی از تجهیزات و دستگاه‌های نظامی ما قابل استفاده بوده و آمادگی ما برای شرکت در عملیات‌های خارجی بسیار محدود است.

"هارالد کویات"، بازرس کل سابق ارتش فدرال آلمان نیز در گفتگویی اظهار داشته است که آلمان دیگر از طیف کاملی از همه مهارت‌هایی که در زمینه دفاعی لازم است برخوردار نیست.

بر اساس این ارزیابی‌ها بسیاری از هلی‌کوپترها و هواپیماهای حمل و نقل ارتش آلمان به دلیل نقص‌های متعدد و خرابی‌های فنی قابل استفاده نیستند.

این در حالی‌ست که چندی قبل وزیر دفاع آلمان با درخواست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو هم مخالفت کرد.

وزیر دفاع آلمان در اینباره اظهار داشت: بودجه نظامی این کشور در حال حاضر ۳ /۱ درصد تولید ناخالص داخلی است و نیازی به افزایش یا کاهش آن نیست.

این در حالی‌ست که آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو در نشست اخیر سران این پیمان نظامی در ولز، خواستار افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو شد و این افزایش بودجه به اعتقاد تحلیلگران ارتباط مستقیمی با عملکرد روسیه در اوکراین داشته است.

در همین حال آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو، مکررا از اعضای ناتو خواسته است تا به مدرنیزه نیروهای مسلح خود بپردازند، زیرا به ادعای وی روسیه به دنبال تقسیم اروپا است.

به گفته راسموسن همه اعضای ناتو باید منابع لازم را برای تقویت توانایی‌های دفاعی سرمایه‌گذاری کنند، هر چند این اقدامات در شرایط اقتصادی کنونی دشوار است اما شرایط دفاعی آن‌ها را می‌طلبد. راسموسن هشدار داده است که در درازمدت، "ضعف امنیتی" هزینه به مراتب بیشتری از سرمایه‌گذاری کنونی خواهد داشت.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بار مالی ناتو بیش از همه بر دوش آمریکا قرار دارد. در سال ۲۰۱۳ آمریکا ۷۲ درصد از هزینه‌های نظامی ناتو را تقبل کرد در حالی که تا یک دهه قبل این مقدار ۵۹ درصد بود.

مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند که از هزینه‌های خود در ناتو بکاهند و اروپایی‌ها را وادار کنند که بیشتر در این‌باره هزینه کنند، درخواستی که با توجه به شرایط اقتصادی اروپایی‌ها با مخالفت روبه‌رو شده است. در حالیکه آلمان‌ -به عنوان غول اقتصادی اروپا- از وظایف نظامی و مالی خود در قبال ناتو سر باز می‌زند؛ به نظر می‌رسد دیگر کشورهای اروپایی به تبعیت از آلمان قطعا بار خاصی از دوش ناتو بر نخواهند داشت.
"صراحت در بیان"؛ ضعف‌ راهبردی غول اقتصادی اروپا 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار اخراج روسیه از سوئیفت شد
Heart ترامپ اروپا را سردرگم کرده است
Heart اروپا منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  مخالفت روسیه با تحریم‌های اقتصادی درشرایط کرونا !
  کمیسیون اروپا برنامه سفر تابستانی اعلام کرد
  بحران کرونا، بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا را نیز به خطر انداخت !
  تلاش فرانسه برای پاسخ قاطع اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی در پرونده الحاق
  جورج سوروس: کرونا می‌تواند پایان اتحادیه اروپا باشد
Heart فعال سیاسی اصلاح‌طلب: وضعیت اقتصادی نگران‌کننده است / رانت از تحریم هزینه‌سازتر است
  توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر طرح نجات اقتصادی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان