امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آبشار یخ‌زده و قندیل‌های یخی مشهد

#1
در نزدیکی روستای «اخلمد»، حدود شصت كيلومترى مشهد، آبشاری وجود دارد که با شروع فصل زمستان‌، در حال فرود یخ می‌زند و قندیل‌های یخی زیبایی به وجود می‌آورد. گزارش تصویری از آبشار یخ‌زده «اخلمد» را ببینید.

1. حدود ۶۰ كيلومترى مشهد، نزديكى روستای «اخلمد» آبشارهايى وجود دارند كه در زمستان به دليل سرماى زياد منطقه يخ می‌زنند و قنديل‌هاى يخى زيبايى به‌وجود می‌آورند.


2. آبشار اخلمد نام آبشاری است در استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران ودر شهرستان چناران می باشد.


3. اخلمد که از گردشگاه های طبیعی اطراف مشهد است و قدمتی چند هزار ساله دارد، در دره ای در میان کوه بینالود واقع شده است که در ابتدای دره، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورد و پس از طی مسیری آبشار اول که دارای 23 متر ارتفاع است مشاهده می شود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا 40 متری مشاهده می شود و آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار داردنمايى عجيب از ديواره‌هاى اخلمد و آبشار يخى.(نمايى از پشت قند‌یل‌ها به سمت آبشار.)


4.این دره دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف ان می‌توان به ( دیواره سفید - الله اکبر - عقاب و... ) نام برد. (قطره‌هاى آب به صورت يخ‌زده.)


5. این دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد. در ابتدا آبشاری با ارتفاع تقریبی 23 متر ظاهر می‌شود و صدای آرام آن با عبور از میان آن به غرشی مهیج تبدیل می‌شود و آبشار دوم اخلمد در یک کیلومتری آبشار اول را نمایش می‌دهد. (يخ روى شاخه درخت.)


6. این آبشار اصلی اخلمد است و حدود ۴۰ متر ارتفاع و در انتهای دره جریان دارد و این آبشارها در تمام فصول جاری هستند. بعد از ابشار بزرگ، رودخانه ای به امتداد 2 کیلومتر بسیار تنگ وکوه‌های صاف و مرتفع میباشد. برای رسیدن به آبشار سوم باز هم مسیر را ادامه بدهید تا زیبایی‌های بیشتری را ببینید . (قنديل‌هاى نوک‌تيز و خطرناک در آستانه افتادن.)


7. آبشار چهارم نیز در بالاسر آبشار سوم قرار دارد. در آخر دره کوه منیژه با کوه فاراب به یکدیگر وصل شده و منتهی الیه رودخانه اخلمد است، اینجا را اهل محل خانه‌های گلی میگویند. (آبشارى كه در حال فرود يخ زده است.)



8. انبوه درختان و گیاهان خودرو در حاشیه آبشار روییده‌اند. هر ساله گروه زیادی از مردم مشهد و شهرهای اطراف برای دیدار از طبیعت اخلمد و آبشار زیبای آن به این روستا مراجعه می‌کنند. (نماى رويايى از پشت قنديل‌هاى يخى.)


9. اخلمد با وجود کوهها و آبشارها از هوای لطیفی برخوردار است و از شدت گرمای تابستان و سرمای زمستان در امان است هرچند از نظر آب وهوا بسیار متفاوت است. مثل وسط آبادی 5 درجه و آبشارها 15 درجه سانتی گراد با مشهد متفاوت است. (قنديل‌هايى هم‌چون كريستال‌هاى يخى.)


10. از دیگر جاذبه‌های منطقه گردشگری اخلمد، سد اخلمد می‌باشد که برای مشاهده آن باید نزدیک به سه کیلومتر از دهنه به طرف اخلمد طی مسیر کنیم که در تنگاتنگ دره بنا گردیده است و به سد بایسنقرمیرزا محشور است که در زمان شاهزاده غیاث الدین بایسنقر تیموری ساخته شده است این سد با سنگ ملات آهک ساخته شده است. طول این سد به طور دقیق 252 متر و عرضش14 متر، مگر مقداری از وسط آن که 24 متر است و نزدیک به 12 متر ارتفاع دارد. (مخلوطى از قنديل‌هاى يخى و آبشار روى ديواره.)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برداشت زعفران میتواند تورو تفریحی ب مشهد باشد
  آبشار شیر آباد
  آیا می دانید زیبا ترین آبشار ایران در کجاست؟ (عکس)
  آبشار کیوان لیشتر گچساران (عکس)
  آبشار سیاه تاش
  مکان های دیدنی مشهد مقدس
  آبشار آرپناه، لالی
  زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی شهر مشهد (عکس)
  آبشار توف اسپید خوزستان ، عکس
  آبشار حمید،زیباترین آبشار خراسان شمالی (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان