امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15

#1
Video 
نقد و بررسی دوربین عکاسی کنون پاورشات G15
دوربین های Canon Powershot از سری G یکی از نمادین ترین ها در میان دوربین های فشرده هستند، اولین مدل از این سری دوربین ها Original G1 بود که در سپتامبر سال 2000 تولید شد. مدل های Original دارای لنزهای سریع، LCD های وسیع، منظره یاب های نوری، سیستم ذخیره سازی Raw و کنترل های خارجی زیادی بودند و هدفشان ترغیب عکاسانی بود که معمولا با دوربین های SLRs 35 میلی متری عکاسی می کردند تا اینگونه آنها را به تجربه دنیای عکاسی دیجیتال دعوت کنند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1
بین سال های 2004 تا 2006 وقفه ای در خط تولید این سری از دوربین ها با روی کار آمدن دوربین های APS-C SLRs به وجود آمد، دوربین هایی که کوچک تر و باریک تر از G7 بودند و به عنوان یک دوربین فشرده برای ترغیب دارندگان دوربین های SLRs طراحی دوباره شدند. دوربین G7 به علت لنز کند و صفحه نمایش ثابت و عدم پشتیبانی از داده های RAW طرفداران سری G را حسابی به وحشت انداخته بود. اما همین مدل به عنوان مبنایی برای مدل های آینده قرار گرفت و نهایتا G12 که برای مدت دو سال در بازار دوربین ها فروخت، تولید شد که هم سرعت لنزش بیشتر شده بود و هم داده های RAW و صفحه نمایش پویا به این سری از دوربین ها اضافه کرد. در همین زمان، شرکت کنون مدل G1 X را که از لنز بزرگتری بهره می برد، با قیمت بیشتری روانه بازار کرد.

حالا با رونمایی از G15 شرکت کنون دوباره به یکی از نقاط پر فروش دوربین های سری G بازگشته است. دوربینی با بزرگنمایی لنز بسیار سریع. این دوربین هم همانند G12 از محدوده ی فوکال 28-144mm پشتیبانی می کند، هرچند سرعت آن چندین برابر آن است و به جای F1.8-2.8 از F2.8-4.5 استفاده می کند. تمام اینها بدین معناست که مدل G15 نه تنها قادر به پردازش و خلق تصویر در نور کم خواهد بود بلکه قادر است در هنگام عکاسی با بزرگ نمایی بالا تصویر پس زمینه را کمی بیشتر محو کند.

با این حال شرکت کنون همیشه ثابت کرده است که هرگاه چیز جدیدی به دوربین اضافه کرده است چندین چیز را در ازای آن کم می کند. در دوربین G15 صفحه نمایش عقب ثابت است. شرکت کنون می گوید برای تولید دوربینی کوچک تر و جمع و جور تر این عمل واجب بوده است. درواقع هم چنین است، G15 به طور قابل توجهی باریک است – در هنگام فرو رفتن لنز 15% باریک تر است – اما به نظر ما درصد کسانی که به خاطر از دست رفتن این ویژگی خوب از این دوربین نا امید خواهند شد از کسانی که جمع و جور بودنش را یک امتیاز بزرگتر می پندارند، بیشتر خواهد بود. صفحه نمایش G15 بزرگ و با وضوح تصویر بالا – 3"920k نقطه – با یک پوشش شیشه ای و زاویه دید وسیع است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1
ویژگی های کلیدی دوربین مدل Canon Powershot G15 :
  • سنسور CMOS 12 مگاپیکسلی 1/1.7" کنون
  • لنز 28-140mm معادل F1.8-2.8 - Intelligen IS 4 استاپه
  • پردازشگر DIGIC 5
  • صفحه نمایش با وضوح تصویر 3"920k نقطه مدل PureColor II
  • منظره یاب نوری
  • سیستم ذخیره سازی raw
  • سطح محور الکترونیکی دوطرفه


دوربین G15 از یک سنسور CMOS 12.1 مگاپیکسلی نوع 1/1.7" ساخت کنون بهره می برد، دقیقا همان سنسوری که در S110 ( و همچنین S100 ) به کار رفته است، سنسوری که محدوده ی ISO 80 تا 12.800 را با پردازشگر DIGIC 5 ارائه می کند. همانطور که ما انتظارش را داشتیم، امکان ضبط فیلم با کیفیت فول HD و با فریم ریت 24 فریم در ثانیه و صدای استریو با میکروفون داخلی را دارا می باشد . بنابراین در نهایت برای اولین بار کنون در G15 یک دکمه برای ضبط فیلم تعبیه کرد و امکان بزرگ نمایی و فوکوس تصویر در حین فیلم برداری نیز امکان پذیر کرد.
یکی از پیشرفت های قابل توجه نسبت به مدل G12 حالت فوکوس خودکار سریع این مدل است – 53% سریع تر از مدل G12 – به گفته ی شرکت کنون، اگر واقعا درست باشد، دوربین G15 در زمینه فوکوس سریعترین دوربین فشرده ای ست که این شرکت تابحال تولید کرده است. همچنین سنسور CMOS مدل G15 قابلیت عکس برداری پیاپی تا 10 فریم بر ثانیه را دارد. البته این قابلیت تنها بر روی حالت فوق سریع Burst HQ انجام پذیر است. در سایر حالت ها، این مدل تا 2.1 فریم بر ثانیه عکس می اندازد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1
نتیجه گیری – مزایا :
  • جزئیات مناسب در تصاویر با ISO پایین و مقیاس های واقعی
  • لنزهای روان، تیز و سریع 28-140mm F1.8-2.8
  • تعادل مناسب بین حفظ جزئیات و کاهش نویز ها در ISO های بالا
  • عملیات منظم و سریع
  • شکل جمع و جور و قابل حمل
  • سیستم AF سریع و قابل اطمینان
  • سیستم تاثیر گذار تثبیت تصاویر
  • صفحه نمایش با وضوح 920K نقطه
  • منظره یاب نوری مفید برای محیط های با نور زیاد( هرچند چندان کامل نیست و اطلاعات کافی به کاربر نمی دهد )
  • تعداد زیادی کنترل خارجی شامل دو کنترل تغییر حالت و کنترل جبران نوردهی
  • کنترل های سفارشی و دکمه های میانبر
  • کیفیت ساخت و بدنه مناسب
  • عمر طولانی باطری

نتیجه گیری – معایب :
  • جبران نوردهی در حالت ویدئو وجود ندارد ( اما می توان در حالت فیلم از طریق دکمه ی AEL ان را تنظیم نمود )
  • صفحه نمایش گردان ندارد
  • حالت پاراتومای خودکار ندارد ( تنها از طریق انتخاب نقطه به نقطه عمل می کند )
  • حالت HDR تنها زمانی که دوربین روی سه پایه قرار دارد خوب جواب می دهد
  • ISO خودکار تنها تا ISO 1600 را استفاده می نماید


نتیجه گیری کلی

تا چند سال قبل وقتی در بازار دنبال یک دوربین فشرده درست و حسابی بودیم، دوربین های سری G کنون بهترین انتخاب بودند، اما اخیرا بازار دوربین های فشرده پیشرفت زیادی داشته است. این روزها دوربین های زیادی برای انتخاب وجود دارند، و تفاوت میان ضعف و قدرت همگی آنها ناچیز است. به عنوان یک مصرف کننده، این یک موضوع بسیار خوب است، اما از طرفی تصمیم گیری برای خرید یک دوربین این روزها نسبت به گذشته بسیار سخت تر شده است. شما باید فقط به این نکته فکر کنید که چه چیزی در عکاسی برایتان از همه چیز مهمتر است، و سپس بهترین انخاب ممکن را انجام دهید.

اگر به دنبال یک دوربین پر طرفدار جمع و جور هستید، Sony Rx 100 با سنسور بزرگ 1 اینچی اش بیشترین تعداد پیکسل را برایتان فراهم می کند، دوربین پاناسونیک مدل LX7 سریعترین لنز ها را ارائه می کند و دوربین X10 و XF1 با سنسور EXR محدوده ی تاثیر گذار، پویا و عظیم ISO ( در حالت 6مگاپیکسل ) را به شما پیشکش می کند، اما اگر کیفیت ساخت بالا، ظاهری کوچک و باریک، عملکردی واکنشی و کنترل های خارجی متعدد از اولیت های شما در انتخاب دوربین است، G15 قطعا می توان پیشنهاد مناسبی باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1
در حقیقت، برای خریداران بسیاری انتخاب نهایی کی از این دو دوربین خواهد بود، دوربین G15 یا دوربین NikonP770. دوربین نیکون 28-200mm تنها دوربین در این کلاس است که لنزی بزرگتر از 120mm دارد. البته باید گفت در F4 لنز نیکون از G15 کندتر است. صفحه نمایش نیکون گردان است و کنترل های خارجی اش در سطح G15 است، هرچند از نظر سایز بزرگتر است و منظره یاب نوری ندارد. ما در آینده سعی خواهیم کرد برای این مدل از دوربین نیکون نیز نقدی بنویسیم تا بشود این دو دوربین را پایاپی مقایسه کرد، اما فعلا شما می توانید از طریق ابزار های موجود در سایت به مقایسه کیفیت تصاویر این دوربین ها بپردازید.

در هر حال رقابت در بازار دوربین های فشرده شدید است، فرقی نمی کند چه دوربینی را انتخاب می کنید، زیرا در نهایت از انتخابتان راضی خواهید بود. همانطور که گفته شد، ترکیبی از کیفیت خوب تصویر، عملیات واکنشی، AF پر سرعت، کیفیت ساخت خوب و لنز روان و سریع، Canon Powershot G15 برای بیشتر عکاسان که به دنبال یک دوربین فشرده واقعی هستند، انتخاب خوبی خواهد بود.

کیفیت تصویر :
Canon Powershot G15 جزئیات تصویر بسیار خوبی را در ISO های پایین و تعادل مناسبی میان حفط جزئیات و حذف نویزها در ISO های بالا دارد. سیستم مقیاس و فوکوس مخصوصا در شرایط دشوار از نظر نور، بسیار قابل اطمینان است. با این حال دوربین G15 کنون با سنسور 1/1.7" کوچکش محدودیت های متداول دوربین هایی که سنسور های کوچک را دارند را دارا می باشد. این به بدان معناست که در بعضی صحنه های با کنتراست بالا ( مثلا عکاسی در هوای ابری ) ممکن است با مشکلات سوختگی رنگ مواجه شوید، هر چند می توان این مشکل را تا حدودی با تبدیل کردن فرمت به Raw حل نمود.

نویزها در ISO های بالا به خوبی توسط موتور JPEG کنترل می شود، با این حالت در حالت پیش فرض NR و در ISO های بالای 400 جزئیات زیادی از تصویر توسط سیستم کاهش نویز محو می گردد. همانطور که قبل تر گفته شد ISO های 6400 و 12800 نیز در خروجی ها قابل استفاده هستند. یکی دیگر از مزایای لنز های پر سرعت G15 در این است که می توان حساسیت ISO را با کم کردن سقف دیافراگم، کمتر کرد، و این به معنای تصویری با کیفیت بیشتر خواهد، و همچنین سرعت شاتر در این حالت بیشتر خواهد بود، که برای عکاسی تصاویر در حال حرکت ایده ال است.

کلام آخر اینکه G15 نسبت به اندازه سنسورش، تصاویر با کیفیتی تولید می کند، اما اگر کیفیت تصویر یکی از تنها اولویت های شماست و قصد خرید دوربین را دارید، Sony RX100 , Canon G1X و حتی دوربین های بدون آینه با سنسور بزرگتری نظیر Panasonic GX1 یا Olympus E-PL5 می توانند انتخاب های بهتری باشند. هرچند هیچ کدام از این مدل های مانند G15 نمی توانند ترکیبی از لنزهای روان و پر سرعت و کنترل های متعدد و ظاهری جمع و جور را به شما ارائه دهند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال کانن پاورشات G15 1
نحوه کار با دوربین
در بررسی دوربین مدل G12 ما به این نتیجه رسیدیم که این دوربین که نسل قبلی G15 به حساب می آید یکی از بهترین دوربین ها از نظر نحوه کارکرد در بازار است. مدل جدید این نسل نیز با کنترل های سفارشی حالات، کنترل های جبران نوردهی و ارگونومیک معقول، به درستی پا جای پای نسل های قبلی خود گذاشته است. هرچند تفاوت هایی وجود دارد که شما باید آنها را بدانید.

از نظر عملکرد و نحوه کار مهمترین تفاوت میان G15 و G12 در افزایش سرعت سیستم AF و نداشتن صفحه نمایش گردان و کنترلی جهت تعیین حالت ISO می باشد. سرعت سیستم AF در مدل G15 به طور قابل توجهی نسبت به دوربین های قبلی سری G بیشتر است، که این خود وقتی با عملکرد واکنشی دوربین همراه شود، استفاده از آن را بسیار لذت بخش می کند. به همان اندازه که نبود کنترلی جهت تنظیمات ISO باعث ناراحتی است، وجود کنترلی که به راحتی با انگشت شستتان جبران نوردهی را تنظیم کنید مایه خوشحالی است. هر چند ISO نیز از طریق دکمه ی روی مولتی کنترولر قابل دسترس می باشد.

نداشتن یک صفحه ی نمایش گردان ممکن است عده ای را نا امید کند، اما این موضوع چندان هم نا خوشایند نیست، چون به جای آن یک دوربین جمع و جور با یک صفحه نمایش بزرگ خواهید داشت. بدون شک G15 نسبت به دوربین های نسل خود کوچک تر و فشرده تر است، اما در این هم شکی نیست که وجود یک صفحه نمایش گردان می تواند انعطاف پذیری بیشتری در حین عکاسی مخصوصا در زاویه های تنگ و سخت به دوربین می دهد.
در مجموع اگر نبود کنترل ISO را فاکتور بگیریم، دوربین G15 نیز همانند نسل های قبلی اش، دوربین فشرده ای با کنترل های متعدد به کاربر ارائه می کند. کنترل های قابل سفارشی شدن پشتی و کنترل های جلوی دوربین، تقریبا تمام کنترل های یک شبه-DSLR را دارد. اندازه کوچک و فشرده ی G15 به اضافه ای سرعت اجرای بالا و محیط کاربری مناسبش، عکاسی با این دوربین را بسیار لذتبخش می کند.

کلام اخر
شرکت کنون، مدل G15 را با تغییراتی که به خوبی روی آن فکر شده، به عنوان یک نسخه بروز شده از دوربین G12 روانه بازار کرده است. مشخص است که این دوربین، به خوبی تولید شده و عکاسی با آن لذت بخش است. کیفیت ساخت بالا و سرعت اجرای زیادی دارد و در مقایسه با کلاس خود کنترل های خارجی متعددی را ارائه می نماید. همه ی این ها را با لنز پر سرعت 28-140mm F1.8-2.8 ترکیب کنید، آنگاه خود را در مقابل دوربین جمع و جور و کوچکی که می تواند مشابه یک DSLR عمل کند و بیشتری امتیاز را از ما بگیرد، خواهید دید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان