امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غار پرده رستم

#1
در ۵ كيلومتري شرق چناران روستاي جمعاب (جُمُو ) قرار گرفته كه در جنوب این روستا يك رشته كوه آهكي وجود دارد. جبهه جنوبي اين رشته كوه ديواره مانند و به پرده رستم معروف است. در اين مكان دهانه غارهاي متعددي وجود دارد.
دهانه “غار پرده رستم” به سوی شرق و در میان دیواره آهکی بزرگی قرار گرفته است. استلاگمیت های غار، اندک و از نظر زمین شناسی جوان هستند.دست‌ یابی به این غار بسیار سخت است و با دشواری های فراوانی همراه است اما سرانجام در يك برنامه يك روزه، سه تن از اعضاي نمايندگي انجمن غارنوردان استان موفق به پيمايش و نقشه برداري سه غار در منطقه پرده رستم حد فاصل روستاهاي جمع آب و خيج شدند.
یك غار در سمت شرق كلاهك بزرگ به نام “غار كفتر” یا كبوتر که به دليل وجود لانه ده ها كبوتر در دهانه غار به اين عنوان نامگذاري شده است، به طول حدود ۳۵ متر و دو غار در سمت غرب كلاهك بزرگ به نام “غار آغل” که به دليل چيدن سنگ چين در دهانه غار توسط چوپان ها و استفاده از غار به عنوان محل موقت نگهداري دام به اين عنوان نامگذاري شده است، به طول حدود ۷۵ متر قرار دارد.
“غار پرده رستم ۳” نیز به طول حدود ۲۵ متر پيمايش شد. نقشه برداري این غارها با همت آقایان وحيد اشرفي، علي شاكری و بدرخاني انجام شد.
در اين منطقه با توجه به وجود يك رشته كوه بزرگ آهكي كه بخشي از آن نيز به عنوان معدن سنگ آهك در حال تخريب است، تعداد ۷ غار اصلي و دهانه هاي متعددي وجود دارد. غار اصلي پرده رستم در وسط ديواره به عمق ۱۰۰ متر، بزرگترين غار منطقه است و دو غار كوچكتر به نام هاي پرده رستم ۳ و ۲ كه هركدام حدود ۲۵ متر طول دارند.
دهانه هاي ديگري نيز در منطقه مشاهده می شود كه نیاز به بازديد و بررسی بیشتر دارد. غارهاي اين منطقه اغلب غير فعال، گسلي و داراي تشكيلات آهكي كمي است.
غار پرده رستم دارای دیواره‌های زیبا ودیدنی از جنس سنگ آهک می‌باشد و در زمره غارهای آهکی به شمار می‌آید. این پدیده طبیعی یکی از جاذبه‌های طبیعی وگردشگری اطراف گلمکان به شمار می‌رود که همچون دیگر جاذبه ها نیاز به بررسی و برنامه ریزی مسئولین محترم دارد.
غار پرده رستم 1

غار پرده رستم 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان