امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اوج توحيد در اعمال حج جلوه‌گر مي‌شود

#1
مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن گفت: آثاري كه فلسفه وجودي حج را تبيين مي‌كند يك سلسله آثار معنوي و اجتماعي هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد يوسفي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «از جمله آثار معنوي حج جلب رضاي خداوند متعال است» اظهار كرد: كساني كه عمل حج را انجام مي‌دهند به دنبال به دست آوردن فضل و رضايت خداوند هستند و هيچ امري برتر از اين نيست.

اين استاد حوزه با بيان اين‌كه «اگر حاجيان مي‌خواهند مورد رحمت خداوند قرار بگيرند بايد مناسك حج را درست انجام دهند» خاطرنشان كرد: خداوند بخشنده و مهربان است و يكي از ويژگي‌ها و آثار معنوي حج دستيابي به آمرزش الهي است، كساني كه به حج مشرف مي‌شوند تقوا به دست مي‌آورند اين توشه‌اي الهي براي دنيا و آخرت است.

وي با اشاره به تاثير اجتماعي حج كه بسيار هم مهم است، عنوان كرد: مي‌توان در يك كلام حج را تجلي‌گاه توحيد كلمه و كلمه توحيد بيان كرد و مهم‌ترين شعار حج «توحيد كلمه و كلمه توحيد» است.

يوسفي‌مقدم با اشاره به مفهوم توحيد كلمه بيان كرد: توحيد كلمه در حج يعني اين‌كه خداوند متعال تمام انسان‌ها را از هر قوم و نژادي كه باشند با يك لباس احرام به اين سرزمين فرا خوانده است و يك وحدانيت و اتحاد عميق و قوي انساني در جامعه اسلامي به وجود مي‌آيد.

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن افزود: در مناسك حج عرب و عجم همه در برابر خداوند يكي هستند اينكه در كجاي دنيا زندگي مي‌كنند ملاك ارزش‌گذاري نيست، بحث وحدت اجتماعي و توحيد كلمه‌اي است كه به وجود مي‌آيد.

وي با بيان اين‌كه «كلمه توحيد اوج وجودي‌اش در اعمال حج جلوه‌گر مي‌شود» اظهار كرد: در مناسك حج علي‌رغم وجود مذاهب و ديدگاه‌هاي مختلف فقهي همگي ذيل پرچم توحيد و كلمه لااله الله و شهادت بر پيامبر خاتم جمع مي‌شوند و در تمام اعمال آن‌ها خداوند جلوه‌گر است.

يوسفي‌مقدم با بيان اين‌كه «از ديگر منافع حج بحث دنيوي آن است» عنوان كرد: در حج مسلمانان اقتدار و وحدت كلمه خود را در برابر دشمنان به نمايش مي‌گذارند و دشمن مي‌فهمد كه با يك قدرت قوي مواجه است، حج يك همايش بين‌المللي اسلامي است كه مسلمانان در آنجا جمع مي‌شوند.

اين استاد حوزه با اشاره به يكي از مناسك حج «برائت از مشركين» بيان كرد: مسلمانان وقتي در حج حاضر مي‌شوند مشكلات خود را مطرح و راه‌هايي براي برون رفت از آن‌ پيدا مي‌كنند كه بحث برائت از مشركين هم مطرح مي‌شود و در اين عمل اتحاد مسلمانان جلوه‌گر مي‌شود.

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن در پايان با بيان اين‌كه «در حج بايد به منادي وحدت و منادي توحيد توجه كنيم» گفت: دشمنان اسلام مي‌خواهند قداست و ارزش‌هاي وجودي پيامبر ما را زير سوال ببرند و مسلمانان بايد در حج به تبيين شخصيت و ارزش وجودي پيامبر بپردازند كه اين امر تاثير شگرفي در عقب‌نشيني دشمنان اسلام از مواضع خصمانه آن‌ها خواهد داشت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  به یقین رسیدن در شب قدر | اعمال شب بیست و سوم
  آیا واقعا برخی از اعمال تمام گناهان را پاک میکند؟
  اعمال مستحب در ماه پر برکت ربیع الاول
  اعمال و دعاى روز مباهله چیست؟
  اعمال شب و روز غدیر
  اعمال شب قدر
  اعمال شب و روز اول ماه رجب
  تشابه اعمال داعش و امام زمان(عج) !
Big Grin معناي توحيد در ربوبيت تشريعي خداوند
  اعمال شب اول ماه رجب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان