امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نفت را ریالی بفروشید، نه دلاری‬ +جدول

#1
Heart 
عدم توجه به نقش تحریم ها در تحلیل دولت باعث شده است تا از راهبردهای اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها مسیر بی اثر شدن تحریم ها، در بسته خروج از رکود غفلت شود. به همین دلیل، به نظر می رسد که راهکارهای پیشنهادی دولت برای خروج از رکود در بلند مدت موثر نباشد.
به گزارش جهان به نقل از عیارآنلاین، در روزهای اخیر و پس از اظهارات رییس محترم جمهور مبنی بر خروج کشور از شرایط رکود اقتصادی در جریان سفر به مشهد مقدس ( ۱۵ شهریور ماه سال جاری) ، تحلیل های مختلفی در خصوص اینکه آیا واقعا کشور از شرایط رکود خارج شده است یا خیر، ارائه می شود. با توجه به اشراف دولت بر شاخص های اقتصاد کلان، پذیرش ادعای دولت مبنی بر عبور از رکود، اقدامی طبیعی است که به آرامش اقتصاد کشور کمک می کند. با این حال بررسی طرح دولت برای خروج از رکود که در قالب بسته خروج از رکود تورمی ارائه شد نشان می دهد به دلیل عدم توجه به برخی نکات کلیدی، این طرح نمی تواند به عنوان نقشه نهایی جهت خروج پایدار از رکود استفاده شود.

در بسته خروج از رکود دولت به این موضوع اشاره شده است که تحریم ها تاثیری در شرایط رکود تورمی اخیر نداشته است. در این خصوص باید توجه داشت که بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۱ رشد اقتصادی بدون نفت خام ۵٫۹ درصد بیشتر از رشد اقتصادی با نفت خام بوده است. به عبارت دیگر ۵٫۹ درصد از رشد منفی ۶٫۸ درصدی اقتصاد در سال ۹۱ به دلیل رشد ۳۷٫۴- درصدی بخش نفت بوده است.


نفت را ریالی بفروشید، نه دلاری‬ +جدول 1


این میزان از رشد منفی در بخش نفت قطعا حاصل کاهش تولید نفت خام بوده است. به علاوه به دلیل وابستگی بودجه کشور به درآمد های نفتی قطعا بخشی از رشد منفی در دیگر بخش های اقتصاد کشور نیز حاصل کاهش فعالیت های عمرانی وابسته به بودجه است. لذا می توان گفت بی اثر کردن تحریم ها قطعا در بروز شرایط رکود موثر بوده است.

عدم توجه به نقش تحریم ها در تحلیل دولت باعث شده است تا از راهبردهای اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها مسیر بی اثر شدن تحریم ها، در بسته خروج از رکود غفلت شود. همانطور که اشاره شد کاهش تولید و فروش نفت خام یکی از مهمترین عوامل بروز رکود تورمی است، لذا ارائه راهکارهایی که برای افزایش فروش نفت خام با توجه به تداوم تحریم ها، اقدامی جهت عبور از این شرایط خواهد بود. فروش ریالی نفت خام در بورس به عموم خریداران، یکی از مهمترین و بهترین ابزارها برای رسیدن به این هدف است. با استفاده از این روش علاوه بر اینکه نقدینگی موجود در جامعه جمع آوری می شود، دولت به درآمد ریالی حاصل از فروش نفت دسترسی خواهد داشت که می تواند بوسیله آن عملیات اجرایی پروژه های عمرانی خود را مجددا آغاز کند. این شیوه فروش همچنین باعث افزایش فروش نفت خام می شود زیرا خریداران خرد هم می توانند وارد بازار نفت شوند. در نتیجه این اقدام می تواند از شدت رشد منفی بخش نفت در اقتصاد بکاهد. ضروری است به این نکته اشاره شود که فروش نفت با استفاده از ارزهای محلی اقدامی است که دیگر کشورها مانند چین و روسیه نیز آن را دنبال می کنند. با این حال شاهدیم که به فروش ریالی نفت خام در بسته پیشنهادی دولت هیچ اشاره ای نشده است. این موضوع یکی از شواهدی است که نشان می دهد حتی با پذیرش ادعای دولت مبنی بر عبور از شرایط رکود، این وضعیت تداوم نخواهد داشت چرا که در طرح دولت برای عبور از رکود از عوامل اصلی بروز این وضعیت غفلت شده است و به تبع آن راهکارهای پیشنهادی نیز در بلند مدت موثر نخواهد بود.

لازم به ذکر است که عملیاتی شدن، تداوم و موفقیت فروش ریالی نفت خام در بورس نیازمند در نظر گرفتن برخی ملاحظات است که در یادداشت های آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
نفت را ریالی بفروشید، نه دلاری‬ +جدول 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مجلس نمایندگان آمریکا در آستانه تصویب بسته حمایتی ۳ تریلیون دلاری درباره کرونا
  اختراع سی دلاری ضد اختلال خواب
Heart تصمیم 450 میلیارد دلاری سنا برای کرونا
  تصویب طرح نیم تریلیون دلاری برای جبران خسارات کووید 19 در کنگره آمریکا
Heart جریمه ۸۶ میلیون دلاری بانک کره‌ای به خاطر مراودات مالی با ایران
  بسته 2 تریلیون دلاری کرونا/ آمریکا این همه پول را از کجا می‌آورد؟
  کاهش درآمد ۷۶ میلیارد دلاری ایرلاین‌های اروپایی
  بسته 2 تریلیون دلاری ترامپ برای نجات آمریکا از بحران کرونا
  بودجه 150 میلیارد دلاری بانک جهانی برای مقابله با کرونا
  کمک 100 میلیون دلاری نتفلیکس ب صنعت سرگرمی خسارت دیده از کرونا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان