امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اپل مک بوک ایر 13 اینچی مدل 2013

#1
Video 
مشخصات کلی:ابعاد 227 × 325 × 17 میلی متر, وزن 1.35 کیلوگرم
امکانات کلی:کارت خوان,وب کم,Wireless
پردازنده: Intel , 1.3 گیگاهرتز
حافظه: DDR3 ,حافظه رم 4 گیگابایت
گرافیک:سازنده Intel ,مدل HD Graphics 5000
صفحه نمایش: 13.3 اینچ, TFT LED-backlit LCD
باتری: 6 سلولی


نقد و بررسی لپ تاپ اپل مک بوک ایر 13 اینچی
نقاط قوت: میزان نگهداری شارژ بسیار بالا، سرعت بالای حافظۀ فلش، عملکرد بهتر کارت گرافیک، صفحه کلید و تاچ‌پد بی‌نظیر، صدای بلند اسپیکرها، وب‌کم فوق‌العاده
نقاط ضعف: رزولوشن پایین صفحه نمایش در مقایسه با رقبا، سر و صدای زیاد خنک کننده‌ها هنگام بازی، سنگین‌تر بودن دستگاه در مقایسه با آلترابوک‌های امروزی

نظر ما: مک‌بوک Air 13 که یکی از قدیمی‌ترین نوت‌بوک‌های قابل حمل تولید شده است که بدون باتری بزرگ توانایی نگهداری شارژ زیادی دارد. در این کلاسی قیمتی ما مک‌بوک Air را بهترین گزینۀ 13 اینچی موجود در بازار میدانیم.
مک‌بوک Air 13 که یکی از قدیمی‌ترین نوت‌بوک‌های قابل حمل تولید شده است که بدون باتری بزرگ توانایی نگهداری شارژ زیادی دارد. در این کلاسی قیمتی ما مک‌بوک Air را بهترین گزینۀ 13 اینچی موجود در بازار میدانیم.
نسل جدید مک‌بوک Air13 اینچی در مقایسه با نسل قبلی خود با اینکه امکانات بهتری ارائه می‌دهد اما در کمال تعجب مقداری ارزان قیمت‌تر هم هست. اپل مدعی است به لطف پردازشگر جدید اینتل به نام هاسوِل که باتری کمتری نیاز دارد میزان نگهداری شارژ Air در همان بدنۀ آلومینیومی به بیش از 5 ساعت افزایش پیدا می‌کند. ظاهر دستگاه و صفحه نمایش آن همانند گذشته مانده و خبری از صفحه نمایش بی نظیر رتینا نیست.
اما حافظۀ فلش سریع‌تر، گرافیک قدرتمند تر و وای فای جدید 802.11ac از پیشرفت‌هایی است که صورت گرفته. حال می‌خواهیم ببینیم که آیا این تکنولوژی‌های جدید Air 13 اینچی را به بهترین دستگاه در کلاس خود تبدیل می‌کند یا خیر.

«طراحی»

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[img=300.02x200.02]http://mandegar24.com/cache/fck_files/image/review_laptop_apple-macbook-air-13-inch-2013_01.jpg[/img]
از نظر طراحی مک‌بوک Air لپ‌تاپی کلاسیک و مدرن است. بدنۀ آلومینیومی آن که کیفیت ساخت بی نظیری دارد هنوز هم در میان رقبا می‌درخشد. افرادی که به دنبال مک‌بوک Air سبک‌تر، با رنگی متفاوت، جمع و جور تر یا ساخته شده از مواد جدیدتری هستند باید حداقل تا نسل بعدی آن دندان روی جگر بگذارند تا شاید اپل در ظاهر آن تغییری ایجاد کند.

همانند گذشتۀ بر روی لبۀ سمت چپ دستگاه ورودی پورت شارژ MegaSafe2، پورت USB 3.0، جک 5/3 میلی‌متری هدفون و دو حفرۀ بسیار کوچک میکروفون‌ها را می‌بینیم. و اما پورت Thunderbolt، یک پورت USB 3.0 دیگر و درگاه کارت حافظۀ SD بر روی لبۀ سمت راست قرار گرفته‌اند.

مک‌بوکAir اگرچه با وزن 36/1 کیلوگرمی و ابعادی 17×228×325 میلی‌متری بسیار سبک و باریک است اما در مقایسه با رقبای 13 اینچی خود به رژیم بیشتری نیاز دارد. وزن سونی Vaio Pro 13 با بدنه‌ای ساخته شده از فیبرکربن 1 کیلوگرم فراتر نرفته و ابعادی معادل 7/12×190×325 میلی‌متر دارد. ایسر Aspire S7 (با 2/1 کیلوگرم وزن و ابعادی 6/11×223×322 میلی‌متری) و سامسونگ ATIV Book 9 ( با ابعادی 13×218×314 میلی‌متری) نیز دیگر رقبای خوش هیکل تر از مک‌بوک Pro هستند.

«صفحه نمایش»

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[img=300.02x200.02]http://mandegar24.com/cache/fck_files/image/review_laptop_apple-macbook-air-13-inch-2013_02.jpg[/img]

مشخص نیست چرا اپل صفحه نمایش 13 اینچی مک‌بوک Air جدید را تغییری نداده. رزولوشن این صفحه نمایش همان 900×1440 پیکسل است که طبیعتاً این کیفیت توانایی رقابت با آلترابوک‌های تمام HD 1080×1920 پیکسلی امروزی را نخواهد داشت. کارشناسان بر این باورند که اپل به این دلیل از صفحه نمایش رتینای خود استفاده نکرده است که میزان مصرف باتری دستگاه زیاد نشود و هزینۀ تمام شدۀ آن هم پایین بماند. زیرا هدف اپل از طراحی Air تولید لپ‌تاپ قابل حملی ارزان قیمتی است که بتواند برای مدت زمان زیادی بدون شارژ کار کند. برای کاربرانی که کیفیت صفحه نمایش فاکتور بسیار مهمی است اپل مک‌بوک Pro 13 اینچی با صفحه نمایش رتینا و رزولوشن 1600×2560 پیکسل را پیشنهاد می‌کند.

علی رغم رزولوشن پایین صفحه نمایش کیفیت آن قابل قبول بود. رنگ‌های بسیار طبیعی و زنده، کنتراست و زاویۀ دید بالا از برجستگی‌های این صفحه نمایش است. هنگامی که ما تیزر فیلم «Man of Steel» که راسل کرو در آن بازی کرده را می‌دیدیم حرارت رنگ‌ها خوب بوده و شما می‌توانستید تمامی چین و چروک‌های لباس او را ببینید و بر خلاف بسیاری از آلترابوک‌های امروزی جزئیات تصویر در صحنه‌های تاریک از بین نمی‌روند.

میانگین نور صفحه نمایش Air lux 263 است که در مقایسه با میانگین آلترابوک‌های امروزی (lux 231) نتیجۀ بهتری است. مک‌بوک Air 13 اینچی توانست سونی Vaio Pro 13 (با lux 237) و ایسر Aspire S7 (با lux 215) را شکست دهد اما نتوانست از پس صفحه نمایش‌های بسیار روشن ATIV Book 9 (lux 284) و Kirabook (lux 281) بر بیاید.

«کیفیت صدا»

همانند دیگر نمونه‌های مک‌بوک اسپیکرهای آن در زیر صفحه کلید قرار گرفته‌اند. اسپیکرهایی که موسیقی متن فیلم «Man of Steel» و پیانوی غم انگیز آن را با صدایی بسیار با کیفیت و بلند پخش کرد و ما را تحت تأثیر خود قرار داد. همچنین آهنگ «Stay» از ریانا را اجرا کردیم که صدای خواننده حتی از اتاق هم خارج شد. صدای گیتار در آهنگ «Social Suicide» از گروه Bad Religon و صدای خوانندۀ آن یعنی گِرِگ گرافین به خوبی هر چه تمام شنیده می‌شد اما بعضی از ضربات درام ناپدید می‌شدند.

«صفحه کلید و تاچ‌پد»

در حالی که بسیاری از شرکت‌های سازندۀ آلترابوک هنوز هم درگیر صفحه کلید محصولات خود هستند اپل هنوز هم از صفحه کلید همیشگی خود استفاده می‌کند. کیفیت ساخت این صفحه کلید و چارچوب قرار گرفتن کلیدها به حدی خوب و مناسب بوده که هیچ نیازی به تغییر ندارد. ردیف بالایی کلیدهای پر کاربردی نظیر تنظیم نور صفحه نمایش، تنظیم صدا، Lunchpad و Mission Control را می‌بینیم. هر کلید به نور پس زمینه مجهز است که کاربر می‌توانید میزان این نورها را هم کم یا زیاد کند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[img=300.02x200.02]http://mandegar24.com/cache/fck_files/image/review_laptop_apple-macbook-air-13-inch-2013_03.jpg[/img]
تاچ‌پد 46×104 میلی‌متری با روکش شیشه‌ای مک‌بوک هم همانند صفحه کلید از دیگر برجستگی‌هایی است که نیازی به تغییر در آن احساس نمی‌شود. فرامین چند انگشتی نظیر زوم دو انگشتی، کشیدن دو انگش بر روی صفحه برای باز کردن Mission Control یا اسکرول کردن همگی بسیار نرم و روان هستند. هنگام تایپ دستان ما به هیچ عنوان به سطح این تاچ‌پد برخورد نکرده و مشکلی ایجاد نکرد.

«وب‌کم»
دوربین FaceTime با قابلیت ضبط تمام HD یکی از وب‌کم‌های با کیفیتی است که در هر شرایط نوری عملکرد بی نظیری را از خود نشان می‌دهد. هنگامی که ما با استفاده از Photo Booth در نور کم اتاق فیلم‌برداری کردیم نتیجۀ کار ترکیب بسیار خوبی از رنگ‌ها و دقت بالای تصاویر بود. صدای ضبط شده نیز واضح و رسا بوده و در صورت برقراری تماس ویدئویی با FaceTime یا Skype بدون شک از کار با آن لذت خواهید برد.

«حرارت»
پس از اجرای 15 دقیقه‌ای فیلمی در Hulu، دمای تاچ‌پد مک‌بوک Air به 25 درجه، دمای فاصلۀ بین کلیدهای H و G به 29 درجه و دمای زیر دستگاه به 30 درجه سانتی‌گراد رسید که تمام نتایج از میانگین 95 درجه‌ای که ما آن را آزار دهنده تلقی می‌کنیم کمتر بود.

پس از آن به سراغ تست 15 دقیقه‌ای بازی «World of Warcraft» رفتیم. در این آزمایش دمای تاچ‌پد همان 25 درجه، دمای فاصلۀ بین کلیدهای G و H به 32 درجه و دمای زیر دستگاه به 5/34 درجه سانتی‌گراد رسید که نتیجۀ بدی نیست. اما در زیر Air و جایی در نزدیکی ورودی آداپتور شارژ دمای دستگاه به 38 درجه سانتی‌گراد رسید . که جای تعجب داشت.

«عملکرد»

اپل به آخرین نسل پردازشگرهای اینتل یعنی Haswell ULT با فرکانس 3/1 گیگاهرتز، 4 گیگابایت RAM و حافظۀ فلش جدید مجهز شده است. اگرچه به نظر می‌آید فرکانس 8/1 گیگاهرتزی نسل قبلی قوی‌تر بود اما هاسول از همین فرکانس 3/1 گیگاهرتزی بیشتر کار می‌کشد. مک‌بوک Air به لطف حافظۀ فلش جدید 45 در صد سریع‌تر و به خاطر گرافیک اینتل HD 5000 40 درصد از نظر گرافیکی عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[img=300.02x200.02]http://mandegar24.com/cache/fck_files/image/review_laptop_apple-macbook-air-13-inch-2013_04.jpg[/img]
مک‌بوک Air جدید برای بالا آوردن سیستم عامل خود یعنی شیر کوهی فقط به 10 ثانیه زمان نیاز دارد که در مقایسه با نسل قبلی خود 2 ثانیه سریع‌تر است. روشن شدن صفحه نمایش از حالت آماده به کار در نسل گذشته 2 ثانیه زمان می‌برد که در Air 2013 این زمان 2 ثانیه کاهش یافته و این یعنی به محض باز کردن درپوش مک‌بوک می‌توانید با آن کارکنید.

یکی دیگر از برجستگی‌های این دستگاه سرعت انتقال دادۀ بسیار بالا به لطف حافظۀ فلش است. ‌Air می‌تواند در عرض 21 ثانیه فایلی به حجم 97/4 گیگابایت را کپی کرده و به عبارتی دیگر به سرعت 4/242 مگابایت بر ثانیه دست پیدا کند. سرعت Air در مقایسه با نسل قبلی، 83 مگابایت بر ثانیه افزایش داشته و توانست دو رقیب خود یعنی سامسونگ ATIV Book 9 (با سرعت 154 مگابایت بر ثانیه) و Kirabook ( با سرعت 221 مگابایت بر ثانیه) را شکست دهد. اما این حافظۀ توانایی رقابت با حافظۀ SSD دوقلوی ایسر Aspire S7 با سرعت انتقال دادۀ 318 مگابایت بر ثانیه و حافظۀ PCI مخصوص سونی Vaio Pro 13 با سرعت 392 مگابایت بر ثانیه را ندارد.

در تست Geekbench مک‌بوک Air توانست امتیاز 769/6 را بدست بیاورد. این نتیجه در مقایسه با امتیاز 970/5 میانگین آلترابوک‌های امروزی بسیار بهتر بوده و مقداری از امتیاز 539/6 واحدی نسل گذشتۀ خود جلوتر است.
نسل جدید مک‌بوک Pro 13 اینچی با صفحه نمایش رتینا در این آزمایش امتیاز 760/6 را کسب کرد اما هنوز هم برخی از آلترابوک‌های ویندوز هشتی سریع‌تر هستند. نوت‌بوک Dell XPS 13 با امتیاز 822/6 و ایسر Aspire S7 با امتیاز 824/6 عملکردی بهتر از Air از خود نشان دادند. اما سونی Vaio Pro 13 با امتیاز 507/5 و سامسونگ ATIV Book 9 با امتیاز 187/5 بر خلاف انتظار ما عمل کردند.

ما پردازشگر هر دستگاه را توسط آزمایش Cinebench هم به چالش کشیدیم. Air توانست 3/2 واحد امتیازی بهتر از سونی Vaio Pro 13 و میانگین کلاس خود از آن خود کند. Kirabook به لطف پردازشگر Core i7 با فرکانس 2 گیگاهرتزی خود توانست 3 واحد امتیاز بهتری را بدست بیاورد.

برای آزمایش عملکرد Air در شرایط واقعی ما با استفاده از OpenOffice 20 هزار نام و آدرس را یا یکدیگر تطابق دادیم. این دستگاه توانست در زمان 5 دقیقه و 36 ثانیه این کار را انجام دهد که در مقایسه با میانگین 6 دقیقه و 26 ثانیه‌ای کلاس و زمان 6 دقیقه و 42 ثانیه‌ای نسل قبلی خود حدود 1 دقیقه عملکرد سریع‌تری را از خود نشان داد. اما بسیاری از آلترابوک‌های ویندوز هشتی که ما در بالا به آنان اشاره کردیم زمانی کمتر از 5 دقیقه و 15 ثانیه را بدست آوردند.

«گرافیک»

Air به عنوان یکی از پیشگامان سبک‌ترین و جمع‌ و جور‌ترین آلترابوک‌های به گرافیک اینتل HD 5000 مجهز شده که گفته می‌شود در مقایسه با نسل قبلی 40 درصد عملکرد بهتری دارد. حال می‌خواهیم ببینیم نتایج آزمایش‌های ما هم نظری مشابه دارند یا خیر.
در قسمت OpenGL آزمایش Cinebench مک‌بوک Air توانست به سرعت 21 فریم بر ثانیه دست پیدا کند که در مقایسه با نسل قبلی خود (10 فریم بر ثانیه) دو برابر عملکرد بهتری دارد. میانگین آلترابوک‌های امروزی در این آزمایش حدود 15 فریم بر ثانیه است که دیگر رقبای اپل نظیر سونی Vaio Pro 13 (با 12 فریم بر ثانیه) و Kirabook (با 17 فریم بر ثانیه) توانایی رقابت با آن را ندارند.

مک‌بوک Air در اجرای بازی بر خلاف انتظارها ظاهر شد. همانند گذشته ما بازی «World of Warcraft» را برای این آزمایش اجرا کردیم. اپل در رزولوشن 812×1300 پیکسل توانست با سرعت باورنکردنی 6/44 فریم بر ثانیه بازی را با کیفیت خوب اجرا کرده و با بالا بردن تمامی تنظیمات گرافیکی به حداکثر این سرعت به 2/27 فریم بر ثانیه کاهش یافت.

این نتایج در مقایسه با Vaio Pro 30 فریم بر ثانیه‌ای در رزولوشن 1024×1280 پیکسل و ATIV Book 9 و XPS 13 33 فریم بر ثانیه‌ای در رزولوشن 768×1366 پیکسل بسیار بهتر بود.
هنگامی که ما رزولوشن Air را به 900×1440 پیکسل افزایش دادیم با تنظیمات گرافیکی خوب به سرعت 42 فریم بر ثانیه دست پیدا کرد. اگر با این رزولوشن تنظیمات را به حداکثر نقطۀ ممکن برسانیم نتیجۀ کار 26 فریم بر ثانیه می‌شود.

«میزان نگهداری شارژ»

یکی از اصلی‌ترین برجستگی‌های پردازشگر جدید اینتل یعنی هاسول میزان مصرف انرژی بسیار کم آن می‌باشد. در آزمایش تست باتری که با وای فای روشن به وب گردی می‌پردازیم، مک‌بوک Air توانست تا زمان فوق‌العادۀ 10 ساعت و 53 دقیقه دوام بیاورد. در دفتر کار که ما اکثر نوت‌بوک‌ها را آنجا آزمایش می‌کنیم در کمال تعجب این زمان به 11 ساعت و 40 دقیقه هم رسید. ای نتیجه تقریباً دو برابر میانگین (5 ساعت و 56 دقیقه) چیزی است که از آلترابوک‌های امروزی می‌بینیم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[img=300.02x200.02]http://mandegar24.com/cache/fck_files/image/review_laptop_apple-macbook-air-13-inch-2013_05.jpg[/img]
دیگر آلترابوک‌های 13 اینچی سبک میزان نگهداری شارژی نزدیک به Air را هم ندارند. برای مثالXPS 13، ATIV Book 9 و Acer Aspire S7 هر سه زیر 6 ساعت شارژ نگه می‌دارند. با اضافه کردن باتری به ایسر می‌توان این زمان را به 9 ساعت و 17 دقیقه هم رساند اما بازهم به مک‌بوک نمی‌رسد. سونی Vaio Pro در حالت استاندارد 7 ساعت و 20 دقیقه شارژ نگه می‌دارد که با اضافه کردن باتری می‌توان این زمان را به 14 ساعت و 38 دقیقه رساند که به نظر تنها رقیب اپل می‌آید.

برای اینکه باتری Air را بیشتر به چالش بکشیم به جای نور صفحه نمایش 40 درصدی میزان آن را به 100 درصد افزایش داده و آزمایش را مجدداً اجرا کردیم که اپل توانست زمان 6 ساعت و 29 دقیقه را بدست آورد که حدود 30 دقیقه از دیگر آلترابوک‌ها با نور 40 درصدی بیشتر است.


«نرم‌افزارها»

سیستم عامل شیر کوهی اپل که بر روی مک‌بوک Air 13 اینچی دیده می‌شود به امکاناتی نظیر مرکز نوتیفیکیشن، iCloud پیشرفته‌تر، قابلیت به اشتراک گذاری ساده‌تر داده در فیسبوک و توئیتر از طریق برنامه‌های مختلف مجهز شده است.
پاییز سال گذشته اپل سیستم عامل جدید خود به نام Mavericks را معرفی کرد. سیستم عاملی که علاوه بر امکانات جدید به Maps و iBooks هم مجهز شده است. در این سیستم عامل کاربر می‌تواند هر گونه فایلی را نشانه گذاری کند تا دسته بندی و یافتن آنان راحت‌تر شود. Mavericks به تکنولوژی‌های بسیاری مجهز شده تا حد امکان مصرف انرژی را کاهش دهد و از آن انتظار میزان نگهداری شارژ بسیار بالایی را داریم.

مک‌بوک Air به گروه برنامه‌های بسیار کاربردی iLife (که شامل iMovie، iPhoto و GarageBand می‌شود) مجهز شده. از دیگر برنامه‌های کاربردی اپل می‌توان به FaceTime، Mail و فروشگاه Mac Store اشاره کرد.

مک‌بوک Air با یک سال ضمانت‌نامۀ محدود و 3 سال خدمات پس از فروش عرضه می‌شود. کاربران می‌توانند از طریق تلفن یا نمایندگی‌های مشاوره‌ای اپل به نام Genius Bar مشکلات خود را مطرح و حل کنند. اپل در تحقیقات انجام شده در زمینۀ خدمات پس از فروش به عنوان برترین برند انتخاب شد.

«پیکر بندی»

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[img=300.02x200.02]http://mandegar24.com/cache/fck_files/image/review_laptop_apple-macbook-air-13-inch-2013_06.jpg[/img]
اپل مک‌بوک Air 13 اینچی با توجه به سلایق مشتریان در چند نسخه عرضه می‌شود. مدل پایه با پردازشگر 5 هسته‌ای هاسول و فرکانس 3/1 گیگاهرتز، 4 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظۀ فلش عرضه می‌شود که با پرداخت هزینه‌ای بیشتر می‌توان آن را به 256 گیگابایت هم رساند.

اپل برای افرادی که به دنبال نوت‌بوکی قدرتمندتر هستند نمونه‌ای مجهز به پردازشگر 7 هسته‌ای با فرکانس 7/1 گیگاهرتز و 8 گیگابایت RAM را نیز در صورت سفارش تولید می‌کند. این دستگاه با درگاه‌های زیادی نظیر Ethernet، VGA، DVI و دیگر پورت‌های مربوط به صفحه نمایش مجهز است.

«جمع بندی»

مک‌بوک Air 13 اینچی با طراحی مناسب، وزن کم، میزان نگهداری شارژ بسیار بالا، حافظۀ فلش جدید و گرافیک پیشرفته‌تر یکی از پیشگامان آلترابوک‌های امروزی به شما می‌رود. تنها کمبودی که در آن دیده می‌شود نبود صفحه نمایشی با کیفیت‌تر نظیر رتینا است. البته لازم به ذکر است که این صفحه نمایش هم هنوز قابلیت رقابت با رقبا را دارد.

مک‌بوک Air رقبای 13 اینچی ویندوز هشتی بسیاری دارد که عموماً سبک‌تر و باریک‌تر بوده و برخی به صفحه نمایش لمسی هم مجهز هستند اما هیچ‌کدام توانایی نگهداری شارژی به اندازۀ Air را ندارند. مک‌بوک Pro 13 اینچی اگرچه به صفحه نمایش بسیار با کیفیت رتینا و پردازشگری بهتر مجهز است اما برای خرید آن باید مبلغ زیادی را پرداخت کرد. روی هم رفته Air 13 اینچی یکی از آلترابوک‌های موفق امروزی که نصب به دیگر محصولات اپل قیمت معقول‌تری دارد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان