امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چوب حراج به اعضای بدن برای درمان پدر!

#1
سرویس جامعه شفاف: مات و مبهوت تلویزیون است گویی خودش را در همان جزیره گنجی می بیند که جعبه کوچک جادویی برایش نمایش می دهند. چهره اش را گاهی درهم می کند و گاهی لبخند روی لبانتش نقش می بندد. گاهی از ترس خودش را به عقب می کشد و پشت بالشی که در آغوش کشیده است پنهان می کند. من گوشه اتاق ایستاده ام و به جای جعبه جادویی محو تماشای او هستم. وقتی فیلم به پایان می رسد تازه متوجه من می شود. جلو می روم و از او می پرسم: اگر جای جیم بودی و در جزیره گنج صندوقی پیدا می کردی، دلت می خواست داخل آن چه می یافتی؟ بدون معطلی پاسخ می دهد: سلامتی. یه قلب سالم.

جای هیچ تعجب نیست که کودکی که در چنین سنی درد می کشد و روی تخت بیمارستان ساعتش را سپری می کند، چنین چیزی را از درون یک صندوق گنج بخواهد.

گاهی کودکان هم حرف های بزرگ می زنند، به خصوص اگر شرایط زندگی بزرگترشان کرده باشد. حرف های بزرگی که آنقدر بزرگ است که بزرگی ما آدم بزرگ ها را زیر سوال می برند.

آری به راستی که سلامتی ارزشمند ترین گنج ما انسان هاست. به خصوص این روزها که نه تنها برای بازگرداندن سلامتی بلکه برای پیشگیری از بیماری نیز باید هزینه های بالایی پرداخت.

آمار بیماران خاص در ایران

بر طبق آماری که نظام ثبت سرطان در ایران منتشر کرده است،سرطان بعد از بيماريهاي قلبي عروقي دومين عامل شايع مرگ و مير در كشورهاي توسعه يافته و سومين عامل مرگ در كشورهاي كمتر توسعه يافته است و بتنهايي بيش از بيماريهاي سل، ايدز و مالاريا افراد را بكام مرگ ميكشاند بطوريكه در صورت عدم مداخله جهت پيشگيري از بروز آن در 10سال آينده شاهد مرگ بيش از 85 ميليون نفر در جهان خواهيم بود.

بنابر پيش بيني سازمان جهاني بهداشت بروز سرطان در ايران در سال 2020 به 85653 مورد در كل جمعيت و ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان به 62897 مورد خواهد رسيد. در دنیا هم اوضاع همین است چراکه سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2014 خود هشدار داده موج سرطان در راه است و شمار مبتلایان به سرطان در دنیا تا سال 2035 به سالانه 24 میلیون نفر خواهد رسید.

علاوه بر افزایش شمار مبتلایان به بیماری سرطان، روزانه در ایران برشمار مبتلایان به بیمارای هایی نظیر ام اس، تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن کلیه، دیالیز، هپاتیت و ... افزوده می شود.

هزینه های درمان سر به فلک می کشد

فرقی نمی کند که دندان درد داشته باشی یا دردی دیگر، از ویزیت یک دندانپزشک گرفته تا داروهای شیمی درمانی، دیالیز و ام اس و ... که گاهی برای یافتنش باید ناصرخسرو را زیر پا بگذاری، مخارج زیادی را باید متحمل شوی چه برسد به این که اگر نیازمند پیوند عضو باشی. اگر پای درد و دل بیماران خاص و خانواده های آنان بنشینی تازه آن وقت خواهی فهمید که سلامتی یعنی چه؟!

قلب یکی از همین عضوهایی است که ما ایرانیان را به کام مرگ می برد. در ایران بیش از 70 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری قلب و عروق اتفاق می افتد. بر طبق آماری که رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 91 از تعداد افراد حاضر در صف پیوند قلب و کبد داده است، 500 نفر را در لیست انتظار پیوند قلب و یک‌هزار و 500 نفر در کشور در لیست انتظار کبد اعلام کرده است.

شاید حضور 500 نفر در لیست انتظار پیوند قلب در مقابل سایر بیماری های قلب و عروق تعداد زیادی نباشد ولی از همین تعداد نیز افرادی هستند که در همین صف انتظار جان می دهند. به همین خاطر بیشتر افرادی که در صف پیوند اعضا باقی می مانند به فکر خرید آن می افتند و همین خرید عضو پیوندی هزینه بیشتری را بر هزینه درمان می افزاید.

از هزینه خرید یک کبد یا کلیه یا سایر اعضای پیوندی آمار دقیقی وجود ندارد. اما حداکثر میزانی که برای خرید یک کلیه به فروشنده آن داده می شود تا سقف 10میلیون تومان است. اما سایر هزینه های درمان به صورت آزاد از اکوی 200 تومانی گرفته تا جراحی درچه های قلب 20 یا 30 میلیون تومانی و هزینه های بستری شدن تا ترخیص شاید بالغ بر 50 میلیون هزینه را در بر داشته باشد.

یکی از بیماران قلبی در گفتگو با سایت شفاف می گوید: هزینه های عمل باز قلب بدون بیمه در بیمارستان بقیه الله، یک سال پیش حدود 55 میلیون تومان شده است.

بیماری دیگر که در بیمارستان شهید رجایی بستری است و عمل جراحی قلب باز انجام داده است، به خبرنگار شفاف می گوید تا به الان حدود 5 میلیون بابت هزینه عمل و دارو پرداخت کرده ام و هنوز مشخص نیست که در هنگام ترخیص چقدر باید بابت تخت بپردازم.

دولت یازدهم و بهبود وضعیت درمان

با آغاز به کار دولت یازدهم و کابینه جدیدش، اقدامات بی شماری در جهت کاهش هزینه های درمان انجام گرفته است، از اختصاص داروهای رایگان به بیماران خاص تا اختصاص بیمه دولتی به کسانی که فاقد بیمه بوده اند. بر طبق اساس نامه این بیمه دولت 90 درصد از هزینه های درمان را متقبل می شود و فرد تنها 10 درصد هزینه درمان را می پردازد.

شاید اختصاص بیمه سلامت به افراد فاقد بیمه یکی از بهترین اقدامات دولت در زمینه سلامت و کاهش هزینه های درمان باشد ولی با این وجود هزینه های درمان آنچنان بالا است که فردی که از توان مالی خوبی برخوردار نیست باز هم قادر به درمان بیماری نخواهد بود.

فروش کلیه برای درمان پدر

اگرچه هزینه های درمان با بیمه سلامت کاهش یافته است ولی هنوز هم افرادی هستند که پول پرداخت همان 10 درصد هزینه را هم نداشته باشند.

رضا دانشجوی 29 ساله ای است که در دولت آباد اصفهان زندگی می کند. او یکی از کسانی است که به دلیل وضع نابسامان اقتصادی داوطلب فروش کلیه خود است.

رضا در گفتگو با خبرنگار شفاف می گوید: پدر و مادرم برای من ارزشمندترین گوهر زندگیم هستند. من برای درمان پدرم جانم را هم می دهم، یک کلیه که در مقابل آن هیچ است. پدر و مادرم از فروش کلیه ام خبر ندارند ولی من به خاطر درمان کبد پدرم ناچار به این کار هستم. درآمد خوبی ندارم، هم کار می کنم هم درس می خوانم. هم هزینه های زندگیمان را می پردازم و هم هزینه های تحصیلم را. امیدوار بودم که کلیه ام را به قیمت خوب بخرند ولی بیشترین قیمتی که پیشنهاد شده است 6 یا 7 میلیون بوده است. در صورتی که برای خرید کبد و هزینه درمان و بستری شدن پدرم بیش از اینها نیاز دارم.

یادداشتی برای رئیس جمهور

البته رضا تنها کسی نیست که کلیه هایش را برای درمان پدرش می فروشد. در ایران همانند رضا بسیارند. افرادی که برای درمان عزیزانشان از خود می گذرند تا آنها را خندان ببینند. اگرچه در این بین افراد دلالان و خلافکاران نیز دیده می شوند. اما به هر حال نمونه هایی مانند رضا نیز کم نیستند.

در مصاحبه ی کوتاهی که با رضا داشتیم از او خواستیم که با رئیس جمهور خود صحبت کند اما رضا گفت که فقط از خدا یاری می خواهد و نه بشرش. اما ما وظیفه خود دانستیم که از جانب رضاهای نوعی کمی با رئیس جمهور صحبت کنیم.

آقای رئیس جمهور، اگرچه یک سال از حضور شما و اعضای کابینه می گذرد و شاید این زمان برای قضاوت مناسب نباشد اما لازم به ذکر است که چند مورد را با شما در میان گذاشت.

در درجه اول باید از شما برای انتخاب آقای سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و تحویلی که در نظام سلامت ایجاد کرده است تشکر کرد. شاید به صراحت می توان گفت که آقای قاضی زاده هاشمی تنها وزیری باشد که عموم مردم از عمل کرد آن راضی هستند، اجرایی شدن بیمه سلامت بار مالی هزینه های درمانی را به مراتب کاهش داده است و ما از این بابت بسیار خوشنودیم. اما در درجه دوم باز هم مشکلات بیشماری بر سر راه بیماران و خانواده های آنان وجود دارد. بیمارانی که برای درمان، نیازمند عضو هستند و چه بسیار خانواده هایی که برای خرید عضو پیوندی از اعضای بدن خود نیز مایه می گذارند. چه بسیار رضاهایی که خرج خرید کبد را برای درمان پدر یا مادر یا فرزندشان ندارند و تنها راه چاره را در فروش اعضای خود می بینند. چه بسیار افرادی که برای خرید داروهای کمیاب برای کاستن درد از بدن عزیزشان از همه چیز خود می گذرند حتی از کلیه هایشان.

اگرچه شاید حرف رضا درست باشد و فقط باید چشم امید به درگاه خدا داشت ولی از شما به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان منتخب مردم، تنها یک خواسته می توان داشت و آن این است که به این مشکلات ورود کنید و بودجه بیشتری را به سلامت مردم و درمان بیماران خاص اختصاص دهید.
پاسخ
 سپاس شده توسط جیگیل ، mahru ، Modern Thinking
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بهترین روش ها برای درمان درد را نام ببرید؟
  جک جدییییییییییییید حراج کردم
Shocked حکیم و درمان دختر نامحرم...
  دخملایی که اعصاب ندارن ببینن بلکه درمان بشن!!
  شخصیت اعضای دابل اس ازدیدگاه خودشون و طرفداراشون
  یک صابون می تواند مشکل پوستی تان را درمان کند؟
  اثکل واقعی چیست+عکس و اعضای دیگر خوانواده
  عکسی برای همه به همراه سپاس برای همه ی شرکتکنندگان
  اعضای این خانواده همگی باربی هستند+عکس(نبینید از کف رفته!)
  اثکل واقعی چیست+عکس و اعضای دیگر خوانواده

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان