06-01-2012، 16:25
از مشكلاتي كه دركار توربو شارژر وجود دارد افزايش دما كه خود باعث كندي در كار توربو شارژر مي شود و براي جلو گيري از اين امر از اينتر كولر كه يك خنك كننده براي كاهش دماي هواي فشرده مي باشد بهره گرفته مي شود از مزايايي ديگر آن علاوه بر خنك كردن هواي ورودي پايين آوردن بار حرارتي موتور و همچنين كاهش دماي گازهاي خروجي از اگزوز بوده كه در مصرف سوخت كمك بسزايي مي كند .
در توربو شارژرها پره هاي متحركي وجود دارند كه به نياز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام مي دهند كه در موتورهاي كه مجهز به ECUهستند اين امر توسط سوپاپهاي مغناطيسي كنترل مي شوند و فرمان مي گيرند از اين رو با پايين بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته مي شوند از مزايايي اين مكانيزم توليد گشتاور بالادر سرعتهاي پايين موتور و كاهش مصرف سوخت اشاره كرد .
****شارژر با توربو شارژر تفاوت مي كند و طرز كارشان با يكديگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از گاز هاي خروجي كار مي كند ولي ****شارژر به صورت مكانيكي با توسط تسمه يا زنجير از ميل لنگ مستقيم نيرو مي گيرد كه با وجود اين امر با فشردن پدال گاز ****شارژر ها در موتورهاي احتراق داخل توسط تسمه به حركت در مي آيند .
كوپلينگ ****شارژر هم مي تواند ثايت و هم از طريق كلاچ فراهم مي شود ****شارژر روتس دو روتر دارد و هر روتر دو يا سه بر آمدگي دارد كه يا به حالت صاف يا حلزوني شكل مي باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگير شده و به وسيله تسمه يا زنجير از موتور نيروي حركتي مي گيرند كه به علت كوچك بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر ****شارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور مي شود استفاده از ****شارژر زماني كه موتور در زير بار كامل قرار دارد باعث كاهش توان موتور مي شود كه براي بر طرف كردن اين مشكل در اكثر ****شارژرها از يك كلاچ الكترونيكي بهره گرفته مي شود كه هماهنگ با فشار وارده به موتور حركت كند .
در كل توربو شارژرها و ****شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجي موتور و بالابردن گشتاور آنها در مصرف بنزين و يا سوخت تاثير مثبتي گذاشته واز فشار بالابر روي موتور نيز كاهش مي دهد كه خود اين امر باعث پايين آمدن فرسودگي و عمر طولاني تر اجزاي آن مي شود البته نا گفته نماند كه نصب و راه اندازي توربوشارژر و ****شارژر نياز به علم بالا دارد و اگر در غير زمانهايي كه خود سازندگان اقدام به اين امر مي كنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با ماركهاي متفرقهاين كار را انجام دهيم با مشكلات فرواني و چه بسا خطر ساز مواجه مي شويم .
در توربو شارژرها پره هاي متحركي وجود دارند كه به نياز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام مي دهند كه در موتورهاي كه مجهز به ECUهستند اين امر توسط سوپاپهاي مغناطيسي كنترل مي شوند و فرمان مي گيرند از اين رو با پايين بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته مي شوند از مزايايي اين مكانيزم توليد گشتاور بالادر سرعتهاي پايين موتور و كاهش مصرف سوخت اشاره كرد .
****شارژر با توربو شارژر تفاوت مي كند و طرز كارشان با يكديگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از گاز هاي خروجي كار مي كند ولي ****شارژر به صورت مكانيكي با توسط تسمه يا زنجير از ميل لنگ مستقيم نيرو مي گيرد كه با وجود اين امر با فشردن پدال گاز ****شارژر ها در موتورهاي احتراق داخل توسط تسمه به حركت در مي آيند .
كوپلينگ ****شارژر هم مي تواند ثايت و هم از طريق كلاچ فراهم مي شود ****شارژر روتس دو روتر دارد و هر روتر دو يا سه بر آمدگي دارد كه يا به حالت صاف يا حلزوني شكل مي باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگير شده و به وسيله تسمه يا زنجير از موتور نيروي حركتي مي گيرند كه به علت كوچك بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر ****شارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور مي شود استفاده از ****شارژر زماني كه موتور در زير بار كامل قرار دارد باعث كاهش توان موتور مي شود كه براي بر طرف كردن اين مشكل در اكثر ****شارژرها از يك كلاچ الكترونيكي بهره گرفته مي شود كه هماهنگ با فشار وارده به موتور حركت كند .
در كل توربو شارژرها و ****شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجي موتور و بالابردن گشتاور آنها در مصرف بنزين و يا سوخت تاثير مثبتي گذاشته واز فشار بالابر روي موتور نيز كاهش مي دهد كه خود اين امر باعث پايين آمدن فرسودگي و عمر طولاني تر اجزاي آن مي شود البته نا گفته نماند كه نصب و راه اندازي توربوشارژر و ****شارژر نياز به علم بالا دارد و اگر در غير زمانهايي كه خود سازندگان اقدام به اين امر مي كنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با ماركهاي متفرقهاين كار را انجام دهيم با مشكلات فرواني و چه بسا خطر ساز مواجه مي شويم .