امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کودتای کمونیست ها ‌در افغانستان

#1
33سال پیش در روز 27 آوریل سال 1978 میلادی یک گروه از افسران طرفدار شوروی با کمک ماموران ک .گ .ب ، سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی ، در کابل دست به کودتا می زنند و به شیوه ای خشونت بار به حکومت ژنرال محمد داوود خاتمه می دهند.


ژنرال محمد داوود 5 سال قبل از این رژیم سلطنتی محمدظاهر شاه پسر عمویش را سرنگون کرده و در افغانستان رژیم جمهوری برقرار کرده بود.

او تلاش کرد فاصله برابری با ایالات متحده و اتحاد شوروی را حفظ کرده و از یک سیاست عدم تعهد پیروی کند اما این سیاست ژنرال محمد داوود به مذاق لئونید برژنف ، رهبر شوروی خوش نیامد.

حکومت شوروی که مانند سلف خود حکومت تزاری آرزوی دستیابی به آب های گرم را داشت با طرح یک کودتا در افغانستان تلاش کرد این کشور را تحت سلطه خود درآورده و خود را به آب های گرم اقیانوس هند نزدیک کند.

ژنرال محمد داوود و 3 هزار نفر دیگر در جریان کودتای افسران طرفدار شوروی به طرز فجیعی به قتل رسیدند.

نورمحمد تره کی فاتح کودتای آوریل کشورش را یک جمهوری خلقی اعلام کرده و به صورت یکی از اقمار شوروی درآورد.

نورمحمد تره کی هر چیزی را که می توانست تحت مالکیت دولت درآورد و تلاش کرد به زور و توسل به سرکوب روحانیان و روستاییان ، سنت ها و رسوم کهن افغانستان را تغییر دهد.

این مساله موجب قیام افغان ها شد و مجاهدین افغانی مبارزه با حکومت تره کی را آغاز کردند.چند هزار سرباز روس مخفیانه برای حفاظت از رژیم پوشالی او وارد افغانستان شدند.

در روز 16 سپتامبر سال 1979 میلادی ، حفیظ الله امین ، نخست وزیر تره کی که از نفوذ بی اندازه شوروی بیمناک شده بود ، تره کی را خفه کرد و خود قدرت را به دست گرفت.

مسکو به جنب و جوش درآمد.برژنف به ستاد ارتش سرخ شوروی دستور مداخله نظامی داد.

در روز 24 دسامبر سال 1979 میلادی ارتش شوروی از این موقعیت که غربی ها مشغول تدارک جشن کریسمس هستند استفاده کرده و هواپیماهای شوروی هزاران سرباز را در فرودگاه کابل پیاده کردند و از زمین نیز هزاران سرباز دیگر شوروی وارد خاک افغانستان شدند.

حفیظ الله امین کشته شد و ببرک کارمل ، یک کمونیست تسلیم محض شوروی جانشین او شد.

مداخله نظامی شوروی در افغانستان به یک فاجعه برای ارتش شوروی مبدل گردید و تعداد سربازان این کشور در افغانستان به 150 هزار نفر بالغ شد.اما علی رغم کشتار دستکم یک میلیون افغان آنها نتوانستند در مقابل مجاهدان افغان پیروز شوند.

هنگامی که ارتش شوروی در 15 فوریه سال 1989 میلادی با خفت از افغانستان عقب نشینی کرد ، یک ویرانه از خود برجا گذاشت.پس از پیروزی مجاهدان افغان میان جناح ها و گروه های مختلف نبردهای سهمگینی درگرفت و رنج و آلام مردم افغانستان ادامه یافت.

تا اینکه در سال 1994 میلادی یک گروه از طلبه های بنیادگرا تحت نام «طالبان» که ساخته و پرداخته سرویس های جاسوسی پاکستان و آمریکا بودند ، ظهور کرده و در مدت کوتاهی بخش اعظم سرزمین افغانستان را اشغال کردند. آنها دست به سرکوب و کشتار اقوام مختلف افغان از جمله هزاره ها در بامیان، تاجیک ها ، ازبک ها ... و حتی پشتون هایی که با آنها مخالف بودند، زدند.

تنها فرمانده احمدشاه مسعود بود که با نیروهایش در دره پنجشیر به مقاومت در مقابل طالبان ادامه داد.

اما در روز 9 سپتامبر سال 2001 میلادی احمدشاه مسعود ملقب به شیر پنجشیر در یک توطئه شبکه تروریستی القاعده کشته شد.دو روز بعد حملات 11 سپتامبر 2001 به آمریکا توسط شبکه القاعده صورت گرفت.

آمریکا برای مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و حکومت طالبان ساقط شد.هنوز نیروهای آمریکایی و بین المللی در افغانستان حضور دارند و هنوز به قول خود به مبارزه با تروریسم ادامه می دهند اما آرامش در افغانستان برقرار نشده است.

آمریکایی ها هنوز نتوانستند به اسامه بن لادن رهبر القاعده و ملاعمر رهبر طالبان دست یابند و کماکان رنج و آلام مردم افغانستان ادامه دارد.

به این ترتیب ، در روز 27 آوریل سال 1978 میلادی یک گروه از افسران طرفدار شوروی به رهبری نورمحمد تره کی و با کمک ماموران ک. گ .ب در کابل علیه حکومت محمد داوود دست به کودتا می زنند و حکومت جمهوری خلقی افغانستان را به عنوان یکی از اقمار شوروی تاسیس می کنند.

این سرآغاز رنج و محنت مردم مظلوم افغانستان بود ، میلیون ها نفر از آنها به کشورهای همسایه پناهنده شدند و دستکم 1.5 تا 2 میلیون نفر آنها در جریان جنگ با رژیم کمونیستی ، جنگ با نیروهای شوروی ، جنگ جناح های مختلف مجاهدان ، در جریان حکومت طالبان و حمله نظامی آمریکا به افغانستان کشته شدند ، بی آنکه بخواهیم تعداد معلولان جنگی را محاسبه کنیم.

هنوز هم مردم افغانستان کشته می شوند ، گویی آلام آنها پایانی ندارد.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://researcher123.persianblog.ir/post/149/
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
آگهی
#2
البته کمونیست های افغان در مقابل امریکایی ها وطالبان می جنگیدند ودر زمان کومت خلق زندگیشون بهتر بود بعدش از بیچارگی مجبور میشن به کشور ما مهاجرت کنن برای کار.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
"دختر و افسر مرزی"

کودتای کمونیست ها ‌در افغانستان 1
((...زنده باد صلح بین المللی,مرگ بر جنگ افروزان...))
استالین_آخرین سخنرانی سال 1952
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط فلانی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کودتای نوژه چگونه لو رفت؟
Smile کودتای رضاخان؛ علت ها و روندها
  باند اشرف در کودتای 28 مرداد!
  کودتای مارک دار
  اعتراف سیا به انجام کودتای 28!
  کودتای نازیستی پینوشه تحت حمایت غرب
  کودتای خونبار در عراق ، قتل فیصل دوم
Photo تصاویر مدال ها ونشان های مربوط به حزب کمونیست افغانستان(1965-1992)
  میرزا کوچک خان-مبارزی کمونیست به نقل ویکیپدیا
Exclamation حمله به مسیحیت توسط کمونیست های شوروی وعامل آن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان