امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۱۰ اثر باستانی دهکده جهانی

#1
۱۰ اثر باستانی دهکده جهانی 1

ذهن کنجکاو بشر عامل اصلی بسیاری از اکتشافات او بوده و به طور کلی علاقه بشر برای سر درآوردن از اسرار و رموز باعث شده که بسیاری از اکتشافات صورت گیرد و البته همین علاقه باعث شده تا انسان برای یافتن ناشناخته های دیگر سرزمین ها بار سفر ببندد.
 
کریستف کلمب نامی آشنا برای همه و کشف دنیای ناشناخته آن سوی اقیانوس ها از افتخارات اوست که سوژه بسیاری از فیلم ها و کتاب ها نیز بوده است.
هستند بسیاری از مکان ها که توسط گذشتگان ما کشف شده اند و به عنوان آثار باستانی هم اکنون تعداد بیشماری از گردشگران و محققان را به خود جذب می کنند، ولی بسیاری از این آثار باستانی هنوز ناشناخته باقی مانده و ذهن بشر هنوز توان درک راز و رمز چگونگی ساخت آنها را ندارد.
 
این مکان های تاریخی مرموز پس از کشف همیشه سوژه اصلی تحقیقات و بررسی های علمی بوده اند اما هنوز هم لب به سخن نگشوده اند و ناگفته های بسیاری را در دل دارند، همین راز و رمز ها باعث شده تا هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و ماجراجویان به این مکان ها سفر کنند و به دنبال واقعیت این سازه های مرموز باشند.
به همین دلیل فهرستی از ۱۰ اثر باستانی مرموز دهکده جهانی تهیه کردیم که تاکنون به شکل کامل شناخته نشده اند و امیدواریم بزودی اخبار خوبی در مورد این مکان ها و حل شدن معمای وجودی آنها داشته باشیم.
 
به طور کلی چند سوال مشترک در باره این مکان ها در ذهن بشر و محققان باقی مانده است؛ یکی این که این سازه های بسیار جالب در زمان خود چگونه ساخته شده اند و دیگر این که هدف از ساختن این سازه ها توسط نیاکان ما چه بوده و در آخر پیامی که آنها قصد داشتند به بشر امروزی بدهند، چیست؟
اگر اهل ماجراجویی هستید و از سری فیلم های ایندیاناجونز با صحنه های بسیار مهیج و در عین حال ترسناکش خوشتان می آید این فهرست ۱۰ تایی مرموزترین های باستانی ما را مطالعه کنید.
 
 
● تپه تاریخی کاهوکیا
 
این تپه باستانی در نزدیکی شهر ایلینوی ایالات متحده آمریکا واقع شده است. طبق برآورد کارشناسان و باستان شناسان با توجه به اکتشافات اخیر در اطراف این تپه تاریخی، برخی از سازه های آن را متعلق به سال ۶۵۰ میلادی می دانند، اما هنوز اتفاق نظری درباره سال ساخت کل مجموعه بین این کارشناسان وجود ندارد.
شبکه کامل انتقال آب، خانه ها و سالن های اجتماعات در این شهر به خوبی نشان از تمدن این شهر دارد و با توجه به برآورد امکانات شهری این منطقه در زمان خود حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت داشته است.
 
اگرچه کاوش های فراوان متخصصان و دانشمندان در این تپه توانسته اطلاعات مفیدی در اختیار آنها قرار دهد، اما هنوز متوجه چگونگی ساخت این اثر باستانی و دلیل آن با توجه به امکانات سال ساخت آن یعنی حدود ۱۵۰۰ سال پیش نشده اند.
این اثر باستانی سال ۱۹۸۲ میلادی به فهرست آثار باستانی یونسکو اضافه شد و از آن پس مورد توجه ویژه ای از سوی گردشگران و ماجراجویان قرار گرفته است.
 
 
● شهر ساکسای هویامان
 
این شهر که به عنوان یکی از شهرهای اصلی تمدن اینکا در جهان شناسایی شده در کشور پرو و نزدیکی شهر CUZCO بنا شده است.
این سازه سنگی که مجموعه ای از سه دیوار است از تخته سنگ های عظیم و به شکل هندسی زیگزاک تشکیل شده است که با توجه به زلزله خیز بودن این منطقه هنوز هم پابرجا مانده و سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می کند.
 
اگرچه این بنا در گذشته توسط اسپانیایی ها مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از سنگ های آن برای ساختن کلیسایی در شهر کوزکو غارت شده، اما هنوز هم کاملا شکل هندسی خود را حفظ کرده و محکم و استوار بر جای خود ایستاده است.
دالان ها و معابد داخلی این شهر هنوز هم کاملا قابل شناسایی و معرف تمدنی بسیار جالب و غنی هستند البته مهم ترین سوال بی پاسخ این سازه برای تاریخدانان چگونگی ساخت آن در گذشته های دور و چگونگی مقاومت آن در مقابل زلزله های ویرانگر و فرسایش طبیعی زمین است، البته اگر از چگونگی حمل و نقل این تخته سنگ های عظیم در گذشته بگذریم.
 
 
● دایره های Goseck
 
این دایره های مرموز در کشور آلمان بسیار معروف است . این دایره ها که از چوب و شن و سنگ در این کشور ساخته شده ، در واقع قدیمی ترین رصدخانه خورشیدی در آلمان یا حتی در کل جهان شناخته شده است.
این سازه از یکسری دایره تشکیل شده توسط پرچین هایی از یکدیگر جدا شده اند که بسیاری از تحقیقات قدمت این دایره ها و بهتر بگوییم رصدخانه را حدود ۴۹۰۰ سال قبل از میلاد برآورد کرده اند.
 
بررسی های اولیه در این منطقه نشان داده است که علم نجوم در دوران نوسنگی در بین ساکنان منطقه و پدیدآورندگان این اثر باستانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.
این اثر تاریخی مرموز که آثاری شبیه به آن هم در سراسر جهان وجود دارد از مهم ترین آنهاست و دقت و چگونگی ساخت آن در دوران نوسنگی هنوز هم برای تاریخ نگاران به صورت سوال باقی مانده است.
 
بسیاری از تاریخ نگاران و باستان شناسان بر این باورند که این دایره های مرموز مربوط به فرقه ای بوده که خورشید را ستایش می کرده اند و آنها را مبدا تقویم شمسی می دانستند.
 
 
● جزیره ایستر
اما هفتمین اثر تاریخی مرموز در یکی از دورافتاده ترین جزایر مسکونی این کره خاکی یعنی جزیره ایستر نزدیک کشور پرو واقع شده است.
 
مجسمه های سنگی بسیار بزرگ این جزیره آتشفشانی که در قرون ۱۲ تا ۱۴ میلادی ساخته شده با راز و رمز خود ذهن بیشتر باستان شناسان و گردشگران را به خود مشغول کرده است.
این مجسمه ها که پیکره ای سنگی از انسان با شکل و شمایلی غیرواقعی هستند هنوز هم با نگاه خود و چگونگی قرار گرفتن شان به صورت رازی بزرگ در ذهن همه باقی مانده اند.
 
اگرچه تعداد این مجسمه ها ۸۸۰ عدد بوده و هم اکنون فقط ۳۴۰ عدد از آنها سرپا ایستاده است ، اما قامت بسیار عظیم این مجسمه ها و وزن زیاد آنها حتی در حالت افتاده می تواند ساعت ها بازدیدکنندگان را مشغول کند.
بزرگ ترین این مجسمه ها ۹ متر طول و تقریبا ۷۰ تن وزن دارد و سوال اصلی کارشناسان درباره این اثر تاریخی این است که این مجسمه ها با این ابعاد چگونه ۱۲۰۰ سال قبل توسط انسان ساخته شده و چگونه به این منطقه آورده شده است؟
 
 
● ابوالهول بزرگ
 
بی شک کسی نیست که اطلاعی هرچند ابتدایی درباره این مجسمه و محل قرار گرفتن آن نداشته باشد، اما هنوز بسیاری هستند که از اصل این سازه اطلاعی در دست ندارند و علاقه مند به کشف واقعیت آن هستند اگرچه این سازه بارها مورد تحقیق و بررسی کارشناسان واقع شده اما هنوز هم ناگفته های بسیاری را در دل خود باقی نگاه داشته است.
این مجسمه عظیم سنگی که درواقع بدن شیر با سر انسان است به عنوان یکی از نمادهای گردشگری کشور مصر در ذهن جهانیان تصویری آشناست.
 
شگفتی اصلی در این باره یکپارچگی این سازه بسیار بزرگ است که هر بیننده ای را به فکر وامی دارد. تاریخ ساخت این مجسمه بسیار بزرگ تقریبا به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.
سوال اصلی کارشناسان این است که این مجموعه چگونه ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با امکانات آن زمان ساخته شده و البته مصالح ساختمانی به کار رفته در آنها نیز مورد سوال است که چگونه آنها این مدت را تا قرن حاضر دوام آورده اند و سازه ها را مستحکم و پابرجا نگه داشته اند؟
 
 
● آرامگاه نیوگرنج
 
قدیمی ترین و تاریخی ترین اثر باستانی در ایرلند آرامگاه چوبی نیوگرنج است، این اثر باشکوه باستانی که از چوب و خشت ساخته شده به تخمین کارشناسان در ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به گفته برخی دیگر از تاریخ نگاران حدود ۱۰۰۰ سال قبل از ساخته شدن اهرام مصر ساخته شده است.
به عقیده باستان شناسان این سازه علاوه بر مقبره بودن اهمیت زیادی در علم نجوم نیز داشته و سالانه تعداد زیادی از همعصران خود را برای عبادت به خود جلب می کرده.
 
اصلی ترین موضوع جالب این مقبره چگونگی ساختن آن بوده است.
این مقبره توسط متخصصان آن زمان به گونه ای ساخته شد که نور خورشید هر سال در تاریخ ۱۹ دسامبر به داخل آن نفوذ می کند و باعث روشن شدن کل سازه می شود، بنابراین این روز سال همیشه شلوغ ترین روز از نظر تعداد گردشگران ورودی به منطقه بوده و هست.
 
اما اصلی ترین راز این سازه نحوه ساختن آن است که هنوز برملا نشده و بسیاری از کارشناسان نمی دانند این سازه در آن سال ها و بدون تجهیزات دقیق مهندسی امروزی چگونه ساخته شده که تا قرن بیست و یکم نیز سر پا باقی مانده و کمترین خسارت را در اثر فرسایش به خود دیده است.
 
 
● خطوط ناژکا
خطوط ناژکا یکی از مرموز ترین آثار تاریخی روی کره خاکی در بین محققان و علاقه مندان معرفی شده و چگونگی و دلیل ساخت آنها هنوز هم در پرده ابهام باقی مانده است.
 
این خطوط مرموز که به صورت اشکال حیواناتی چون عنکبوت، دلفین، ماهی و میمون هستند در صحرایی به همین نام در کشور پرو یعنی جایی که به گفته بسیاری از باستان شناسان تمدن اینکا در دوران خود حکمرانی می کرده، واقع شده اند.
به طور کلی اشکال تشکیل شده با این خطوط باعث جلب توجه بسیاری از ماجراجویان و محققان به این صحرا شده است.
 
این اثر باستانی سال ۱۹۲۷ توسط یک باستان شناس پرویی کشف شد و کارشناسان سال ساخت این اثر باستانی و در عین حال هنری را بین سال ۲۰۰ قبل میلاد تا ۷۰۰ میلادی تخمین زده اند که توسط سرخپوستان به وجود آمده و برای آنها معنی و مفهومی خاص داشته است، اما جالب ترین نکته این است که چگونه طی چند قرن فرسایش طبیعی این سازه ها هنوز قابل تشخیص و کامل باقی مانده اند.
اگرچه بسیاری از محققان، اعتقادات مذهبی سرخپوستان را دلیل اصلی به وجود آمدن این اثر باستانی می دانند، ولی هنوز هیچ مدرکی درباره صحت این ادعا در دست نیست و مفهوم این علائم برای ذهن انسان غیرقابل درک باقی مانده است.
 
 
● سنگ راهنمای جورجیا
 
این نماد سنگی در ایالات متحده آمریکا واقع شده است که به عنوان نمادی از تمدن بشری و هماهنگی بشر با طبیعت توسط انسان ساخته شده است.
این تخته سنگ های بسیار عظیم که حامل پیام هایی برای بشریت است به گونه ای ساخته شده که نور خورشید در زمانی خاص از طریق شکاف روی یکی از آنها به برخی از خطوط مخصوص این سنگ نوشته می تابد.
 
به طور کلی ۱۰ فرمانی که روی این تخته سنگ ها به هشت زبان حک شده نشانگر قدرت تفکر بشر در این کره خاکی و آینده آن که با طبیعت جهان گره خورده هستند.
اگرچه این اثر از نظر باستانی اهمیت زیادی ندارد، اما اصل راز و رمز این سنگ ها مربوط به دلیل به وجود آمدنشان بوده و هنوز هم هیچ اطلاع دقیقی از این موضوع در دست کارشناسان و محققان نیست ولی همواره گمانه زنی هایی درباره این مساله بین کارشناسان مطرح می شود و این اثر را زاده جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق می دانند.
 
 
● استون هنج
 
اما مرموزترین اثر هنری فهرست حاضر مربوط به انگلستان است و البته نامی آشنا برای علاقه مندان به تاریخ یعنی استون هنج در نظر گرفته شده است، دلیل اصلی ساخت و کاربرد این اثر باستانی که هنوز هم در پرده ای از ابهام باقی مانده باعث شده تا بسیاری از کارشناسان و محققان را در کنار بازدیدکنندگان و گردشگران به خود مشغول کند.
این تخته سنگ های عظیم که به شکل بسیار خاص و هندسی روی هم قرار گرفته اند در دل خود اسرار بسیار زیادی را پنهان کرده اند.
 
این اثر تاریخی که امروزه در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفته است به گفته برخی از کارشناسان تاریخی به عنوان رصدخانه مورد استفاده قرار می گرفته و منجمان زیادی را به خود دیده است.
اما با توجه به اکتشافات اطراف این منطقه و شواهد موجود شاید این سازه عبادتگاه و مقبره ای برای حاکمان آن زمان بوده به هر حال رازهای بسیاری هست که هنوز در مورد این سنگ های مرموز در انگلستان باقی مانده و این اثر تاریخی را به عنوان مرموزترین جهان معرفی کرده است.
 
 
● یوناگونی
 
این اثر باستانی در سواحل ژاپن به عنوان یکی از عجیب ترین و قدیمی ترین آثار باستانی در جزیره ریوکو واقع شده است.
یوناگونی که سال ۱۹۸۷ میلادی توسط چند غواص کشف شد، تاکنون مورد بررسی های بسیار گسترده ای قرار گرفته است، اما هنوز هم سوالات بسیاری در ذهن کنجکاو بشر در این زمینه باقی مانده است.
 
این منطقه که در واقع از سنگ های بزرگ ساخته شده به گفته برخی غواصان و پژوهشگران به صورت آرامگاه است و حکاکی های روی این تخته سنگ های عظیم حکایت از تمدن آن زمان دارد.
این اثر باستانی غرق شده که در نزدیکی جزایر تایوان است، از گذشته تاکنون توسط تعداد زیادی کوسه محافظت می شده و به همین دلیل هم دست نخورده و البته پررمز و راز باقی مانده است.
 
به گفته برخی از این کارشناسان و تاریخ نگاران ساخت این اثر باستانی حدودا به ۲۰۰۰ سال پیش مربوط می شود. اما سوال اصلی اینجاست که این اثر باستانی که در عمق ۵۰ متری دریا قرار گرفته آیا ساخت دست بشر است یا قدرت بی انتهای طبیعت آن را خلق کرده است؟ اما زوایای بسیار دقیق و نقوش روی این تخته سنگ ها همگی نشانه دخالت انسان در این سازه ها هستند.
 
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زبان‌های باستانی
  ثبت 22 اثر ارزشمند ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو
  میراث جهانی یونسکو [ تاریخی ]
  ارامنه؛ قربانیان آشفتگی جنگ جهانی اول
  (تصاویر) آلبوم جنگ‌جهانی‌دوم؛ پس از جنگ 2
  (تصاویر) آلبوم جنگ‌جهانی دوم؛ هولوکاست(3)
  (تصاویر) آلبوم جنگ‌جهانی‌دوم؛ هولوکاست(2)
  (تصاویر) آلبوم جنگ جهانی دوم؛ پس از جنگ1
  (تصاویر) آلبوم جنگ‌جهانی‌دوم؛ هولوکاست1
  آلبوم جنگ‌جهانی دوم؛ اشغال ایران (1)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان