امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نبرد ليبره و اوپن‌آفيس

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نبرد ليبره و اوپن‌آفيس 1


در سالي كه گذشت، ليبره‌آفيس، مجموعه نرم‌افزاري آفيس، از OpenOffice.org جدا شد. آيا بايد اين مجموعه نرم‌افزاري را چهره جديد نرم‌افزارهاي منبع‌باز بناميم؟ آيا حالا كه اوپن‌آفيس تحت نظارت بنياد آپاچي دوباره متولد شده است، باز هم پروژه‌اي به نام ليبره‌آفيس خواهيم داشت؟
سال 2010، اوراكل شركت سان را خريد؛ شركتي كه آن زمان مالك پروژه اوپن‌آفيس بود. از آنجا كه عده بسياري نگران پولي شدن اوپن‌آفيس، محدود و بسته شدن كد آن بودند، پيش از انجام هر گونه اقدامي از سوي اوراكل، كدهاي پروژه را در يك پروژه فرعي به نام ليبره‌آفيس قرار دادند كه البته پروژه‌اي مستقل بود. از آن موقع تاكنون، بيشتر توزيع‌هاي مطرح لينوكسي، ليبره‌آفيس را جايگزين اوپن‌آفيس كرده‌اند.

اما در اين فاصله، ترس پيشروان منبع‌باز به تعجب تبديل شد، چرا كه اوراكل كد اوپن‌آفيس را در اختيار بنياد آپاچي گذاشت و اطمينان داد هيچ وقت اين محصول تجاري نخواهد شد. آپاچي هم‌اكنون در حال جمع كردن و سازماندهي پروژه بوده و حدود يك سال است كه اوپن‌آفيس توسعه نيافته است.

توسعه ليبره‌آفيس درست نقطه مقابل آن است و به برنامه دو سالانه خودش اتكا كرده است. از زمان تاسيس پروژه، توسعه‌دهندگان آن كه از برنامه‌نويسان اوپن‌آفيس بودند، نه‌تنها روند نگهداري را حفظ كرده‌، بلكه قابليت‌هاي جديدي به اوپن‌آفيس افزوده‌اند.

آفيس حاضر، آفيس آينده

با اين حال عجيب به نظر مي‌رسد آينده مجموعه نرم‌افزاري آفيس را تنها بر دوش ليبره‌آفيس بگذاريم. با آن‌كه اوضاع پايدار و منظم است، حضور اوپن‌آفيس به‌عنوان رقيب اصلي ليبره‌آفيس باعث سردرگمي افراد خواهد شد. اين مي‌تواند براي كاربران منبع‌باز دشوار باشد. در سنت منبع‌باز، اين اوپن‌آفيس بوده است كه كنار ديگر لوگوها همواره خودش را نشان داده است، آن هم با قابليت‌هاي زياد، توسعه مداوم و سهم خوبي كه از پروژه‌هاي منبع‌باز مقابل نرم‌افزارهاي تجاري در اختيار داشت.

حضور برنامه‌نويسان حرفه‌اي كه براي فعاليت در اوپن‌آفيس پول مي‌گرفتند، به موفقيت اين پروژه كمك بسزايي كرد. اما كليد اصلي را مي‌توان حمايت جامعه منبع‌باز و استفاده از اوپن‌آفيس شناخت. بر خلاف ديگر مجموعه‌هاي نرم‌افزاري آزاد ـ كه يك دوجين پروژه براي پشتيباني از آنها وجود دارد ـ مجموعه‌هاي آفيس يكي از اندك نرم‌افزارهاي معدودي بوده است كه همواره يك رهبر واضح داشته (شايد تنها مي‌توان فايرفاكس را با اين مجموعه مقايسه كرد كه مدت‌هاي بسيار زيادي در راس مرورگرها قرار داشته است.)

انتخاب‌هاي زياد

به‌دليل رويدادهاي پيچيده و غيرقابل پيش‌بيني تاريخي كه در حال رخ دادن است، جامعه منبع‌باز با يك گزينه جديد روبه‌رو مي‌شود و آن هم استقبال از اوپن آفيس است. در اين صورت كاربران با انتخاب‌ گزينه‌هاي زيادي روبه‌رو خواهند شد. در اين مورد خاص، گزينه‌هاي زياد مي‌تواند چيز بدي باشد؛ زيرا منابع محدود را پراكنده مي‌كند و بازدهي را پايين مي‌آورد. اوضاع براي جامعه منبع‌باز در اين مورد بخصوص روشن نيست، بخصوص اگر مايكروسافت باشيد و از ردموند منظره را تماشا كنيد.

مايكروسافت در طول سال درآمد هنگفتي از مجموعه نرم‌افزاري آفيس خود كسب مي‌كند و از رقابت ميان دو محصول بزرگ نرم‌افزاري آفيس منبع باز، هيچ ضرري نخواهد كرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آفيس براي بچه ها Open Office 4 Kids
  برنامه اپن آفيس رايگان جانشين مايكروسافت آفيس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان