امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تخم‌مرغ؛ مفيد يا مضر!؟

#1
درست 19 آوريل سال 2008 بود كه جنجال‌ها در مورد تخم مرغ دوباره آغاز شد. بحثي كه هر چند وقت يك بار سوژه رسانه‌ها و محافل مربوط به سلامت مي‌شود، اما اين‌بار چيزي كه باعث شروع اين صحبت‌هاي جنجالي شد گزارشي بود كه در مورد رابطه بين مصرف تخم مرغ و ميزان مرگ و مير منتشر شد.

تخم‌مرغ؛ مفيد يا مضر!؟ 1

داستان به اين سادگي‌ها هم نيست. در يك طرف بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهند ميزان مرگ و مير در مرداني كه هفت تا و يا بيشتر از آن تخم مرغ در هر هفته مي‌خورند، به خصوص در آن‌هايي كه از ديابت رنج مي‌برند، افزايش مي‌يابد. اما اين همه‌ي ماجرا نيست. از سوي ديگري بررسي‌هايي كه نتيجه شان در نشريه آمريكايي تغذيه باليني منتشر شد نشان داد كه هيچ ارتباطي ميان مصرف تخم مرغ و ميزان رخداد حوادثي مانند حمله قلبي و سكته وجود ندارد. اين تحقيقات نشان دادند كه مصرف تخم مرغ تا شش عدد در هفته هيچ تأثيري بر سلامتي مردان ندارد.

سؤال اين جاست كه چه چيزي باعث اين نظرات متفاوت مي‌شود؟


در حقيقت ارتباط ميان ميزان مصرف تخم مرغ و ميزان مرگ و مير، يك بررسي شگفت‌آور است كه نياز دارد با تحقيقات و بررسي‌هاي بيشتري مورد حمايت قرار گيرد تا قابل استناد باشد.

به‌نظر مي‌رسد كه يك يادآوري براي خوانندگان ضروري باشد. تخم مرغ هم مثل ساير مواد غذايي در اساس نه خوب است و نه بد واين ماده غذايي هم مي‌تواند جزيي از يك رژيم غذايي دوستدار قلب باشد.

چگونگي انجام بررسي‌ها

بررس‌هاي انجام شده، شامل بيست و يك هزار و سيصد مرد مي‌شد كه براي مدت 20 سال در اين بررسي‌ها تحت نظر پزشكان گرفته شدند.

ميانگين سن شركت‌كنندگان در ابتداي شروع تحقيقات در حدود 54 سال بود. در طول هر سال در اين بررسي، مردان موظف بودند كه ميزان مصرف تخم مرغ، فعاليت فيزيكي، مصرف سيگار، مصرف الكل، استفاده از سبزيجات در وعده‌هاي غذايي، نوع نان مصرفي از نظر ميزان غلات، ديابت، ميزان فشار خون و يا ميزان مصرف آسپرين‌شان را گزارش كنند. از شركت‌كنندگان در اين تحقيق خواسته شد تا هيچ تغييري را در رژيم غذايي معمول و هميشگي‌شان ايجاد نكنند. شركت‌كنندگان معمولي در اين تحقيق به‌طور ميانگين يك تخم مرغ در طول يك هفته مصرف مي‌كردند. نكته قابل توجه اين كه علاقه به خوردن تعداد بيشتر تخم مرغ در افراد پيرتر، چاق‌تر، كم تحرك‌تر، سيگاري، با كلسترول بالاي خون و يا تاريخچه‌اي از ديابت ديده مي‌شد.

محققين در طول زمان بررسي، 5169 مورد مرگ را در ميان مردان پي‌گيري شده گزارش كردند. محققان تلاش كردند تا با در نظر گرفتن ساير علل خطر براي بيماري و مرگ، آن‌ها را از تحقيق حذف كنند. حتي پس از تعديل چنين عواملي ميزان مرگ و مير در ميان افرادي‌كه در هفته هفت عدد و يا بيشتر تخم مرغ مصرف مي‌كردند 23 درصد بيشرت از افرادي بود كه چنين عادتي نداشتند. ميزان اين مرگ و مير در افراد ديابتي به شكل معني داري افزايش پيدا مي‌كرد.

اما اين تحقيقات اين موضوع را هم نشان داد كه مصرف تخم مرغ، حتي در ميان افراطي‌ها (منظور همان افرادي است كه هفت تخم‌مرغ و يا بيشتر در هفته مصرف مي‌كنند)، هيچ ارتباطي با افزايش ميزان بروز رخدادهايي مانند حمله‌هاي قلبي و سكته ندارد.

باور نمي‌كنيم!

اين را «دونالد مك نامارا» مدير اجرايي مركز «تغذيه با تخم مرغ» در پاسخ به نتايج اين سري از تحقيقات گفت. او ادامه داد: «سه سؤال وجود دارد كه هرچه تلاش مي‌كنم نمي‌توانم آن‌ها را حل كنم بنابراين از شما مي‌پرسم شايد كه شما بتوانيد به من كمك كنيد».

سوال‌هاي او زياد هم غير منطقي نبودند. مك‌ناما را قبل از هر چيز در مورد علت مرگ اين افراد از محققان سؤال كردو اين‌كه مرگ‌ها واقعا به چه دليلي اتفاق افتاده است. او گفت: «ما مي‌دانيم كه مرگ‌ها به علت مشكلات قلبي و يا سكته اتفاق نيفتاده است اما نمي‌دانيم كه علت آن‌ها چه بوده است. شايد يكي از شركت‌كنندگان به علت سرعت زياد در حين رانندگي دچار تصادف شده است. واقعيت اين است كه هيچ مكانيسم زيستي‌اي وجود ندارد كه خوردن زياد تخم مرغ باعث ايجاد تصادف شود. دوم اين‌كه واقعاً مشخص نيست كه شركت‌كنندگان در اين تحقيق غير از تخم مرغ چه غذاهاي ديگري را مصرف مي‌كرده‌اند. به عنوان مثال در تحقيقي كه در سال 1999 در نشريه انجمن پزرشكي آمريكاييان منتشر شد نشان داده شد كه پس از حذف اثر گوشت دودي، تخم مرغ هيچ ارتباطي با وقوع رخداد قلبي در مردان ندارد». مك نامارا انتقادهايش را به اين موارد محدود نكرد. او ادامه داد: «در نهايت بايد بگويم كه شيوه تحليل عوامل خطر در اين تحقيق بسيار سؤال‌براگيز است. در حقيقت ما نمي‌دانيم كه اين عوامل خطر چه ارتباطي با يكديگر دارند و چگونه مي‌توان اثر آن‌ها را از يكديگر متمايز كرد. گروه تحقيق كننده در هيچ كجا بيان نمي‌كنند كه چگونه توانسته‌آند اثر بقيه عوامل را در اين بررسي تعديل كنند. شك و ترديد ما وقتي بيشتر مي‌شود كه نتايج اين بررسي با مشكلاتي كه بيان شد كاملاً در تضاد با بررسي‌هاي پيشين قرار مي‌گيرد. پيش از هرچيز نظر من اين است كه چنين تحقيقي بايد دوباره مراحلش را از ابتدا تا انتها طي كند. جداي از اين من مي‌خواهم بدانم كه هر كدام از اين افراد واقعاً به چه دليلي فوت كرده‌اند.در آخر به نظر من ضروري است كه تمام اجزاي رژيم غذايي شركت‌كنندگان در اين تحقيق مشخص شود. از كجا معلوم قسمت ديگري از رژيم غذايي اين افراد، جداي از تخم مرغ، باعث افزايش ميزان مرگ و مير در اين افراد نشده است.

نظر متخصصين تغذيه!!

كاتلين زلمان، متخصص تغذيه هم در اين مورد نظر جالبي دارد. او مي‌گويد:«اگر از من در مورد نظر شخصي‌ام ب‌پرسيد بايد بگويم كه من از طرفداران پروپا قرص تخم مرغ هستم. اگر راستش را بخواهيد من از خوردن كمتر چيزي در وعده صبحانه به اندازه تخم مرغ لذت مي‌برم. اما خوب! در حال حاضر بايد علمي‌تر به اين مورد نگاه كنيم. در حقيقت اگر بخواهيم افزايش ميزان مرگ و ميز در ميان شركت‌كنندگان در اين تحقيق را به مصرف هفت عدد و يا بيشتر تخم مرغ در هفته نسبت دهيم به نظر من اين يك كوتاه بيني مطلق است، اما اگر توصيه من را مي‌خواهيد بايد بگويم آن‌هايي كه بيشتر از يك تخم مرغ در روز مصرف مي‌كنند بايد سعي كنند اين ميزان را كاهش دهند و يا اين‌كه به جاي استفاده از زرده، بيشتر از سفيده تخم مرغ استفاده كينند. از سوي ديگر طبيعي است افرادي‌كه از بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت رنج مي‌برند نيازمند اين هستند تا با دقت و مراقبت بيشتري اجزاي رژيم غذايي روزانه خود را مشخص كنند. به‌نظر من بهترين راه براي اين افراد مشورت با يك كارشناس تغذيه است. رويهم رفته تخم مرغ غذاي فوق‌العاده‌اي است كه براي رژيم غذايي شما مناسب است. فقط در هنگام مصرف آن و هر چيز ديگري بايد به اين نكته توجه كنيد كه:

«افراط در خوردن هر چيزي ممكن است به سلامتي شما آسيب بزند و البته كه اين فقط مخصوص تخم مرغ نيست.»
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناشناس برام بنویس (:



«آن غار تاریکی که از ورود به آن می ترسید، همان گنجی را در خودش پنهان کرده که به دنبالش میگردید.»

کارل گوستاو یونگ
پاسخ
 سپاس شده توسط ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چندين ورزش مفيد براى چاقى شكم
  راههايي ساده اما مفيد براي درمان آفتاب سوختگيـ...
  خواص مفيد سمنو براي بدن انسان
  نكاتي مهم و مفيد براي بهتر خوابيدن
  آب پرتقال براي جلوگيري از التهاب مفصل مفيد است
  «غذا هايي كه براي سلامت دندان ها مفيد هستند»
  نوشيدن قهوه براي چشم ها مفيد است
  ، احساس جوان و مفيد بودن 
  مصرف ميوه براي ريه مفيد است
  جوشانده هسته خرما براي درمان سنگ کليه مفيد است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان