امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهرداری ملزم به تملک و بازسازی خانه اتحادیه شد

#1
شهرداری ملزم به تملک و بازسازی خانه اتحادیه شد 1



تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه و شناسایی و تعیین حریم بناها و بافت های تاریخی و میراث فرهنگی و میزان بارگزاری مجاز حریم آثار مذکور” ازجمله طرحهایی بود که در نودمین جلسه شورا بررسی و به تصویب رسیدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان نودمین جلسه شورا سه طرح ” الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه واقع در منطقه دوازده شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی و هنری ” و ” الزام شهرداری تهران به شناسایی و تعیین حریم بناها و بافت های تاریخی و میراث فرهنگی و میزان بارگزاری مجاز حریم آثار مذکور” و نیز یک فوریت طرح ” الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه های مسئولیت پذیری اجتماعی و بنگاه های اقتصادی شهر تهران ” از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت و با رای اکثریت اعضا تصویب شد.

همچنین در ادامه این جلسه لوایح ” اصلاحیه ماده (1) و تبصره آن در مصوبه چگونگی ارزش معاملاتی ساختمان موضوع تبصره یازدهم ماده صد قانون شهرداری ” و “اصلاحیه های آیین نامه انضباطی رانندگان تاکسی و نیز شرکت های خصوصی تاکسیرانی شهر تهران به تصویب رسیدند.

درادامه این جلسه بررسی ” آیین نامه تعیین ضوابط عمومی و تشخیص و معرفی مشاهیر شهر تهران ” در صحن مطرح ولی برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی عودت داده شد.

” الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه واقع در منطقه دوازده شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی و هنری “

بر اساس این گزارش احمد مسجد جامعی در جریان بررسی طرح مذکور با اشاره به قدمت یا بنا تایکد کرد: این باغ تنها بازمانده از باغ های لاله زار در این منطقه است که در فضای متراکم این محل حفظ آن بسیار کمک خواهد کرد. ضمن آنکه بسیاری از فیلم ها و سریالهای بیادماندنی در تاریخ سینمای کشور در این باغ فیلم برداری شده است.

وی افزود با توجه به خواست عمومی شهروندان برای بقاء این بنا بهتر است برای حفظ و نگهداری و چگونگ یبهره برداری از این فضا تدبیری اتخاذ شود که آنجا تبدیل به پاساژ نشود.

” الزام شهرداری تهران به شناسایی و تعیین حریم بناها و بافت های تاریخی و میراث فرهنگی و میزان بارگزاری مجاز حریم آثار مذکور”

احمد حکیمی پور در خصوص طرح مذکور گفت: تهران 9 هزار بنای ارزشمند تاریخی دارد که تنها 3 هزار بنای آن شناسایی شده است. مدت زمان 3 ماه برای شناسایی مابقی این بناها در تهران بسیار اندک است.

مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا نیز تاکید کرد: بین 2500 تا 3000 بنا را مجموعه میراث فرهنگی در تهران شناسایی کرده است و تنها 300 بنا توسط شهرداری تهران تملک شده است. اگر بین شهرداری تهران و میراث فرهنگی تکلیفی برا یاین بناها در نظر گرفته نشود ، ورود شهرداری برای تملک این بناها شهرداری را با چاه لنگی مواجه خواهد کرد که اگر تمام بودجه اش را هم صرف خرید این املاک کند باز کم است.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی شورا به تشریح طرح مذکور پرداخت و خاطر نشان کرد: این طرح سعی در تعیین تکلیف حریم بناهای تارخی را در طر تفصیلی شهر تهرن دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی تنها تعداد معدودی از این بنا ها در طرح تفصیلی آمده است و تکلیف بناهایی که در حریمشان قرار دارد مشخص است اما مابقی شهرونداتن که از چگونگی ساخت و ساز در اطراف این بنا ها خبر ندارند مبادرت به خرید املاک در حریم این بناهای تاریخی م یکنند که اغلب متضرر میشوند. ایم طرح می خواهد کمک کند به این گروه.

سالاری تاکید کرد که لازم است این بناها شناسایی و اطلاعات نحوه ساخت و ساز اطراف آنها در سایت طرح تفصیلی آورده شود.

احمد مسجد جامعی نیز طرح شناسایی نمادی از جنگ در تهران را مطرح کرد و افزود: در پایتخت بیشتر کشورهای دنیا که اثری از تخریب های جنگی وجود دارد نمادی از این تخریب ها به عنوان نماد حفظ م یشود.

در دوران دفاع مقدس نیز تهران بارها و بارها مورد موشک باران دشمن قرار گرفت اما به دلیل شرایط روانی که در جنگ وجود داشت بناها ی که در معرض موشک آسیب دیده بودند سریع بازسازی می شدند. اما در منطق 13 تهران خانه و مغازه هایی وجود دارد که از این بازسازی ها در امان مانده و همان حالت تخریب ناشی از موشک را در خودشان دارند و اتفاقا در این محل 8 کودک به شهادت رسیده اند که حتی نامی از شهید بودنشان نیست. تنها مادر یکی از این کودکان شهید در آن محل ساکن است .

وی پیشنهاد داد تا ایت محدوده شناسایی و به عنوان نمادی از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در تهران حفظ شود.

” اصلاحیه ماده (1) و تبصره آن در مصوبه چگونگی ارزش معاملاتی ساختمان موضوع تبصره یازدهم ماده صد قانون شهرداری “

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در جریان رسیدگی به طرح مذکور تاکید کرد: در مورد اخذ عوارض از تخلفات بناهای مسکونی ضوابط ملاک عمل وجود دارد اما برای تعیین تخلفات بناهای تجاری ضابطه خاصی وجود ندارد این طرح در جهت شفاف سازی تعیین عوارض تخلفات خواهد بود.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز یادآور شد: بهتر است مهلتی در جهت اطلاع رسانی به شهروندان تعیین شود تا با تعیین این ضوابط آنها دچار سردرگمی نشوند.

وی پیشنهاد داد مهلت 6 ماهه ایی برای اطلاع رسانی به شهروندان در نظر گرفته شود.

مهدی چمران نیز خاطر نشان کرد: این طرح در ارتباط با تعیین ضوابط تخلفات ساختمانی است شما می خواهید به شهروندان مهلت دهید که بروند تخلف کنند چراکه این طرح جریمه های آنها را در تخلفشان بیشتر خواهد کرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان