امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرهاد ظریف

#1
فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1

گفت و گو با فرهاد ظریف :
 
 
ظریف: من پایه گذار لیبروی کوتاه قد هستم
وقتی برای اولین بار فرهاد ظریف در مسابقه های لیگ برتر والیبال کشورمان با تیم صنام که آن زمان به رهبری مصطفی کارخانه هدایت می شد، به میدان آمد یکباره تعجب همگان را برانگیخت و این فکر را در اذهان متبادر کرد که این بازیکن ۱۶۹ سانتی متری در کجای والیبال کشورمان قرار خواهد گرفت و این موضوع بیشتر به یک شوخی می ماند؛ اما ظریف با جدیت و پشتکار از تمام حصارهایی که ممکن بود او را از آرزوهایش دور کند، گذشت و حالابر سکوی نخست لیبروهای آسیا خودنمایی می کند.
 
چرا پست لیبرو را انتخاب کردی؟ در حالی که این پست حالت تدافعی دارد و تو هیچ گاه مستقیم در حمله دخالت نداری.
تنها به دلیل قدم. آن زمانی که من لیبرو شدم تنها ۲ سال بود فدراسیون جهانی والیبال پست لیبرو را برای تیم های والیبال الزامی کرده بود و طبیعی بود که لیبروها زیاد مورد توجه نبودند؛ ولی من با تمام وجود به والیبال عشق می ورزیدم. می دانستم که می توانم در این پست موفق باشم و تنها با تمرین زیاد هم موفق شدم. به هر حال لیبروها به عنوان دریافت کننده توپ اول، آغازگر حمله هستند.
 
 
گفته شده که تو بهترین لیبروی ایران نیستی، این مساله را قبول داری؟
(لبخندی تلخ می زند) البته نظر هر کسی محترم است.این نظردر جایگاه خود محترم است. شما در هیچ یک از مصاحبه هایم نمی بینید که من گفته باشم بهترین لیبروی کشور و آسیا هستم؛ ولی این موضوع را می توانید در کلیه آمار رسمی آسیا و دنیا شاهد باشید از طرفی اگر نگاهی کوتاه به مبلغ قرارداد من و بقیه لیبرو ها بیندازید متوجه می شوید والیبال کشور چه کسی را به عنوان بهترین لیبرو می شناسد و کدام لیبروها در بهترین تیم های کشور توپ می زنند. مبلغ قراردادت چقدر است؟
مستقیما نمی توانم بگویم؛ اما به جرات می گویم که ۲ یا ۳ برابر مبلغ دریافتی دیگر لیبرو هاست. از طرفی من با ۱۰ سال سابقه عضویت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
د ر تیم ملی و کسب قهرمانی های متعدد با تیم های پیکان و سایپا که ۲ تیم برتر والیبال کشور هستند فکر می کنم این مبلغ حقم است.

 
169 سانتی متر قد برای ملی پوش شدن، آن هم در رشته ای مانند والیبال کار سختی را به دنبال دارد. کمی از مشکلاتتان در این مسیر بگویید؟
بله. بصراحت می گویم که خیلی ها مسخره ام می کردند از دوستان و فامیل گرفته تا تیم هایی که با آنها مسابقه داشتم، ولی در این مسیر پدر و مادرم همیشه مشوقم بودند. ابتدا برایم خیلی سخت بود، اما به هر شکل ممکن تحمل می کردم. اتفاقا در برخی موارد این عوامل باعث تحریک بیشترم می شد. تمام این موارد دست به دست هم داد تا من با شهامت و به قولی پررویی تمام بدون آن که به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شده باشم به اردو رفتم و از ایوان بوگانیکف خواستم از من تست بگیرد. وی ابتدا امتناع کرد، ولی پس از تست، کارم را پسندید و من را به اردوی تیم ملی دعوت کرد. با عضویتم در اردوی تیم ملی نوجوانان مشکلاتم هم رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت، چراکه در پست لیبرو در دنیا هیچ الگویی وجود نداشت که بتوانم از او تقلید کنم. از طرفی به دلیل تفاوت قدی که با سایر هم تیمی هایم داشتم باید تمرینات بیشتری انجام می دادم. یادم است در اولین دوره مسابقه های قهرمانی نوجوانان آسیا که در اصفهان برگزار شد، مربی تیم هند با دیدن من آنچنان تعجبی کرد که من مجبور شدم زود خودم را از معرکه خارج کنم، اما او پس از دیدن بازی به دیدنم آمد و تبریک گفت. البته الان مساله کوتاهی قد برای لیبروها جا افتاده و می توانم به جرات بگویم من پایه گذار لیبروی کوتاه قد بودم.
 
البته در حال حاضر بیشتر کارشناسان به این اصل رسیده اند که لیبروهای کوتاه قد موفق ترند. فکر می کنی پشت این نظرچه استدلالی نهفته است؟
ما در پست دریافت کننده قدرتی بازیکنان مجربی داریم. اما حضور یک بازیکن قلدر با پست تخصصی لیبرو که بتواند دریافت های خوبی را به نمایش بگذارد، می توانست به تیم کمک شایانی بکند. البته بدون اغراق می توانم بگویم بیشترین سود را از حضور لیبروی کوتاه قد، تیم ملی ایران داشت.
 
بدترین شکستی که تا به حال متحمل شدی مربوط به کدام مسابقه هاست؟
سال ۲۰۰۵ برای کسب عنوان پنجمی به مصاف تیم ملی تایلند رفتیم و بازی را در حالی واگذار کردیم که تا به حال به تایلند نباخته بودیم. این باخت سنگین اثر بدی در روحیه بچه ها گذاشت.
 
هیچ گاه در والیبال به بن بست رسیده ای؟ این که فکر کنی راه را خطا آمده ای و باید برگردی؟
نه اصلا، بن بست برایم مفهمومی ندارد. همان موقع که تصمیم گرفتم شروع کنم، مشکلات راه را می دیدم. ولی هیچ گاه میدان ردیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ا خالی نکردم. خیلی سخت بود اما به هر شکل، موفقیت را برای خودم ترسیم کردم و حالاهم خوشحالم که ضرر نکردم.

 
به نظر تو والیبال ایران چقدر با والیبال دنیا فاصله دارد؟ آیا آنقدر حرفه ای هستیم که ادعا کنیم تا چند سال دیگر جزو ۳ تیم برتر دنیا خواهیم شد؟
در کشورمان والیبالیست های خوبی داریم، در تمام پست ها، تیم ملی جوانی داریم که هم از نظر ترکیب فیزیکی و هم تکنیک و تاکتیک حرف های زیادی برای گفتن دارد. اما بزرگ ترین مشکلی که سد راه است، تفکر بازیکنان است. متاسفانه بازیکنان ما ذهن حرفه ای ندارند. اگر بتوانیم این معضل را با اصلاحاتی اساسی حل کنیم و در کنار آن تغذیه و تمرینات را نیز به طور مرتب انجام دهیم، می توانیم خود را به سکوهای جهانی نزدیک تر ببینیم چراکه فدراسیون در امر امکانات و اردوهای تدارکاتی برایمان سنگ تمام گذاشته و در این راه سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است.
 
به عنوان یکی از حرفه ای ترین والیبالیست های کشورمان بگویید که در حال حاضر والیبال ما از بین سرعت و قدرت کدامیک را انتخاب کرده است؟
والیبال ما تلفیقی از سرعت و قدرت است. تیم ملی با بودن سعید معروف قدرتی زن در کنار نادی و موسوی سرعتی، تلفیقی خوش آهنگ را به وجود آورده که به جرات می توان گفت هر تیمی نمی تواند در مقابل آن دفاع کند. علم روز والیبال دنیا به ما می گوید باید برای موفق شدن سرعت و قدرت را با هم به خدمت گرفت و تیم ما نیز با همین تاکتیک به مصاف حریفانش می رود.
 
در حال حاضر قدرت اول والیبال دنیا در دستان کدام کشور است؟
این قدرت بین ۲ کشور برزیل و روسیه تقسیم شده است. این دو کشور خود را صاحب والیبال می دانند.
 
فکر می کنی چه چیزی باعث شده آنها اینقدر حرفه ای عمل کنند؟
مهم ترین عامل این است که برزیل و روسیه در لیگ جهانی بازی می کنند و این مورد خود یکی از مهم ترین علل موفقیت آنهاست. از طرفی این تیم ها مدام در اردوهای تدارکاتی و تورنمنت های معتبر بین المللی هستند.
بازیکنی که دائما در شرایط مسابقه باشد دیگر از رویارویی با حریفان قدر واهمه ندارد. این اصلی است که باید در والیبال ما رعایت شود. 
 
 
به نظر تو آیا والیبال ما در پست تخصصی لیبرو پشتوانه سازی کرده است؟
خیر، شما با نگاهی اجمالی به شرایط لیبروها می بینید که تمام آنها در شرایط سنی یکسانی قرار دارند و همین مساله نشانگر این دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ا ست که ما پشتوانه سازی نداریم و این مساله رفته رفته می تواند این پست را در کشور ما دچار بحران کند و تا مرز نابودی بکشاند. از طرفی باید به این نکته توجه داشته باشیم که والیبال ما از کنار این پست می تواند به رشد چشمگیری برسد.

 
مهم ترین شاخصه لیبروها دریافت است. باتوجه به تجاربی که داری، سخت ترین دریافتت مربوط به سرویس کدام بازیکن بود؟
در مسابقه های جام باشگاه های آسیا مارشال، بازیکن کوبایی الاصل تیم العربی قطر و ایگور که در لیگ ایتالیا توپ می زند، سرویس های مرگباری داشتند که واقعا ایستادگی در مقابل آنها بسیار سخت و پر زحمت بود. آنها به واسطه دستان فوق العاده قوی و سرویس های محکم و جاندارشان، پرآوازه شده اند.
 
تا به حال مجبور به جمع آوری توپ های مرده هم شدی؟
 زیاد، در مسابقات زیر گروه جام جهانی در مقابل عمان ۲ شیرجه خوب داشتم که توانستم در هر دو بار با موفقیت کامل دو توپ مرده را زنده کنم.
 
صنام، برق، پاس، پیکان و سایپا تیم هایی بودند که در آنها توپ زدی. فکر می کنی کدام یک از این تیم ها توانستند در ارتقای فنی تو نقش بسزایی داشته باشد؟
به نظر خودم تیم صنام مهم ترین نقش را در هویت بخشی به زندگی ورزشی من ایفا کرد. بازی کردن در کنار بزرگانی چون ترکاشوند، منظمی و امیرحسینی آن هم با رهبری مصطفی کارخانه بیشتر شبیه یک رویا بود تا واقعیت. همین موضوع هم باعث شد امروز به اینجا برسم. البته منظورم این نیست که تیم های دیگرم هیچ نقشی در رشد من نداشتند، من به تیم سایپا عشق می ورزم و در کنار آن سایر تیم هایم را نیز دوست دارم.
 
خیال لژیونر شدن نداری؟
سال ۸۰ یکی از بزرگ ترین بخت های لژیونر شدنم را از دست دادم. تیم دینامو روسیه در حالی که من در رده نوجوانان توپ می زدم به من پیشنهاد داد تا عضویتش را قبول کنم، اما من نرفتم و از این بابت خیلی پشیمانم. شاید اگر قبول می کردم، الان شرایطم به کلی فرق می کرد. البته بعد از آن یکی از تیم های هلندی پیشنهاد داد ولی چون آن موقع من دیگرمتاهل شده بودم و آنها با حضور همسرم در هلند موافقت نمی کردند این پیشنهاد را نیز رد کردم و دیگر تا امروز هیچ پیشنهادی نداشتم.
 
یکی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبان سوپر لیگ والیبال کشورمان را گرفته، بازی در شهرستان هاست. احساس عدم امنیت بازیکنان تیم های مهمان در شهرستان هایی چون گنبد، بابل و ارومیه و از طرفی شرایط نامساعد سالن ها اوضاع را روز به روز وخیم تر می کند نظرت را در این باره بگو؟
گنبد، بابل و ارومیه مردمانی والیبال دوست دارد که به علت تعصب زیادی که روی تیمشان دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
د ارند، نمی توانند امتیازآوری حریف را ببینند. به همین دلیل هم خشمشان را در قالب به کارگیری الفاظ رکیک و پرتاب اشیا به داخل زمین مسابقه نشان می دهند. شاید باورتان نشود با تیم سایپا در بابل بازی می کردیم که یکدفعه یک پاره آجر از جلوی صورتم رد شد. همه بچه ها ترسیده بودند. اگر این پاره آجر به سر یکی از بازیکنان برخورد می کرد چه کسی پاسخگو بود؟ این بار به خیر گذشت، اما شک نکنید که این اتفاق باز هم تکرار خواهد شد. آن وقت دیگر برای چاره اندیشی دیر است. حتی در شهر خودم مشهد، من از همشهری هایم کم ناسزا نشنیدم، هر بار که خانواده ام می خواهند برای تماشای مسابقاتم بیایند، قبلاذهنشان را آماده می کنم که در مقابل بی حرمتی تماشاگران عکس العملی نشان ندهند. البته نکته جالب اینجاست که همین تماشاگران بعد از اتمام بازی با من عکس یادگاری می گیرند و من را به تیمشان دعوت می کنند. به هر حال این مساله یکی از بزرگ ترین مشکلات فرهنگی ورزش ماست که امیدوارم هر چه زودتر با فرهنگ سازی مرتفع شود.

 
انتهای آرزوی فرهاد ظریف؟
به تمام آرزوهایم رسیده ام، تنها آرزویم سلامت همه و موفقیت تیم ملی است.
حرفی اگر باقی مانده….
از پدر و مادرم تشکر می کنم که در کوران سختی ها تنهایم نگذاشتند و همیشه برایم قوت قلب بودند، از همسرم قدردانی می کنم که به خاطر من سختی های فراوانی را تحمل می کند. از تمام هموطنانم که همیشه و همه جا به من لطف دارند، تشکر می کنم.


افتخارات :
 
قهرمانی نوجوانان آسیا
قهرمانی جوانان آسیا
مرد سال والیبال ایران در سال ۸۰
حضور در جمع۱۰ بازیکن برتر والیبال ایران
۳ دوره بهترین لیبرودیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آ سیا
نایب قهرمانی نوجوانان جهان
قهرمانی ۴دوره لیگ برتر والیبال
۴ نایب قهرمانی با تیم های مختلف
حضور در لیگ جهانی در سال
2013

فرهاد ظریف 1
فرهاد ظریف 1
پاسخ
 سپاس شده توسط !...rana ، fateme-volleyball ، sϻσκε ϐσψ ، سارا دوست عاطی جوجو ، سوگند76 ، ar 10 ، Nazanin♥Xavi ، ِ**@ًrُِّ@^ُ$** ، اشا ، دریا+17
آگهی
#2
عشقه فرهاد ظریف...عشقه ترمه کوچولوووووووووووووووووووووووووووووووو
فرهاد ظریف 1چطوره؟؟کار خودمه ها!!!!
پاسخ
 سپاس شده توسط sϻσκε ϐσψ ، zahra160 ، سوگند76 ، ِ**@ًrُِّ@^ُ$**
#3
ظریفHeartHeartHeartHeartHeart
فرهاد ظریف 1
پاسخ
 سپاس شده توسط zahra160 ، سوگند76 ، ِ**@ًrُِّ@^ُ$**
#4
عاشقشم...
پاسخ
 سپاس شده توسط zahra160 ، سوگند76 ، ِ**@ًrُِّ@^ُ$**
#5
HeartHeartHeartHeartHeart
فرهاد ظریف 1[/URL]
پاسخ
 سپاس شده توسط ِ**@ًrُِّ@^ُ$**


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  رسمی؛ فرهاد مجیدی سرمربی استقلال شد
  استوری کنایه‌آمیز فرهاد مجیدی (عکس)
  لبخند به لب فرهاد برگشت (عکس)
  سه اسطوره استقلال علیه فرهاد مجیدی!
  زانو زدن فرهاد در روزی که استقلال دوباره ایستاد
  تسلیت فرهاد مجیدی به مهدوی‌کیا/ عکس
  طراحی چهره فرهاد مجیدی با توپ رنگی/عکس
  فرهاد مجیدی این آمار خوب را برای استقلال حفظ می‌کند؟
  سالروز حرکت جنجالی فرهاد مجیدی مقابل 92 هزار پرسپولیسی/ عکس
  برهانی: امیدوارم فرهاد اسیر حاشیه‌ها نشود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان