امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دستیابی ایران به فناوری ساخت کمپرسور جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی

#1
دستیابی ایران به فناوری ساخت کمپرسور جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی 1

ساخت کمپرسور فشار بالای مورد نیاز جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی که برای نخستین بار در ایران انجام شده است، می‌تواند صنعت گاز کشور را از واردات این دستگاه بی‌نیاز کند.

کمپرسور فشار بالای ساخته شده در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی (شهید رضایی) دانشگاه صنعتی شریف با قابلیت ایجاد فشار بیشینه ۲۵۰ بار و دبی نامی ۱۵۰ مترمکعب در ساعت، آزمایش‌های مختلفی را با موفقیت پشت‌ سر گذاشته و به دلیل نوع مکانیزم استفاده شده در طراحی آن نسبت به کمپرسورهای رایج از ۵۰ درصد بازده بالاتر، برخوردار می‌باشد. همچنین هزینه ساخت و تعمیر و نگهداری این کمپرسور در مقایسه با انواع مشابه تا حد زیادی کاهش یافته است. در حالی که قیمت انواع خارجی این کمپرسور حدود 400 میلیون تومان می‌باشد، علی رشاد از همکاران این پروژه پیش بینی می‌کند در صورت تولید انبوه این کمپرسور قیمت تمام شده هر دستگاه حدودا ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گفته محسن بیات، مجری پروژه ساخت کمپرسور فشار بالای گاز طبیعی، این دستگاه، گاز طبیعی را از طریق لوله کشی شهری دریافت می کند و آن را در چهار مرحله از فشار 5 اتمسفر مطلق به 251 اتمسفر مطلق می رساند. استفاده از سامانه تحریک هیدرولیکی در این کمپرسور موجب ارزان‌تر شدن و افزایش بازده آن نسبت به انواع مشابه شده است.

در ساختار رایج کمپرسورهای رفت و برگشتی، برای حرکت دادن پیستون در سیلندر و فشردن گاز، نیروی موتور از طریق میل‌لنگ و دسته پیستون منتقل می‌شود اما در سامانه تحریک هیدرولیکی نیرو به کمک یک جک هیدرولیکی که از پمپ هیدرولیکی توان می‌گیرد، به پیستون منتقل می‌شود.

محمد طه جوانمردی، همکار دیگر این پروژه درباره آزمایش‌های انجام شده بر روی این دستگاه می‌گوید:«کمپرسور فشار بالای موجود که کار طراحی و ساخت آن دو سال به طول انجامیده است، نوع ارتقا یافته نمونه های کوچک قبلی است که در این پژوهشکده طراحی و ساخته شده اند. نمونه قبلی این دستگاه بعد از هفتصد ساعت فعالیت آزمایشی نشان داده که از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است. همچنین این دستگاه آزمایش‌های افزایش فشار و نشت گاز و روغن تحت فشار را که لازمه ورود به بازار می‌باشد را باموفقیت پشت سر گذاشته و در مراحل نهایی اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی می‌باشد.»

در حال حاضر حدود سه و نیم میلیون خودرو گاز سوز در کشور وجود دارد که آلایندگی بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد می کنند و در حفظ پاکیزگی هوا بسیار موثر هستند. این در حالی است که تنها دو هزار جایگاه سوختگیری گاز طبیعی (مجهز به یازده هزار نازل فعال) در کشور وجود دارد و دسترسی به گاز طبیعی در برخی مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها برای این خودرو ها دشوار است.

در صورت تولید انبوه، کمپرسورهای تولید شده در داخل که از هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از انواع خارجی برخوردارند می‌توان این جایگاه‌ها را با سرعت بیشتری گسترش داد و خریداران خودرو را به استفاده از خودروهای گازسوز ترغیب کرد.

دکتر علی آرام از عضا گروه طراحی می‌گوید:« تولید کمپرسور فشار بالا علاوه بر منافعی که برای صنعت گاز کشور حاصل می‌کند، باعث ورود ایران به عرصه تولید کمپرسورهای با فشار بالا تر نیز میگردد که در بخش‌های مختلف صنایع غذایی، هوا و فضا و غیره کاربرد دارند.»

پیش از این نیز پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی (شهید رضایی) دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت دستگاه سوختگیری خانگی گاز طبیعی با ظرفیت 1.5 متر مکعب در ساعت شده بودند.

محمد حیدری، عضو تیم طراحی در خصوص اقدامات انجام شده برای تجاری‌سازی طرح جایگاه‌های سوختگیری گاز طبیعی با مکانیزم هیدرولیکی می‌گوید:« کمپرسور جدید ساخته شده، مورد استقبال شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی قرار گرفته است و در حال حاضر برای تولید انبوه آن مذاکراتی با بخش خصوصی در جریان است.»
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ساخت پوششی برای نامرئی کردن اجسام کوچک
  جایزه ۱۰۰ میلیون دلاری “ایلان ماسک” برای فناوری جذب کربن
  ساخت نمایشگری که از شیشه ضدگلوله هم سخت تر است
  مراحل ساخت یك بمب هسته ای (اتمی)
  ساخت اتم‌های ضدماده در آزمایشگاه
  ساخت ماده‌ی بیولوژیکی جدید در ابعاد میکروبی!
  ساخت راکتور هسته‌ای توسط نوجوان ۱۴ ساله!
  ساخت یک ساندویچ در ابعاد مولکولی!
  ساخت دستگاهی برای شنیدن درد دل گیاهان!
  ساخت اجسام فلزی در ابعاد مولکولی!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان