امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یافته‌های جدید محققان درباره تاثیر قارچ در بروز نشانه‌های پارکینسون

#1
یافته‌های جدید محققان درباره تاثیر قارچ در بروز نشانه‌های پارکینسون 1

نتایج یک پژوهش جدید محققان امریکایی حاکی از ‌آن است که ترکیبی که از قارچ خارج می‌شود، با نشانه‌های بیماری پارکینسون ارتباط دارد.

محققان پیش از این پارکینسون را به تماس با توکسین‌های ساخت انسان نسبت می‌دادند ولی یافته‌های به ‌دست آمده نشان ‌می‌دهد که ترکیبات زیست‌شناختی نیز بالقوه قادرند نشانه‌های این بیماری را به ‌وجود آورند.

پژوهشگران دانشگاه روتگرز در نیوجرسی و دانشگاه اموری در جورجیا پی برده‌اند، ترکیبی موسوم به 1-Octen-3-ol که از کپک ساطع می‌شود و بیشتر به قارچ الکل شناخته می‌شود، ممکن ‌است با نقص‌های دو ژن درگیر در ایجاد و انتقال دوپامین رابطه‌ داشته باشد.

دوپامین یک ماده‌ی شیمیایی است که از یاخته‌های عصبی آزاد می‌شود و به یاخته‌های موجود در مغز پیام می‌فرستد. وقتی این یاخته‌های عصبی آزاد‌کننده‌ی دوپامین می‌میرند، فقدان دوپامین سبب غیر‌طبیعی ‌شدن بخش‌هایی از مغز شده و به بروز نشانه‌های بیماری پارکینسون می‌انجامد.

طبق آمار بنیاد بیماری پارکینسون در امریکا، حدود یک میلیون آمریکایی به بیماری پارکینسون دچارند و هر روز در امریکا، در حدود 60 هزار نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند که این امر خود بر مشخص کردن عوامل ایجادکننده‌ی این بیماری تأکید دارد.

به گفته یکی از محققان این پژوهش، فکر نقش داشتن قارچ در ایجاد این بیماری از تجربه‌ی شخصی وی در وارد شدن سیلاب به خانه‌اش در توفان کاترینا ریشه گرفته است. سیلاب حاصل تمام مایملک این محقق را آلوده به کپک کرده بود.

وی می‌گوید: احساس وحشت می‌کردم. سردرد، سرگیجه و تهوع داشتم. در مورد «سندرم ساختمان بیمار» (Sick Building Syndrome) چیزهایی می‌دانستم ولی تا آن زمان به آن اعتقاد نداشتم. فکر نمی‌کردم که امکان دارد آنقدر در هاگ کپک تنفس کرد تا ناخوش شد. لذا نمونه‌هایی از این کپک برداشتم و به جستجوی یافتن رابطه‌ی میان نشانه‌های تجربه شده در خانه‌ و قارچ پرداختم.

در تماس مگس‌های میوه با نمونه‌های قارچ، مشخص شد که ترکیب یک اوکتن 3 ئول سبب شده است تا مگس‌ها دچار نابسامانی حرکتی مشابه آن چیزی شوند که در تماس با بعضی حشره‌کش‌ها در این حیوانات دیده می‌شود. این ترکیب قارچ همچنین سبب کاهش میزان دوپامین و دژنرسانس نورون‌ دوپامینی در مگس‌ها شد.

تجارب بعدی در رده‌ی یاخته‌یی انسان آشکار کرد که این ترکیب به دو ژنی حمله‌ کرده ‌است که در ایجاد دوپامین (انتقال‌دهنده‌ی دوپامین غشای پلاسمایی انسان که DAT نامیده می‌شود) دخالت دارند.

پژوهشگران در بررسی‌های پیشین متوجه شده بودند که میزان شیوع بیماری پارکینسون در مناطق روستایی رو به افزایش است و این امر را به تماس با سموم دفع آفات نسبت داده بودند، اما محیط‌ روستایی منطقه‌یی ‌است که سرشار از کپک و قارچ است و بنابراین لازم است ارتباط میان قارچ و بیماری پارکینسون بیشتر مورد تحقیق قرار گیرد.

پژوهشگران می‌گویند: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ترکیب یک‌ اوکتن‌3‌ ئول ممکن‌ است با بیماری بویژه در افرادی ارتباط داشته باشد که نسبت به آن دارای حساسیت ژنتیکی هستند.

در ‌یک بررسی که به تازگی گزارش شده ‌است یک پروتئین مخصوص دستگاه عصبی با میزانی بالاتر زیر پوست بیمارانی ساخته می‌شود که دچار بیماری پارکینسون هستند.

یافته‌های این بررسی در نشریه‌ی Proceeding of the National Academy of Sciences انتشار یافته است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عوامل تاثیر گذار بر عود هموروئید یا بواسیر
  علائم بیماری پارکینسون در سالمندان
  سوالات متداول بیماران درباره لیزر فیستول مقعدی
  علت شقاق در بارداری، درمان و نشانه های آن سوزش و خارش
  تاثیر جنسیت جنین بر سلامت مادر و کودک
  خال هایی که نشانه ی سرطان دارند !
  زردی زبان نشانه کدام بیماری است؟
  سردرد این وقت روز نشانه تومور مغزی است !
  بزرگ شدن زبان کوچک نشانه چه مشکلی است؟
  دهانشویه خانگی و گیاهی با تاثیر عالی در دهان و دندان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان