امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مرگبارترین سلاح تک‌تیرانداز ایرانی در دست تکاوران ارتش

#1
مرگبارترین تک‌تیرانداز ایرانی قابلیت درگیر شدن با اهداف زمینی حساس و بالگردهای هجومی دشمن در عمق ۳۵۰۰ متری را با ضریب دقت و سرعت بالا دارد.

مرگبارترین سلاح تک‌تیرانداز ایرانی در دست تکاوران ارتش 1






بهگزارش شریان نیوز به نقل از دفاع پرس، امیر سید مسعود زواره‌ای، رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا، اخیراً از تجهیز تک تیرانداز بومی و قدرتمند شاهر به خشاب خبر داده و گفته که این امر سرعت در مسلح کردن این تک‌تیرانداز را به‌طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

شاید به غیر از کارشناسان نظامی کمتر کسی از اهمیت و اثربخشی سلاح‌های تک‌تیرانداز در جنگ‌های شهری، داخلی و حتی منازعات منطقه‌ای خبر داشته باشد. دور از واقعیت نیست اگر بگوییم بسیاری از پیشروی‌های گروه‌های معارض سوری در مراحل اولیه آغاز منازعات داخلی و منطقه‌ای این کشور به دلیل استفاده بهینه از این نوع سلاح‌های تعیین‌کننده بوده است.

دقت عمل و سرعت سلاح‌های تک‌تیرانداز ضمن حذف فیزیکی عناصر اصلی نظامی طرف منازعه، می‌تواند در لحظاتی که درگیرهای داخلی به مراحل سخت و پیچیده‌ای رسیده است، غائله را به بهترین شکل ممکن در راستای اهداف یگان‌های استفاده کننده تغییر دهد و سرنوشت میدان نبرد را در حساس‌ترین مقاطع  تعیین کند.

سابقه کشور ما در به‌کارگیری اینگونه تسلیحات به جنگ تحمیلی برمی‌گردد. ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس از سیمینوف‌های روسی (قناسه) که طی عملیات‌های مختلف از ارتش بعثی به غنیمت گرفته بود، استفاده می‌کرد.

با توجه به اهمیت این نوع تسلیحات در جنگ‌های ناهمتراز و پارتیزانی، سازمان جهاد و خودکفایی نیروی زمینی ارتش، دو سال پیش سلاح تک‌تیراندازی را با عنوان شاهر رونمایی کرد.

در چهارم شهریور ماه جاری، سلاح تک تیرانداز شاهر و سه سامانه جدید سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا با عناوین توپ 23 میلی‌متری "سداد"، توپ خودکششی "هویزه" و "زاویه‌یاب MS4B" مخصوص راکت‌اندازها به یگان‌های نیروی زمینی ارتش در شرق کشور تحویل داده شد.

با توجه به خبر ارتقای تک‌تیرانداز شاهر، ما در این گزارش به تبیین برخی مختصات و ویژگی‌های این تک تیرانداز و همچنین دیگر محصولات تحویل شده پرداخته‌ایم.

 سلاح انفرادی شاهر با وزن ۲۲ کیلوگرم، کالیبر ۱۴٫۵ میلیمتر و طول ۱۸۵ سانتی متر، ۳ هزار متر برد موثر و ۴ هزار متر برد مفید دارد.

از دیگر قابلیت‌های این تک‌تیرانداز مدرن که بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا ساخته شده است، افزایش قابلیت درگیری در عمق منازعات و انهدام اهداف استراتژیک دشمن در جنگ‌های داخلی و به‌خصوص در منازعات شهری و منطقه‌ای را داراست.

قابلیت درگیری با بالگردها


این سلاح که طراحی و ساخت آن به دست متخصصان داخلی صورت گرفته است، قابلیت درگیر شدن با اهداف زمینی حساس و بالگردهای هجومی دشمن در عمق ۳۵۰۰ متری را با ضریب دقت و سرعت بالا دارد.

 
به گفته امیر سرتیپ کیومرث حیدری جانشین فرماندهی نیروی زمینی سامانه تک تیرانداز «شاهر» سه برابر تک تیراندازهای موجود از برد و دقت عملیاتی برخوردار است و در نوع خود در میان ارتش‌های سطح خاورمیانه بی‌نظیر است.

شاهر به خشاب مجهز می‌شود

امیر سرتیپ زواره‌ای، رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا در حاشیه مراسم تحویل  چهارسامانه جدید این سازمان به یگان‌های عملیاتی ارتش، به خبرنگار دفاع پرس گفت:  به‌زودیبرای این سلاح خشاب تعبیه خواهد شد که سرعت در مسلح کردن اینتک‌تیرانداز رابه‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد، زیرا تک‌تیرانداز شاهر در حال حاضربه‌طور مداوم پس از شلیک هر گلوله باید مسلح شود.

همچنین می‌توان گفت جدیدترین اسلحه تک‌تیرانداز ارتش ضمن اینکه به‌طور انفرادی می‌تواند در یگان‌های دفاعی بکار گرفته شود، برای استفاده مطلوب‌تر نیز به سه نفر نیاز دارد.

از دیگر مختصات این سلاح مرگبار، درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است.

همچنین از این اسلحه استراتژیک که نفوذ در اهداف و انهدام آن‌ها را به‌صورت چشمگیری مضاعف می‌کند، می‌توان در جنگ‌های ناهمتراز که مبتنی بر اصول دکترین دفاعی کشورمان است، به‌عنوان یک سلاح راهبردی و اثربخش استفاده کرد.

زواره‌ای در خصوص نام این سلاح گفت: «شاهرالسیف» یکی از القاب مولا امام زمان(عج) است، که به این جهت این سلاح به نام شاهر مزیّن شده است.

 
این توپ 23 میلی‌متری اتوماسیون و استابلایزر شده، امکان تثبیت بر روی هدف و اجرای آتش در حین حرکت را ایجاد می‌کند. برد موثر این‌ توپ علیه اهداف هوایی 1500 متر و علیه اهداف زمینی و دریایی تا 2000 متر است.

توپ 23 میلی‌متری سلاحی خودکار است که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح می‌شود و با نوار فشنگ از سمت چپ و راست قابل تغذیه است. ماشه این توپ‌ها به‌صورت پدالی و توسط خدمه اجرای آتش می‌کند.

این سلاح در سال 1960 میلادی وارد ارتش شوروی سابق شده و بیش از 20 کشور جهان هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران امروز جزو دارندگان و تولیدکنندگان این سلاح استراتژیک محسوب می‌شود.

 
زاویه‌یاب‌ MS4B جزء ابزار جانبی خمپاره‌اندازهای 81 و 120 میلی‌متری و راکت‌انداز 107 میلی‌متری است که از طریق تبدیل زاویه‌یاب تک طوقه و طبلک MS4B به دو طوقه و طبلک مطابق زاویه‌یاب MS4B به مرحله تولید رسیده است.

این محصول که قابلیت هدف‌زنی سامانه‌های منصوب به خود یعنی خمپاره‌اندازها و راکت‌اندازها را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌بخشد، به‌منظور تامین نیاز یگان‌های عملیاتی نزاجا بهینه‌سازی شده است و در پوشش‌دهی عملیات‌های آفندی و پدافندی قابلیت تامین اهداف مورد نظر را دارد.

  
توپ‌های 155 میلی‌متری هویزه، در واقع سکوهای آتش متحرک هستند که قادرند هر جنبنده‌ای را نابود کرده و در کنار تانک‌های نیروی زمینی پوشش آتشی لازم را جهت انهدام اهداف دشمن تا شعاع 18 (برد موثر) کیلومتری ایجاد کنند.

این سامانه که پیش از این به‌طور کامل در انحصار آمریکایی‌ها بود، امروز به‌طور کامل و از صفر تا صد آن در در داخل کشور تولید شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

این سامانه در راستای اجرای نهضت فراگیر قطعه‌سازی مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است.

همچنین 70 قطعه از این سامانه دفاعی به‌دست متخصصان داخلی ارتش بهینه‌سازی شده است که برآیند آن در سرعت، دقت و نواخت گلوله مشاهده می‌شود.

این توپ خودکششی که تا مسافت 22 کیلومتر برد مفید دارد چهارم شهریور ماه از سوی سازمان جهاد و خودکفایی نزاجا به یگان‌های دفاعی ارتش تحویل داده شد. 

این چهار سامانه دفاعی که توسط سازمان جهاد و خودکفایی ارتش کشور به تولید انبوه رسیده‌ و مراحل تست عملیاتی را گذرانده‌اند با حضور جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش به یگان‌های دفاعی نیروی زمینی ارتش تحویل داده شدند.
دیوار کعبه رو بشکن
ولی دل کسی رو نشکن
دیوار رو خلیل ساخت
ولی دل رو خدای خلیل
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  30 تا از قدرتمند ترین ارتش های جهان
  سرلشکر موسوی: قدرت پهپادی ارتش در زمان تحریم ظهور کرد/ لزوم توجه بیشتر به بودجه‌ دفاع
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  دریادار خانزادی: اولین هاورکرافت ایرانی سال آینده رونمایی می شود
  قدرت‌نمایی پهپاد ارتش در مقابل پهپاد آمریکایی
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  نسخه جدید سلاح «مصاف» رونمایی شد
  جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا سلاح جنگ سخت نامیده شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان