امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقش رزمندگان استان همدان در8 سال دفاع مقدس

#1
آن روز که تلألو انوار درخشان اسلام ناب محمدي(ص) از نهضت بزرگ خميني(ره) آن رادمرد کبير عصر، در حال تابش بر سراسر دنيا بود. خفاشان شب صفت و مناديان ظلم و تيرگي از پايگاه جهالت و مدرن خويش برخاستند و کمر به خزان اين بهار معطر و پرطراوت بستند. جريان طبس، کودتاي آمريکايي در پايگاه شهيد نوژه، غائله هاي کردستان، گنبد و سيستان و بلوچستان از شيطنت هاي کوچک آنان بود که در حق ملت مظلوم ما روا داشتند، آري ...

از همان ايام، شيرمرداني از تبار انصار الحسين(ع) استان همدان، ظهور کردند تا با يک اشارت امام(ره) خويش، شب را شکافته و در شن هاي سوزان و ملتهب جنوب و صخره هاي سر به فلک کشيده غرب، بر متجاوزان بتازند. آنان مرداني بودند که از کوچه پس کوچه هاي استان همدان هر چند با عناوين مختلف سپاهي، ارتشي، بسيجي، جهادي و ...، اما يک دل و يک صدا به هم پيوستند و چونان سيلابي عظيم، در جاي جاي جبهه ها بنيان دشمن را برکندند و از آن پس داستان حماسه هاي خونينشان، منظومه اي گرديد از نور و روشني تا مسير هدايت آناني باشند که دل به حقيقت سپرده اند.

حال هر چند گذرا و مختصر نگاهي داريم بر حماسه هاي هشت سال دفاع مقدس و کارنامه نقش آفرينان آن حماسه در استان همدان و خود بر آن واقفيم که در اين مقال، نخواهيم توانست قطره اي از درياي وقايع را نگاشته و ذره اي از کوه مقاومت و ايثار مردم شريف استانمان را به تصوير بکشيم ...

الف–پايگاه سوم هوايي شهيد نوژه:

1. حضور و فعاليت گسترده در زمان شکوفايي انقلاب اسلامي سال 57

2. اولين پايگاه هوايي ارتش که در 21/11/1357 با حرکت انقلابي پرسنل آن با تصرف اسلحه خانه پايگاه به صف انقلابيون پيوست.

3. سرکوبي ضد انقلابيون در بحران کردستان در تيرماه 1359 با همراهي نيروهاي سپاه همدان.

4. انجام عمليات هاي هوايي عليه مواضع اقتصادي و نظامي دشمن در روزهاي ابتدايي جنگ.

5. عمل نمودن رادار سوباشي همدان به عنوان اهرم محرکه نيروي هوايي و اهرم بازدارنده دشمن در طول هشت سال دفاع مقدس.

6. شرکت فعال در عمليات 15 فروردين 1360 که به عمليات3 معروف شد، در جهت نابودي پايگاه الواليه عراق و فلج نمودن نيروي هوايي دشمن.

7. عمليات حماسي خلبان شهيد عباس دوران در شکستن ديوار آتشين بغداد که منجر به عدم برگزاري اجلاس سران کشورهاي غيرمتعهد در کشور عراق شد.

8. شرکت فعال در عمليات مرصاد در سال 1367 و نابود کردن ستون مکانيزه و رزمي دشمن.

ب–تيپ سوم زرهي شهيد قهرمان:

1. پيوستن به سيل خروشان امت اسلامي در بهمن 57

2. ماموريت در جهت سرکوب غائله ضد انقلاب در کردستان و گنبد

3. استقرار در جنوب کشور همزمان با شروع جتگ تحميلي

4. انجام عمليات تاريخي نصر در 15 ديماه 1359 و انجام عمليات انهدامي در محور جنوب جاده حميديه سوسنگرد و نفوذ در عمق 30 کيلومتري مواضع دشمن

5. تک به نيروهاي دشمن در 5 مرداد 1360 در محور طرح جلاليه و تصرف مواضع دشمن تا کرانه شمالي کرخه نور و عقب راندن دشمن تا منطقه جوفير و سپس طلائيه

6. شرکت فعال در عمليات هاي طريق القدس، والفجر مقدماتي و محرم

پ–نيروي انتظامي:

حضور فعال و چشمگير در دفاع مقدس در قالب تيپ موسي بن جعفر(ع) و همچنين فعاليت در جهت اعزام کادر و سرباز به مناطق عملياتي و پدافند به خصوص در جبهه فکه و شهراني و اروندکنار

ج–جهاد سازندگي:

حضور مستمر و فعال در ستاد پشتيباني جنگ با فراهم آوردن تجهيزات لازم و انجام فعاليتهاي مهندسي جبهه و همچنين حضور چشمگير در ستاد بازسازي و نوسازي مناطق جنگ زده و شرکت در عمليات هاي مختلف در طول هشت سال دفاع مقدس از جمله بازي دراز، والفجر2، والفجر4، والفجر 9، بدر، کربلاي4، کربلاي 5، نصر و بيت المقدس2 و3

د–سپاه پاسداران انقلاب اسلامي

در ادامه معرفي نقش استان در دفاع مقدس تحت عنوان سر بند، اين بار به گوشه اي از فعاليت ها وماموريت هاي شيرمردان انصار الحسين(ع) مي پردازيم:

1. منطقه سر پل ذهاب - قصر شيرين (مرداد ماه تا شهريور ماه 59)

2. منطقه سر پل ذهاب شروع جنگ تحميلي (مهرماه 59)

3. مقاومت در تنگه قراويز در مورخ 8/2/60

4. عمليات 11 شهريور – قراويز (عمليات مرحله دوم آزادسازي بازي دراز)

5. مرحله دوم عمليات مطلع الفجر (تنگ کورک)

6. عمليات مهران (اسفند ماه 1360)

همزمان با تشکيل هسته اوليه تيپ 27 رسول الله(ص) (توسط سپاه هاي همدان، مريوان و پاوه) سه گردان از نيروهاي بسيجي سازماندهي شده استان همدان به محور مهران انتقال داده شدند و وظيفه پدافند از اين منطقه را عهده دار شدند. در همين اثنا ضمن شناسايي اين منطقه مقرر گرديد که در يک اقدام هماهنگ و در جهت پر نمودن خلائي که در قسمت جنوب منطقه (روبروي ارتفاعات نمه گلان بو کوچک و بزرگ) بوجود آمده بود عملياتي انجام گيرد. در اين راستا با استفاده از اصل غافلگيري ارتفاعات کوه گچي رضا آباد ذوزنقه اي و باني شيطان به تصرف رزمندگان در آمدند. با انجام عمليات اولاً ده ها کيلومتر مربع از خاک مقدس جمهوري اسلامي ايران آزاد و ثانياً با پوشش خلاء محور جنوبي، تامين منطقه برقرار گرديد.

7. عمليات فتح المبين زمستان 1360

رزمندگان استان همدان در قالب گردان مسلم ابن عقيل(ع) به فرماندهي شهيد حبيب مظاهري در اين عمليات شرکت نمودند و توانستند ارتفاعات بلتا – شاوريه و جفينه را به تصرف خود در آورند و در ضمن در مورخ 5/1/61 با حضور فعالانه خود و به فرماندهي شهيد حاج محمود شهبازي در مقابل پاتک گسترده دشمن در محور دشت عباس ايستادگي نموده و از سقوط حتمي مناطق فتح شده جلوگيري نمودند.

8. عمليات بيت المقدس (مرحله اول و دوم)

در عمليات تاريخ ساز بيت المقدس نيروهاي استان همدان کماکان در رکاب فرمانده محبوبشان (شهيد شهبازي) و در قالب چندين گردان از جمله به فرماندهي شهيد مظاهري از تيپ 27 در مرحله اول با گذر از رود کارون به سمت سه راه حسينيه حمله نمودند و توانستند در ساعات اوليه تمامي مواضع دشمن را به تصرف خود در آوردند.

9. عمليات رمضان

نيروهاي همدان در قالب سه گردان نصر فتح و خندق تحت امر تيپ ثارالله در مورخ 23/4/61 در عمليات رمضان در محور کوشک شرکت نمودند و در اين عمليات در مصاف با مواضع مثلثي شکل دشمن توانسستند از مواضع خود پدافند نموده و قريب پنج پاتک سنگين زرهي دشمن را سرکوب نمايند.

10. عمليات ثارالله

در مورخ 15/5/61 عملياتي در ارتفاعات شمال قصر شيرين به منظور کور کردن ديد دشمن نسبت به جاده سر پل ذهاب – قصر شيرين توسط دو گردان از نيروهاي استان همدان در قالب عمليات ثارالله به وقوع پيوست.

11. تشکيل يگان انصار الحسين(ع)

12. عمليات مسلم ابن عقيل(ع)

رزمندگان استان همدان در اين عمليات در قالب گردان هاي تيپ محمد رسول الله در منطقه عمومي سومار – مندلي وارد عمل گرديدند که در اين عمليات ارتفاعات ميان تنگ کيسگه و کومه سنگ توسط رزمندگان استان همدان آزاد گرديد و نهايتاً به فرماندهي شهيد علي چيت سازيان شهر مندلي عراق تا ساعتي در تصرف رزمندگان بود.

13. عمليات والفجر 2

اولين عملياتي که نيروهاي استان همدان بطور مستقل و پس از تشکيل تيپ 32 انصار الحسين(ع) وارد عمل گرديدند مرحله دوم عمليات والفجر 2 بود که در مورخ 14/5/62 اين يگان به استعداد بيش از ده گردان پياده رزمي پشتيباني رزمي در منطقه عمومي حاج عمران عراق وارد عمل گرديدند. رزمندگان استان همدان با تصرف ارتفاعات 3000 کدو و 2519 کله اسبي و 2062 کله قندي توانستند حلقه محاصره ايجاد شده توسط دشمن و فشار بيش از حد او را به يگان هاي عمل کننده بخصوص المهدي(عج) و سيدالشهدا(ع) شکسته و منطقه را تثبيت نمايند و جناح چپ و تنگه استراتژيک دربند را تامين و پدافند کنند.

14. عمليات والفجر 5

در بهمن سال 62 عليرغم اينکه ماموريت محوله به يگان انصارالحسين(ع) منطقه سر پل ذهاب بود به ناگاه ماموريت جديدي در منطقه چنگول محول گرديد و در مدت کوتاه 20 روز بچه هاي واحد اطلاعات عمليات تيپ اين منطقه را بخوبي شناسايي نموده و سرانجام در مورخه27/11/62 از سه محور در تپه پيزولي، تقي مرده و تونل عمليات را آغاز کردند که در ساعات اوليه تمامي اوليه ارتفاعات سقوط نمودند و دشمن متحمل تلفات و خسارات سنگيني گرديد و تعداد زيادي از نفرات دشمن به اسارت در آمدند. با اجراي اين عمليات جاده مهم و استراتژيک تيپ بدره در ديد و تيررس رزمندگان در آمده و ترابري دشمن از جبهه هاي غرب به جنوب که به موازات مرز انجام مي پذيرفت مختل گرديد.

15. عمليات طريق القدس

طي دستورالعمل فرماندهي کل سپاه مبني بر تشکيل لشگرهاي احتياط در هر استان، استان همدان بعنوان اولين استان مجري اين طرح بود و به ابتکار شهيد حسن صوفي، لشگر حجت(عج) به همين منظور تشکيل و نيروهاي طرح لبيک يا خميني(ره) را سازماندهي و به منطقه اعزام نمودند.

در اولين اقدام در منطقه دربنديخان عراق عملياتي توسط اين لشگر در مورخه 21/11/62 با نام عمليات طريق القدس به وقوع پيوست. در پي انجام اين عمليات ارتفاعات مهم و استراتژيک شاخ شميران، شاخ سورمر و برددکان و تمتمي ارتفاعات مشرف به سد دربنديخان عراق تصرف شده و در مجموع 150 کيلومتر مربع از خاک عراق آزاد گرديد؛ ضمناً پدافند اين منطقه تا حدود شش ماه بر عهده اين لشگر بود.

16. عمليات عاشورا (ميمک)

17. مرحله دوم عمليات والفجر 8 (فاو)

18. عمليات صاحب الزمان(عج) کارخانه نمک که اين عمليات به منزله تثبيت منطقه آزاد شده فاو به وقوع پيوست.

19. عمليات باز پس گيري پد غربي جزيره جنوبي خيبر در مورخ 22/03/65

20. عمليات انصار (پد غربي جزيره جنوبي خبير) در تابستان 1365

21. عمليات کربلاي 4

رزمندگان استان همدان روز 3/10/65 پس از دو ماه شناسايي و گذر از رودخانه خروشان اروندرود توسط غواصان واحد اطلاعات عمليات لشگر 32 در قالب سه گردان (دو گردان پياده و يک گردان غواصي) در عمليات کربلاي 4 از محور اروندرود (امتداد نوک ام الرصاص) به مواضع دشمن حمله نمودند که در طي آن دو محور توانستند دشمن تا دندان مسلح را به زانو در آورده و مواضع آنان را موقتاً اشغال نمايند.

22. عمليات کربلاي 5

نقش فعال انصارالحسين(ع) در اين عمليات را از شرکت مداوم رزمندگان اين يگان در طي قريب دو ماه عمليات و در قالب بيش از 25 گردان و تقديم قريب به 900 شهيد عزيز مي توان به تصوير کشيد. مراحلي که رزمندگان استان همدان در عمليات کربلاي 5 حضور داشتند عبارتند از:

1. مرحله دوم عمليات 20/10/65 در منطقه پد بوييان و کله گاوي و نيز پل اول درياچه ماهي

2. روز 28-25/10/65 در منطقه نهر جاسم (شهرک دو عيجي)

3. مرحله دوم از مراحل تکميلي 6/12/65 در امتداد جاده شلمچه

23. عمليات کربلاي 8

24. عمليات نصر4

25. عمليات بيت المقدس 2

26. عمليات مرصاد

رزمندگان انصارالحسين(ع) به دليل قرار داشتن موقعيت لشگر 32 (موقعيت شهيد شهبازي) در تنگه چهار زبر موثرترين نقش را در توقف ستون منافقين کوردل ايفا نمودند. منافقين پس از عبور از اسلام آباد و تصرف گردنه حسن آباد صبح روز 4/5/67 خود را به تنگه چهار زبر رسانيدند و با خيال خام تصرف شهر کرمانشاه و سپس تهران دست به اين عمل زده بودند.

27. نقش رزمندگان استان همدان در جنگ هاي کردستان و سرکوب ضد انقلابيون

1. شرکت در آزادسازي شهر مهاباد

2. شرکت در آزادسازي ارتفاعات مشرف بر مريوان و نيز آزاد سازي پادگان شهر 1/6/58

3.آزادسازي گردنه صلوات آباد و نيز آزادسازي شهر دهگلان 17/2/59 که نهايتاً منجر به پاکسازي شهر سنندج از لوث وجود گروه هاي الحادي گرديد. (شهادت فرمانده سپاه همدان شهيد حسين شاه حسيني)

4. شرکت در آزادسازي شهر پاوه 25/5/58 (شهادت شهيد محمود بيگ محمدي از فرماندهان عمليات سپاه)

5. سرکوب کودتاي آمريکايي در پايگاه سوم شهيد نوژه همدان در مورخه 19/4/59

6. حضور مداوم نيروهاي استان همدان در قالب گردان هاي جندالله (ضربت) کردستان شامل:

الف: جندالله سردشت (ربط) ب: جندالله ديواندره ج: جندالله سنندج د: جندالله مريوان

لازم به ذکر است که حضور رزمندگان استان از سال 68-1358 در اين گردان ها بصورت مستمر ادامه داشته است.

7. حضور فعالانه چندين گردان پدافندي و ضربت در منطقه پاوه از سال 65-.1362

منبع : سازمان تبلیغات اسلامی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(..*)


نقش رزمندگان استان همدان در8 سال دفاع مقدس 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی
#2
با تشکر از آقای فرید منتقل شد Blush  Angel Tongue
نقش رزمندگان استان همدان در8 سال دفاع مقدس 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرلشکر موسوی: قدرت پهپادی ارتش در زمان تحریم ظهور کرد/ لزوم توجه بیشتر به بودجه‌ دفاع
  وزیر دفاع جان‌باختن جمعی از نظامیان ترکیه را به همتای خود تسلیت گفت
Brick مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شرکت ملی
  نگاهي به عملكرد وزارت دفاع در ٣سال گذشته
  پایگاه نظامی روسیه در همدان؟
  خودروی دفاع هوایی M6 Linebacker
  تجهیز کویت به جدیدترین نسل سامانه دفاع هوایی پاتریوت
  نامه معروف حاج قاسم به وزیر دفاع آمریکا
  مقایسه سامانه دفاع موشکی اس 400 با اس 300
  رژیم صهیونیستی در حال ساخت یک سامانه دفاع موشکی جدید است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان