امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تبدیل گرما به انرژی با استفاده از نانولوله کربنی !

#1
تبدیل گرما به انرژی با استفاده از نانولوله کربنی ! 1دیگر با مشکل خالی شدن باتری تلفن همراه مواجه نخواهید شد به این دلیل که فناوری به‌نام کمربندی نیرو به‌زودی ارائه خواهد شد. این کمربند یک دستگاه ترموالکتریک است که گرمای بدن را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. این کار توسط محققان دانشگاه ویک فورست انجام گرفته است.

در این پروژه محققان از نانولوله‌های کربنی برای اتصال الیاف پلاستیکی انعطاف‌پذیر استفاده کردند که محصول به‌دست آمده بسیار شبیه پارچه معمولی است. این پارچه قادر است با استفاده از تفاوت دمای میان بدن و محیط، جریان الکتریکی تولید کند. نتایج این تحقیق در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.

کوری هوتی از محققان این پروژه می‌گوید ما مقادیر زیادی انرژی را به‌صورت گرما از دست می‌دهیم. برای مثال اگر بتوانیم انرژی از دست رفته در خودروها را بازیابی کنیم آنگاه خواهیم توانست در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و از این انرژی برای تامین نیازهای دیگر خودرو نظیر کولر و رادیوضبط استفاده کنیم. از آنجایی که فناوری سیستم‌های ترموالکتریک در مراحل رشد خود است هنوز جا برای کار بسیار زیاد است.

پتانسیل‌های استفاده از این کمربند در صندلی‌های خودرو است که در نهایت توان باتری‌ها را افزایش می‌دهد. دیوید کارول، مدیر مرکز فناوری نانو و مهندسی مواد، می‌گوید تصور کنید که یک کیت اورژانس دارید، درون آن این کمربند وجود دارد، کمربند را روی چراغ قوه می‌گذارید، با آن رادیو را روشن می‌کنید، باتری تلفن همراه‌تان را شارژ می‌کنید. شما می‌توانید در سوانح و حادثه‌های روی این کمربند حساب کنید.

یکی از موانع برسر راه تجاری سازی مواد ترموالکتریک، قیمت آنها است. ادوات ترموالکتریک استاندارد از مواد بسیار کارا نظیر تلورید بیسموت برای تبدیل گرما به الکتریسیته استفاده می‌کند در حال حاضر برای استفاده از آنها در دستگاه‌هایی نظیر خنک کننده‌های تراشه، هزینه‌ای نزدیک به 1000 دلار برای هر کیلوگرم پرداخت می‌شود اما روزی خواهد رسید که این رقم به یک دلار کاهش یابد.

در حال حاضر 72 لایه از این پارچه حدود 140 نانووات انرژی تولید می‌کند. این گروه تحقیقاتی راه‌های متعددی برای افزودن لایه‌های بیشتری از نانولوله کربنی در نظر دارند. با این کار سیستم را نازکتر و کاراتر خواهد شد. اگر این سیستم تجاری‌سازی شود می‌توان بسیاری از ادوات شخصی نظیر آیپاد را با استفاده از این کمربند شارژ کرد. در حال حاضر این گروه تحقیقاتی در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار جهت تجاری سازی این کمربند هستند.

منبع: ستاد توسعه فناوری نانو
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چرا زنان کمتر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟
  پارکینگ مکانیزه | مزایای استفاده از پارکینگ طبقاتی درمنازل
  واقعا انسان‌ها فقط از 10 درصد مغزشان استفاده می‌کنند؟
  انرژی
  هم ارزی جرم و انرژی
  چگونه با استفاده از شانه تخم مرغ اتاق اکوستیک بسازیم؟
  تولید سیمان پاک با استفاده از خاکستر آتشفشانی
Star استفاده از یک بازی کامپیوتری برای مقابله با کروناویروس
  راهی برای تبدیل مستقیم سیگنال‌های مغزی به گفتار
  مغز برای پیشگیری از افکار ناخواسته، از اسید استفاده می‌کند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان